Lelystad Airport, 15 juni 2018 – Vandaag weer een Tsjechische kist op Lelystad Airport. Een Cirrus SR22T GTS deze keer. Tien dagen geleden was er een Tsjechische Cessna T182T Skylane (OK-CAR) te bewonderen en vandaag deze Cirrus uit 2016 in de kleurstelling “Athens Blue over Sterling”.
De Cirrus vloog vanaf het Tsjechische Hradec Karlove (LKHK) en dat ligt vlak bij Dvur Karlove (LKDK), de vertrekplaats van de Cessna 182 op de 5e. juni. De OK-BRO wordt gevlogen door T-air. Dat is een klein luchtvaartbedrijfje met – naast deze Cirrus – nog een Cessna 525, 2x een Pilatus PC-12, 2x een Robinson R44 en een EC120B Colibri in de vloot.
Aan boord 3 personen. Nu weet eenieder dat je met drie man niet kunt klaverjassen. Daar heb je een vierde man voor nodig. Welnu, die stond al klaar op Lelystad Airport, met koffertje en wel. Hij voegde zich bij de drie en even later kon het kwartet (ook een leuk kaartspel overigens… 😉 ) vertrekken.
Nu zijn er met klaverjassen diverse varianten, kraken, Rotterdams, Amsterdams. Ik weet welke variant de mannen gingen spelen. De Rotterdamse, want ze vertrokken IFR naar EHRD!
Mocht je deze 315 pk (230 kW) sterke grijsblauwe Cirrus met 320 uren op de teller van de 5e generatie een mooi toestel vinden, dan heb ik goed nieuws. Het toestel wordt via Planecheck te koop aangeboden voor USD 749.000,- (zonder BTW, dat wel).
Mooney
Er was nog een klein toestel dat vandaag met passagiers op Lelystad Airport landde. Het gaat dan om de N4041H. Dat is en Mooney M20K. Deze vierzitter kwam – met alle stoelen bezet – uit Giebelstadt (EDQG) in de buurt van Neurenberg in Duitsland. De vlucht naar Lelystad duurde een kleine 2 uur.
Eenmaal aangekomen op Lelystad stapten drie jeugdige passagiers over op het openbaar vervoer voor een weekendje Amsterdam.
De piloot had inmiddels een nieuw vluchtplan ingediend en vertrok richting Emden in Duitsland. Maar niet voordat eerst nog even werd getankt.
De N4041H komt als alles volgens plan verloopt maandag 18 juni a.s. weer terug op Lelystad Airport. Dan worden de drie passagiers weer opgepikt voor hun retourvlucht.
Pitstop
Het kwam weer zo uit. Lelystad Airport lag op de route van de traumaheli PH-MAA terug van een inzet naar Amsterdam. Omdat de meter van de brandstoftank al laag stond werd de landing ingezet op Lelystad.
Daar was inmiddels de tankauto gestart en deze stond paraat om de Lifeliner1 snel bij te tanken. Met een minimaal tijdverlies steeg de bijgetankte helikopter van ANWB MAA even later weer op en vertrok richting Amsterdam.
Toren
De verhoogde toren van Lelystad Airport nadert het einde van de verbouwing. Er zijn alweer beeldschermen gemonteerd en ook zijn er antennes boven op de toren geplaatst. Op twee verschillende hoogtes wordt nog gewerkt aan de buitenkant. Het zal niet lang meer duren of de dames en heren van de havendienst kunnen hun verhoogde troon bestijgen. Nou maar hopen dat er niemand hoogtevrees heeft… 🙂
PH-VSX
Dan kwam vandaag halverwege de dag het vervelende nieuws dat op Seppe een vliegtuigje een onfortuinlijke landing gemaakt zou hebben. Het bleek te gaan om de PH-VSX. Dit is een Piper PA-28-181 Archer III die thuishoort op Lelystad Airport en begin van de middag vertrokken was richting Breda/Seppe. Bij een doorstart op Seppe – zo is te lezen op de site van de NOS – zou het toestel een hek geraakt hebben. De piloot is daarbij gewond geraakt. Uiteraard hopen we dat de kwetsuren meevallen en dat een spoedig herstel mogelijk is. Het toestel raakte ernstig – zo niet onherstelbaar – beschadigd. Hieronder een archieffoto van het betreffende toestel.
Fotogalerij
Nog een paar foto’s van lokaal gebaseerde toestellen.
3 gedachten over “Een Cirrus en een Mooney over de vloer op Lelystad Airport”
Bram van Rookhuijzen Kopen die kist
Haha nicee
Ik ga voor de Mooney! No doubt about that.