Vliegdag AirOnline.nl richting Duitse Waddeneilanden

D-ECEF Cirrus SR20 g2 in de start op Norderney

Deze dag is de vaste crew van AirOnline.nl weer op pad geweest met het vliegtuig. Chauffeur Hans, stewardess Luc en ik vertrokken voor een rondje Waddeneilanden en Noord-Duitsland vanaf Vliegveld Hilversum. Het ging richting Juist, daarna Norderney en Langeoog. Als laatste stond Emden op de planning.
Rond 10 uur werd ons vervoermiddel voor de dag, de PH-DON, uit de hangaar aan de overkant van het veld gereden. In tussentijd konden nog een paar plaatjes gemaakt worden van een opstartend vliegveld. Iedereen kwam uit zijn nachtverblijf want het beloofde een mooie vlieg-dag te worden.

PH-DON Cessna 172P Skyhawk II wordt klaargezet

Zo waren de zwevers al vroeg in de weer om hun materieel naar het begin van baan 23 te verslepen. Naast de zweefkisten is dat onder andere ook de – tot mobiele operations-office omgebouwde – “SRV-wagen”. De lierwagen werd uiteraard naar het einde van de baan gereden.

PH-1573 Dg Flugzeugbau DG-1000S
Het rijdende zenuwcentrum van de Gooische Zweefclub

De sleepkist van de Gooische Zweefclub werd getankt en maakte zijn vleugels vast los door een paar touch and go’s te maken.

PH-GOZ Aviat A-1 Husky
PH-GOZ Aviat A-1 Husky

Datzelfde deed een vroege leerling van de Vliegschool Hilversum. Met keurige precisie werden door de PH-VHA diverse circuitjes gevlogen.

PH-VHA Tecnam P2002JF Sierra
PH-VHA Tecnam P2002JF Sierra

Op het veld stond nog een buitenlandse ultralight die was blijven slapen. De D-MMFH Evektor Eurostar EV-97 werd even op de foto gezet.

D-MMFH Evektor Eurostar EV-97

Omdat er op Breda/Seppe een fly-in was met vooral klassieke toestellen vertrok de N8233 naar het Brabantse land. Deze De Havilland DH.82A Tiger Moth ziet er na 77 jaar (bouwjaar 1941) nog altijd piekfijn uit.

N8233 De Havilland DH-82A Tiger Moth

Omdat er een paar boxen open stonden kon de PH-VSH gezien worden. Deze Pipistrel Virus van iFly stond parallel geparkeerd met de PH-VLX, een identiek toestel, met zelfs identieke kleurtjes.

PH-VSH Pipistrel Virus SW121

Ook de nieuwe Vans RV-4 PH-SUM was te zien. Helaas hield deze kist van uitslapen, want het stond nog lekker onder de dekens. Ach ja, ’t is weekend hè, dan mag dat! Toch?!

PH-SUM Vans RV-4

De PH-SUM is van dezelfde eigenaar als de PH-MGA (en PH-BRR). De MGA en SUM zijn beide kleine kistjes, dus met een beetje passen en meten kunnen die in een box gestald worden.

PH-MGA Jodel DR-1050 Ambassadeur met daarachter de PH-SUM verscholen

Fotogalerij Hilversum

Juist (EDWJ)

Juist

De eerste landing werd ingezet op Juist. Dit is een erg smal eiland met een klein veldje en een verharde baan van klinkers.

Eiland Juist
Eiland Juist is een smal en langgerekt eiland

Hieronder een filmpje van de landing op Juist vanaf base leg.

Er werd aan de zuidkant gevlogen meet motorzwevers. Op Juist staan een flink aantal Scheibe SF-25C Falke motorzwevers. Deze opereren afwisselen van de grasbaan of vanaf de verharde baan.

D-KAGZ Scheibe SF.25C Falke

Na de landing konden de aanwezige toestellen even gefotografeerd worden. Leukste kist daarbij was een Duitse Piper PA-22 Colt. Dit mooie klassiekere zag er nog goed uit met zijn opvallend platte neusje/spinnertje.

D-EDCE Piper PA-22-108 Colt

Ook vermeldenswaardig was een Oostenrijkse Cessna 172. Dit kistje was best een stukje van huis. Of toch niet? Op de staart staat de Flugsportgruppe Airbus Bremen vermeld. Wellicht staat het kistje dan ook daar gebaseerd.

OE-DAT Cessna 172M Skyhawk II

Vlak voor het opstijgen kwam er nog een Duitse Aquila binnen. De D-EEVC deed een poging de kist te landen. Daarbij kwam het al vrij hoog en steil binnen. Niet helemaal handig bij zo’n korte baan. Het eerste grondcontact was dan ook via het neuswiel. Een fikst stuiter was het gevolg die werd gecorrigeerd door de kist naar beneden te drukken. Dat leverde een nog grotere tuiter op… Daarna gooide de dame in kwestie het gas er op voor een doorstart en is de Aquila van de schrik niet weergekeerd…

D-EEVC Aquila A211G

Toen we net in de kist zaten en uit wilden taxiën meldde een Duitse Marine Sea King zich op de radio. Deze werd uitgenodigd om een fly-by te maken. Helaas zat de grote camera toen al in de tas. Er kon nog een plaatje met de compact camera gemaakt worden. De heli kwam van Nordholz en was op weg naar het naastgelegen eiland Borkum.

88+66 Westland Sea King Mk.41 Marine

Fotogalerij Juist

Norderney (EDWN)

Norderney

Het volgende eiland dat we na Juist bezocht hebben was Norderney. Maar liefst op 10 minuten vliegen vanaf Juist. Starten, het circuit uit en vervolgens alweer oproepen voor het volgende veld.

Norderney vanuit de lucht

Het veld is overigens niet moeilijk te vinden. Zie je de vuurtoren, dan zie je ook het veld. Beiden liggen pal naast elkaar.

Vuurtoren van Norderney
Finals runway 26 Norderney

Op Norderney werden ook weer de bezoekende kisten vereeuwigd. Er zaten vooral “doorsnee” sportkisten bij. Variërend van Piper PA-28’s, Socata TB-tjes en een aantal ultralights.

De kisten op Norderney

Op Norderney landde nog de D-ERKT. Deze Cessna deed hetzelfde als wij. Dit kistje hadden we namelijk even hiervoor ook nog op Juist binnen zien komen.

D-ERKT Cessna 172S Skyhawk SP

En tja, toen stapten we na korte tijd weer in de PH-DON om verder te gaan. Laat nou op dat moment net weer die Duitse Marine Sea King langskomen, nu in omgekeerde richting en nu met een low-pass over Norderney! En weer zat de camera al opgeborgen in de tas. Ook nu weer helaas een kwalitatief minder plaatje van deze mooie helikopter.

88+66 Westland Sea King Mk.41 van de Duitse marine voor de tweede keer “gemist”…

Daarna was het Tschüss en ging het gas er op naar het volgende veldje.

Tschüss!

Fotogalerij Norderney

Langeoog (EDWL)

Langeoog

Als derde en laatste van de Waddeneilanden werd Langeoog aangedaan. Dat is een stuk langer vliegen dan van Juist naar Norderney. Op de route Norderney – Langeoog ligt namelijk ook nog het eilandje Baltrum dat gepasseerd moet worden. De vliegtijd was nu dan ook maar liefst 15 minuten…!

Hoe klein het eiland Langeoog ook is, je kunt er wel met de trein!

Ook hier weer een aantal sportkisten, allen Duitse, die op bezoek waren. We konden naast een Vans RV-7 parkeren.

D-EWKY Vans RV-7

De overige kisten werden vakkundig even langsgelopen en gefotografeerd. Daarbij een mooi klassiek Cessna-tje 150H. Deze tweezitter zag er nog erg strak uit. Het kistje is namelijk inmiddels 50 jaar oud!

D-EABV Cessna 150H

Ook erg leuk was een Duitse Oberlerchenr JOB-15-150. Dat zal niet iedereen evenveel zeggen. We houden een plaatje hiervan ook nog even achter, omdat we aan dit type eerdaags een apart artikeltje gaan weiden.
Ook op Langeoog zagen we nog een toestel dat we al eerder die dag tegen waren gekomen. De D-EWTF (What The F*ck) was ook al gespot op Norderney.

D-EWTF Aquila A210, ook op Norderney gezien!

Nadat de inzittenden van de PH-DON allen 3 dl Cola Light naar binnen hadden gegoten was het tijd om op pad te gaan naar ons vierde en laatste Duitse veld dat we wilden bezoeken.

PH-DON Cessna 172P Skyhawk II op Langeoog

Fotogalerij Langeoog

Emden (EDWE)

Het laatste veld dat we bezochten was Emden. We hoopten hier wat activiteiten te zien op gebied van offshore helikopters. Alleen op de vlucht van Langeoog naar Emden werd ons al duidelijk dat het vrij stil was op de radio van Emden. Er was geen kist te bekennen…

PH-DON Cessna 172P Skyhawk II op een stil Emden

We hoorden alleen de D-HDDD de landing inzetten, dit is een MBB BK-117 die voor het invliegen van een Notartz is. Na onze landing kon dit toestel dan ook gefotografeerd worden.

D-HDDD MBB BK 117B-2

Op het lege platform konden we parkeren aast de enige aanwezige kist, een Amerikaans geregistreerde Mooney M20K. Hé, die kenden we al… de dag ervoor hadden we deze kist nog op Lelystad Airport gefotografeerd. Daar zetten het drie passagiers af om vervolgens met alleen de piloot door te vliegen naar Emden voor het wekkend. Welnu, we kunnen bevestigen; de kist is goed aangekomen! 😉

De N4041H Mooney M20K 231 hadden we de dag hiervoor nog op Lelystad Airport gezien

Op een na waren alle hangaars dicht. Alleen de D-HNHD kon nog gefotografeerd worden. Verder rondkijken op het veld werd niet op prijs gesteld. Jammer… als we dat vooraf geweten hadden, waren we hier zeker niet geland.

D-HNHD Eurocopter EC155 B1 Dauphin II

Op dit veldje geen passerende Sea King, maar wel weer een kistje dat we eerder hadden gezien. De D-EZLL kwam namelijk even na ons binnen op Emden, nadat het voor ons gestart was op Langeoog.

D-EZLL Cessna 172S Skyhawk SP, ook gezien op Langeoog

Vanaf Emden verzorgt OLT (Ostfriesische Lufttransport) lijndiensten naar de Duitse Waddeneilanden en naar Helgoland. Daarvoor heeft men een GA-8 Airvan, 5 Britten-Norman Islanders en een Cessna 172R.

D-EOLX Cessna 172R Skyhawk II OLT

Vooral die laatste is best grappig, want er is naar ons idee niet zo snel een andere maatschappij in Europa tenoemen die met een Cessna 172 passagiers vervoert op lijndienst! En dat dit gebeurt hebben we met eigen ogen kunnen aanschouwen. De D-EOLX kwam met maar liefst een passagiere aan op Emden. Precies volgens het tijdschema.

D-EOLX Cessna 172R Skyhawk II OLT
D-EOLX Cessna 172R Skyhawk II OLT

Terug naar Hilversum (EHHV)

Even voor zessen was het tijd om weer naar huis te gaan. Na een rustige vlucht werd weer veilig geland op Vliegveld Hilversum. Daar kon nog even de PH-FCO gefotografeerd worden. Een van de Falco’s die op dit veld aanwezig is. Dit is een Sequoia F.8L Falco, dat houdt in dat dit een zelfbouwtoestel is en niet een in Italië geproduceerd exemplaar.

PH-FCO Sequoia F-8L Falco

Daarna was weer een lekkere vlieg-dag ten einde! Het traditioneel culinair hoogstaande gefrituurde diner als afsluiting smaakte weer subliem!

Geef een reactie