Lelystad Airport, 4 juni 2018 – Vandaag een first visit of type. Nog niet eerder was er op Lelystad Airport een Cirrus SF50 Vision Jet neergestreken. En op Groningen Airport Eelde (importeur) en Rotterdam – The Hague zijn er tot nu toe ook nog maar drie gesignaleerd (N124MW, N3AD en N735LA). Dus de Vision Jet is nog best bijzonder in ons landje!
Het betreffende toestel is de N474CG. En kersvers exemplaar. Pas op 27 april 2018 is dit toestel ingeschreven en het is eind mei via Reykjavik de Oceaan overgestoken.
Op 23 mei is het aangekomen op zijn nieuwe thuisbasis; Zürich in Zwitserland. Het toestel wordt gevlogen door I-Fly AG.
Er zijn nog maar een paar vluchtjes van de N474CG geregistreerd. Zo is het toestel gesignaleerd op Colmar Houssen en Oberpfaffenhofen. En nu dus al op Lelystad Airport te zien!
De N474CG is in 1:40u in de ochtend vanuit Zürich komen vliegen. Aan boord twee piloten en twee passagiers.
De N474CG kwam op downwind het circuit binnen. Het vliegtuig heeft een kenmerkend silhouet. De V-staart en de motor op de rug maken het een uniek uitziend toestel.
Deze Cirrus SF50 heeft constructienummer 0045. En dat geeft gelijk ongeveer het aantal toestellen aan van dit type dat momenteel actief is.
Het toestel behoort toe de zogenaamde Very Light Jets (VLJ). Het toestel biedt plaats aan 2 vliegers en maximaal 5 passagiers.
De SF50 is, net als de Cirrus propellervliegtuigen, uitgerust met een reddingsparachute, het Cirrus Airframe Parachute System™ (CAPS™). Deze kan bij verlies van de controle over het vliegtuig geactiveerd worden. Het toestel kan dan verticaal, bungelend onder de parachute neerdalen naar de vaste grond.
Het eerste prototype van de Vision Jet vloog al in 2008. De SF50 is sinds voorjaar 2017 volledig gecertificeerd in Europa. Het heeft dus negen jaar geduurd voordat het toestel volledig gecertificeerd was.
De Cissus Vision Jet ziet er zeer kenmerkend uit. De romp is vrij bol en het toestel heeft een V-staart. De Vision Jet is ontegenzeggelijk een opmerkelijk ontwerp. Het ziet er futuristisch uit en velen zullen zeker hun hoofd draaien als ze dit toestel zien. Dat gebeurde ook vandaag op Lelystad. De een vindt het een mooi toestel, de ander vindt het ronduit lelijk.
De motor zit boven op de romp. Er is gekozen voor een Williams FJ33-5A turbofan van 8,0 kN. Dit type motor wordt ook toegepast in de Diamond D-jet en de Eclipse 700. Allen nieuwe, of nog te ontwikkelen kleine straalvliegtuigen
Tegen het einde van de middag vertrok de Cirrus weer huiswaarts. Maar niet nadat het nog voorzien was van wat verse JetA1 brandstof.
Helikopters
Bij de ANWB MAA arriveerde de PH-TTR. De nieuwste heli van de vloot is de komende drie weken ingepland vanaf de basis op Lelystad Airport om de crew van de traumaheli van Amsterdam wegwijs te maken op het toestel met zijn digitale cockpit. Eerst is Rotterdam aan de beurt geweest. Amsterdam is het tweede team dat met dit toestel gaat vliegen.
De PH-TTR werd in een paar handelingen voorzien van zijn dubbele besturing en de cabine-indeling werd een beetje aangepast om er met drie personen goed in te kunnen lesvliegen. Vervolgens werd de nodige JetA1 aan boord genomen en kon men vertrekken.
Gelijktijdig meldde Lifeliner1 (PH-MAA) zich ten noorden van het veld op weg naar een inzet bij Kampen. Op de terugweg kwam het toestel lang om te tanken.
De PH-MAA werd op het BRAVO-platform gezet en werd in een tempo bijgetankt waar Jos Verstappen jaloers op zou zijn. Na enge minuten was men weer gereed voor vertrek.
Bij het uittaxiën naar het heli-aiming-point passeerde ook de PH-TTR tijdens zijn oefenvlucht. Daardoor kon een foto gemaakt worden met twee vliegende traumaheli’s in één beeld. Best wel uniek!
Ook de Politie was paraat met een helikopter op Lelystad Airport. De PH-PXF, alias POLICE06, maakte een aantal oefencircuitjes.
Overige kisten
Vandaag koos de PH-SKF weer eens het luchtruim. Deze Cessna 150 heeft bij Dynamic Aviation langdurig in onderhoud gestaan. Het toestel is nu dus weer operationeel.
De PH-LEF kwam binnen op Lelystad en werd bij Bogards Cord. geparkeerd. Het toestel wordt voor parachutisten gebruikt. Het toestel is evenwel nog steeds regelmatig op Lelystad te zien.
Een gedachte over “Voor het eerst een Cirrus SF50 Vision Jet op Lelystad Airport”
Leuk stuk weer Berend-jan! 👍🏻