Helikopters

Rega 10: Basis im Berner Oberland

Rega Base 10

Interlaken, 18 mei 2018 – Op de oude luchtmachtbasis Interlaken in het Zwitsere Berner Oberland is de startbaan nog altijd aanwezig. Deze wordt alleen niet meer gebruikt voor de luchtvaart. Toch zijn er nog vliegtuigen gebaseerd, helikopters om precies te zijn.

HB-ZRY AgustaWestland AW109SP GrandNew van Interlaken, hier op de heliport van Lauterbrunnen

Op Interlaken heeft de Zwitserse Rega een basis gevestigd voor een aantal van hun reddingshelikopters, basis nummer 10. Eerst even uitleggen waar Rega voor staat. Het is een samensmelting van de Duitse en Franse aanduiding voor reddingshelikopter-dienst. In het Duits heet dit de Schweizerische Rettungsflugwacht. En in het Frans: Garde aérienne Suisse de sauvetage, samen vormen de dikgedrukte letter Rega.

Ontstaan

Interlaken is de eerste helikopterbasis in Zwitserland waar heli’s voor reddingsdoeleinden gestationeerd zijn. Al in 1971 werd hier een – toen nog gehuurde – helikopter van Berner Oberländer Helikopter AG (Bohag) ingezet. De eerste helikopter van de Schweizerische Rettungs­flugwacht was de HB-XDF. Deze Alouette III was de eerste Rega-helikopter. In 1974 kwam daar nog een Alouette III bij.

HB-XDF Aérospatiale SA316B Alouette III, de eerste helikopter van de Rega (Verkehrshaus, Luzern)

Vanaf 1982 betrok de Rega samen met Bohag de heliport in het nabijgelegen Gsteigwiler.
Hier startte men in 1993 ook met een eigen Augusta A.109K2 helikopter. Deze versie is inmiddels alweer uitgefaseerd en vervangen voor modernere exemplaren. Een exemplaar van die eerste serie staat in het Verkehrshaus in Luzern opgesteld.

HB-XWG Agusta A109K2, de eerste versie van dit model in het Verkehrshaus, Luzern

Terug naar Interlaken

Uiteindelijk is de locatie in Gsteigweiler in 2008 door de Rega verlaten. Men trok toen in bij een hangaar van RUAG op de oude basis van Interlaken. Hier is men nog altijd gestationeerd. Inmiddels heeft de Rega een 12-tal helikopterbasis verspreid over heel Zwitserland.

Rega Base 10 heeft een grote hangaar tot zijn beschikking

Langs de helikopterbasis loopt een vrij toegankelijke weg. Deze is voorzien van waarschuwingsborden en een knipperlicht. Dit gaat branden als een helikopter start of landt. Altijd handig om te weten!

Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een helikopter aankomen…! 🙂

Werkterrein

Vanaf Interlaken wordt de Jungfrau-regio bediend. Dit is een van de meest uitdagende regio’s ter wereld om met helikopters te vliegen. Omringd door hoge bergen is dit een plek waar de vliegers hun hoofd er goed bij moeten houden, zeker bij snel wisselende weerssituaties.

HB-ZRY AgustaWestland AW109SP GrandNew op weg naar de Jungfrau-omgeving

In de zomer worden bergbeklimmers en toeristen vervoerd die ziek zijn of gewond zijn geraakt. In de winter zijn vaak wintersporters klant van de Rega.
De gewonde personen kunnen met de AgustaWestland heli’s naar de ziekenhuizen in de regio gebracht worden. Vaak is dat het ziekenhuis in Sarnen of van Interlaken zelf. Op de foto hieronder is te zien hoe de Rega-heli landt bij het ziekenhuis van Interlaken.

HB-ZRT AgustaWestland AW109SP GrandNew landt bij het ziekenhuis van Interlaken

Helikopter vloot

Half mei 2018 hebben we de heliport een paar keer bezocht. Op dat moment stonden er twee AgustaWestland A.109’s gebaseerd. Dit waren de HB-ZRT en HB-ZRY. In totaal beschik men over 11 van deze helikopters.
Deze versie van de A.109 is in samenspraak met de Rega door AgustaWestalnd ontwikkeld. De Rega noemt het type de Da Vinci. In het Zwitserse register worden ze echter aangeduid als AW.109SP GrandNew.

HB-ZRT AgustaWestland AW109SP GrandNew

Ook is een van de 6 Eurocopter EC145’s gesignaleerd, de HB-ZRA. De EC145 wordt doorgaans ingezet boven vlakker terrein zoals rond Bern, Basel en Zurich.
Vanaf de herfst van dit jaar worden deze helikopters vervangen door nieuwe Airbus Helicopter H145. Een investering van zo’n SFR 52 mln.

HB-ZRA Eurocopter EC145

Naast de Agusta’s en de EC145 heeft de Rega ook nog een Airbus Helicopters H125. Dit is nog een relatief nieuw exemplaar uit 2016. Dit toestel wordt gebruikt voor instructievluchten en voor oefeningen.

HB-ZRJ Airbus Helicipters H125

Met zijn digitale cockpit is dit toestel een goede voorbereiding voor piloten die op de – eveneens met digitale schemen uitgeruste – AgustaWestland helikopters gaan vliegen. Ook deze eenling in de vloot was op Interlaken te zien.

HB-ZRJ Airbus Helicipters H-125

Ambulancevliegtuigen

Uiteraard niet op Interlaken, maar wel deel uitmakend van de vloot zijn een drietal Bombardier jets. Deze vliegtuigen zijn ingericht als vliegende ambulance en kunnen in principe wereldwijd ingezet worden. Men ontvangt dit jaar drie nieuwe Bombardier Challenger 650 bizjets (HB-JWA/B/C). Deze vervangen de oude Challenger 604 toestellen.
Twee van de oude Challengers (HB-JRB en HB-JRC) worden voor SFR 13 mln overgenomen door de Zwitserse luchtmacht. De derde Challenger (HB-JRA) wordt geschonken aan het Verkehrshaus in Luzern. In 2019 is de laatste vlucht voorzien richting Alpnach. Vanaf daar zal het per schip vervoerd worden naar het museum in Luzern.

De oude HB-JRA Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 wordt dit jaar vervangen door een Challenger 350

Toekomst

Vanaf 2021 plant de Rega om ook de Leonardo AW169 aan de vloot toe te voegen. Samen met de fabrikant ontwikkelt men een geschikte versie. Er zijn initieel drie toestellen besteld. Daarmee komt een nog grotere helikopter in dienst met capaciteiten om in elk weertype te kunnen opereren.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.