PH-FFT Van’s RV-12iS wordt Fun for Two

(PH-FFT) Van’s RV-12iS

Lelystad Airport, 9 juni 2018 – De bouw van de Van’s RV-12iS van Thom Sijs en zijn vrouw op Lelystad Airport vordert gestaag. In juni vorig jaar zijn zij begonnen met de bouw en het plan was om binnen het jaar met het toestel te vliegen. Dat gaat helaas niet helemaal lukken. De reden is dat de motorfabrikant Rotax uit het Oostenrijkse Gunskirchen niet in staat is om voldoende Rotax 912iS motoren te leveren. Nu heeft hij er maar eentje nodig, maar dat is zelfs op dit moment een probleem…

Rotax 912iS

De Rotax 912-serie is een erg populaire serie motoren – variërend van 75 tot 100 pk – waarvan inmiddels al ruim meer dan 50.000 exemplaren zijn gebouwd. Deze krachtbron wordt veel toegepast in ultralights, lichte sportvliegtuigen en UAV’s (Unmanned Aerial Vehilcles).
De in de Van’s RV-12iS gebruikte Rotax 912iS is een verbeterde versie met elektronische brandstofinjectie. De krachtbron levert 100 pk (75 kW) en is zuiniger dan zijn voorgangers. Wel brengt de brandstofinjectie-unit 6 kg meer aan gewicht mee. Die unit is in de RV-12S gemonteerd achter de cabine en dat is gelijk een van de meest opvallende verschillen ten opzichte van de “gewone” RV-12.
Van de RV-12 zijn inmiddels al zo’n 1.000 kits verkocht. Daarvan vliegt ondertussen ongeveer de helft. Vorig jaar (2017) werd door Van’s de verbeterde RV-12iS versie getoond tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh.

Prototype N912VA Van’s RV-12iS tijdens de EAA Air Venture op Oshkosh in 2017

Van’s bouwt ook op bescheiden schaal zelf de RV-12. Klanten kunnen in dat geval het toestel kant-en-klaar kopen. De kosten liggen hiervan ongeveer op het dubbele (USD 123.000,-) ten opzicht van zelf bouwen.

Aanpassingen

Los van de injectiemotor zijn er in de RV-12iS nog een aantal verbeteringen aangebracht. Een van de meest belangrijke modificaties (voor de doorsnee Amerikaan althans) is de verbeterde bekerhouder in de middenconsole. Toch een kleine beperking hierbij, deze is alleen geschikt bij positieve G-krachten… 😉

Tussen de stoelen gaat de aangepaste bekerhouder komen

Door toepassing van de elektronische brandstofinjectie is er ook meer elektrisch vermogen in de kist aanwezig voor navigatieapparatuur. Dat maakt het toestel bij uitstek geschikt als leskist voor vliegscholen.
Ook de flaps zijn elektronisch bediend. Deze reageren sneller dan bij de reguliere RV-12.

Vorderingen

In februari van dit jaar brachten we ook al een bezoekje aan de bouwlocatie van dit zelfbouwtoestel, een hangaarbox op Lelystad Airport. De hangaar ziet er onberispelijk uit. Er wordt netjes gewerkt. Ieder metaal-krulletje of -splintertje wordt direct opgezogen. Zo blijft alles keurig overzichtelijk.

Zo zag het romp-middenstuk er in februari nog uit (feb.2018)
Inmiddels staat de (PH-FFT) Van’s RV-12iS op eigen benen

In de tussenliggende periode sinds het vorige bezoek is er veel bereikt. Zo staat het romp-middenstuk inmiddels op “eigen benen”. De romp en vleugels waren in februari al klaar. Ook hebben de vleugels al even aan het toestel gezeten en… alles paste!

Het achterste deel van de romp is al geruime tijd klaar
De set vleugels hebben al even een keer aan de kist gezeten om te passen

Nu willen de bouwers graag de motor eraan hangen want dan kan men verder met meters maken. Omdat de injectie-unit in dit model achter in de cabine zit belemmert dat op dit moment om de romp eraan vast te zetten. Anders kan men niet meer goed bij die unit.

Alles staat klaar om het achterste rompdeel ook te monteren

In de tussenliggende tijd wordt zeker niet stilgezeten. Er worden tal van kleiner klussen uitgevoerd. Zo was Thom Sijs afgelopen zaterdag bezig met het aanbrengen van afgeronde tips aan de staartvleugel. Dit is een modificatie die door Van’s wordt geleverd. Een nice-to-have accessoire op de kist. Het is niet direct noodzakelijk, maar het staat fraaier.

Thoms Sijs verwijderd het plaatwerk van het originele uiteinde van het stabilo om de afgeronde tip aan te brengen

Fun for Two

Er is inmiddels een ei gelegd over de toekomstige registratie van dit toestel. Dat zal de PH-FFT worden. Dit staat voor “Fun for Two”. Het is een tweezitter en uiteraard hopen de bouwers er met z’n tweeën een hoop fun mee te hebben.
In februari was al een keuze gemaakt voor een blauw kleurenschema. Waar de kist evenwel gespoten gaat worden is nog niet bepaald. Wellicht is Satys op Lelystad Airport een optie, maar ook een autospuiterij is mogelijk. Ook houdt Sijs de optie open om de kist te wrappen. Daarbij wordt het toestel “ingepakt” in folie en dat kan in ieder kleurstelling geleverd worden.

Dit zou het kleurenschema van de PH-FFT moeten worden

Juni 2018 gaat dan wel niet meer gehaald worden voor de eerste vlucht. Toch is Sijs optimistisch. Dit jaar is de kist zeker af. Het grote werk is gedaan. “Als ik me kwaad maak, is de kist nu in no-time af” aldus Thom Sijs.

(PH-FFT) Van’s RV-12iS

De PH-FFT wordt dan ook zeker de eerste Nederlandse Van’s RV-12iS en waarschijnlijk ook de eerste Europees gebouwde kist van dit type. We blijven de ontwikkeling volgen!

Geef een reactie