AlgemeenBizjetsHelikoptersSportvliegtuigenUltralights

Elektrisch circuit

I-D057 Pipistrel ALPHA Electro

Lelystad Airport, 27 juni 2018 – Aan Pipistrellen (of is het Pipistrels?) geen gebrek vandaag. Bij Rotor & Wings stonden een Pipistrel Virus (PH-VCR) en een Pipistrel ALPHA Trainer (PH-4M2). Deze toestellen zijn van iFly, de importeur voor de BeNeLux van dit Sloveense vliegtuigmerk.

PH-VCR Pipistrel Virus SW 121

Naast de toestellen met een Rotaxmotor aangedreven heeft iFly tegenwoordig ook de beschikking over een Pipistrel ALPHA Electro. Dit is een volledig elektrisch vliegtuig. Voor demodoeleinden wordt de I-D057 ingezet. Dit is een Italiaans geregistreerde ALPHA Electro in de ultralight-klasse (tot 450 kg). Ook dit toestel was aanwezig op Lelystad Airport.

I-D057 Pipistrel ALPHA Electro

De I-D057 stond aan de lader bij Wings over Holland. Omdat er nog geen vast stroompunt voor elektrische vliegtuigen is op Lelystad Airport werd gebruik gemaakt van de bijgeleverde reislader, een apparaat ter grootte van een soort hogedrukreiniger.

I-D057 Pipistrel ALPHA Electro wordt opgeladen

Begin van de middag waren de twee accupakketten van het toestel opgeladen en maakte het toestel met twee personen aan boord een aantal circuitjes. Elektrisch! Het toestel is niet geheel geruisloos, maar laten we zeggen dat een belevingsvlucht met een dergelijk toestel zonder vrees tegemoetgezien kan worden… 😉 Het geluid wat te horen is komt voornamelijk van de propeller af.

I-D057 Pipistrel ALPHA Electro

Citation

Vanuit Bremen kwam vandaag de D-CAPB. Dit is een – verre van elektrische – Cessna 560 Citation Encore+ van Aerowest GmbH. Dit bedrijf is gevestigd op Hannover en opereert met een diversiteit aan Cessna Citations en een Cessna Conquest (twin).

D-CAPB Cessna 560 Citation Encore+

Het toestel bleef geruime met het deurtje open op het platform staan. De piloten namen een lunch bij Flantua’s en na verloop van tijd kwamen de twee passagiers opdagen waarna men weer retour vertrok naar Bremen.

D-CAPB Cessna 560 Citation Encore+

Later in de middag verscheen er nog een tweede kist van dit bedrijf, de D-CAWK. Dit is een grotere Cessna 680A Citation Latitude. Ook dit toestel heeft maar een beperkte tijd op het platform gestaan en is weer vertrokken. Helaas van deze kist geen plaatje.

D-CAPB Cessna 560 Citation Encore+
D-CAPB Cessna 560 Citation Encore+

Grumman AA-5B

Vanuit Kiel arriveerde een leuke Britste Grumman AA-5B Tiger. Dit kistje was de dagen daarvoor vanuit Zweden gekomen en was kennelijk op de terugreis van een Scandinavisch uitstapje. Er werd getankt en daarna is het terug naar het Verenigd Koninkrijk vertrokken.

G-BFXX Gulfstream AA-5B Tiger

PH-RAB

De Diamond DA 40 D PH-RAB staat al geruime tijd in opslag op Lelystad Airport. Het mist momenteel zijn motor, een essentieel onderdeel voor een zorgeloze vlucht.

PH-RAB Diamond DA 40 D Diamond Star TDI zonder motor

De PH-RAB stond vandaag voor de deur bij Wings over Holland. Wellicht een positief punt, Wings is de Nederlandse importeur van Diamond en zou in staat moeten worden geacht het toestel weer luchtwaardig te maken.

PH-RAB Diamond DA 40 D Diamond Star TDI

Air Waterland

De PH-HEI bij Air Waterland is inmiddels compleet. Alle aanpassingen zijn op en aan het toestel geschroefd. Er is nog een Nederlands vlaggetje in de staart bij gekomen en de motorbeplating is weer teruggeplaatst. Kortom het ziet er weer uit als een compleet vliegtuig. Het zal vermoedelijk dan ook niet lang duren voordat het aan de eigenaar wordt afgeleverd.

PH-HEI Dyn’Aero MCR-01 Banbi

Afgelopen maandag is de Cessna 172 LN-DAV uit de handelsvoorraad afgeleverd naar Hongarije. Dit kistje is in zeer snelle tijd aan een nieuw baasje geholpen.
In de plaats daarvoor is de Cessna 172S PH-HBW van Hilversum overgekomen voor de verkoop. De markt voor goede Cessna 172’s is prima te noemen, want ook dit kistje zal vermoedelijk zeer snel een nieuwe eigenaar krijgen.

PH-HBW Cessna 172S Skyhawk SP

Toren

De nieuwe verkeerstoren zal naar alle waarschijnlijkheid volgende week in gebruik genomen worden. Er wordt de laatste hand gelegd aan de middelste ring om de toren. De bouwmaterialen, -hekken en -keten zijn al verdwenen. Alleen voor een tweetal hoogwerkers staan nog een paar dranghekken op het platform. Verder kan het verkeer weer gebruik maken van “het plein”. Ook de zijdeur naar de vertrekhal is weer te gebruiken voor piloten, passagiers en havendienstmedewerkers. Alles bij elkaar is het een markante verkeerstoren geworden cq. gebleven.

Lelystad Tower

Overige verkeer

Vooruit, dan nog maar een paar plaatjes van het overige verkeer. De PH-HHK van Heli Holland deed een geslaagde poging om zonder motorvermogen het zaakje heelhuids aan de grond te krijgen. In de boeken ook wel “autorotatie” genoemd.

PH-HHK Bell 206L-1 LongRanger II rondt hier de autorotatie af

Vanaf Teuge verscheen een bekende Cessna, de PH-CVT. Het kistje werd een tijdje voor de toren gestald.

PH-CVT Cessna 172P Skyhawk II

Een local is de D-ETSW. Dit is een mooie zeszitter van Piper. Een prima reisvliegtuig, al moeten er wel bij een volle bak twee tegen achteruitvliegen kunnen.

D-ETSW Piper PA-32R-301 Saratoga II HP

Een gedachte over “Elektrisch circuit

  1. Begin 2019 wordt EASA certificatie verwacht van de Pipistrel Alpha Electro (MTOW 600 kg). Prima voor opleiding PPL studenten. Vliegschool Hilversum gaat ermee aan de slag met vliegseizoen 2019. Voor cross-country ervaring zullen de piloten die elektrisch vliegen op de Alpha Electro de Virus SW 121 gebruiken – 100 pk Rotax. Dit toestel heeft oa Garmin 3X en Garmin autopilot – dus ook voor advanced navigation. Je haalt ws alsnog je PPL met SEP rating & met aantekening voor SEE (Single Engine Electric). Als je wat voor currency moet vliegen en T&G’s te doen dan pak je simpelweg de Alpha Electro !

Geef een reactie