CommutersSportvliegtuigenWarbirds

Pittige Piper en een tot Amerikaan genaturaliseerde Canadees, woonachtig in Duitsland

HB-PST Piper PA-46-350P Malibu Mirage – Jetprop DLX

Lelystad Airport, 8 juli 2018 – De HB-PST is een dikke Zwitserse Piper Malibu Mirage die aardig aan de anabole heeft gezeten. De gewone zuigermotor van 350 pk (257 kW) is bij dit toestel vervangen door een nog dikkere Pratt & Whitney PT6A-35 turbinemotor. Deze motor levert maar liefst 560 pk (411 kW). Door deze modificatie is het toestel vergelijkbaar geworden met de Piper Meridian versies die al – af fabriek – een turbinemotor hebben.

HB-PST Piper PA-46-350P Malibu Mirage – Jetprop DLX aan de voet van de vernieuwde toren

De HB-PST hebben we in maart 2015 ook al eens voor de lens gehad op Lelystad Airport. Maar in het zomerzonnetje van vandaag was het ook meer dan welkom. Op zaterdag 7 juli was het vanaf Basel naar Lelystad Airport gekomen. Het ziet er zelfs naar uit dat ook de tweede nacht na aankomst hier wordt doorgebracht.

Diamond Star XLS

De N280DS stond ook aan de voet van de vernieuwde toren geparkeerd. Dit Amerikaans geregistreerde toestel is gebaseerd in Zweibrücken (EDRZ). Daar kwam het zaterdag 7 juli dan ook vandaan. Na een overnachting is het toestel aan het einde van de middag weer huiswaarts gekeerd.

N280DS Diamond DA 40 Star XLS

Het bijzondere aan deze Diamond uit 2008 is dat het een in Canada gebouwd exemplaar is. De meeste Diamond DA 40’s die in Europa rondfladderen hebben Wiener Neustadt uit Oostenrijk als geboorteplaats. Dit toestel dus niet. Het bewijs hiervoor is te vinden op het typeplaatje op de staat van het kistje. In het “gepopnagelde paspoort” staat London, Ontario in Canada vermeld.

Op het typeplaatje van de N280DS is te zien dat dit toestel in Canada is gebouwd

Verder is dit een Diamond Star XLS. De toevoeging XLS was voor mij ook een onbekende. Even in de folders opgezocht, deze versie bestaat sinds 2007 en heeft de volgende extra opties: Powerflow getunde uitlaat, een Garmin G1000 panel met mogelijkheid tot gebruik van WAAS, een Garmin GDL69 satelliet-datalink (voor grafische weerbeelden), en een TAS (Traffic Alert System).

De N280DS is een Diamond Star XLS

Tankstop

Een “bekende” bezoeker was de G-BPGU. Deze Piper Archer II was namelijk op 2 juli jl. ook al op Lelystad Airport geweest om te tanken. Toen kwam het vanuit Nottingham en ging het naar Aalborg in Denemarken. Vandaag was de terugreis aan de orde. Na het tanken vertrok het toestel weer huiswaarts naar de UK.

G-BPGU Piper PA-28-181 Archer II

Texan

De North American AT-6A Texan PH-TXN van Wings over Holland had vandaag ook gevlogen. Helaas troffen we de kist niet vliegend. Op de foto hieronder staat het toestel nog na te genieten van de heerlijk blauwe en lauwe Flevolucht die het heeft mogen opsnuiven.

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

AIS

PH-HCI en PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3201

Voor de hangaars van AIS stond een tweetal Jetstreams buiten. Beide kisten zijn hier hoogst waarschijnlijk voor het nodige onderhoud. Het ging om de PH-FCI en de PH-HCI. Regelmatig betekent dat als de kisten buiten staan dat ze ook in korte tijd vertrekken. Dat was vandaag niet het geval. Er stond geen vertrek van deze toestellen gepland.

Vliegclub Flevo

De Vliegclub Flevo heeft onlangs een nieuwe kist aan haar vloot toe kunnen voegen. Het gaat om de G-OBFS. Deze Piper PA-28-161 Warrior III vertoefde al langer op Lelystad Airport, toen onder de hoede van Singles & Twins. Dit laatste bedrijf heeft alleen tal van kisten de laatste tijd verkocht en er staan er nog een paar in de etalage vanwege het staken van de activiteiten.
Met de komst van de G-OBFS heeft men een mooie, modern uitgerust Warrior III toegevoegd. Weliswaar is dit toestel nog niet in de huiskleuren, maar het is veel te mooi om op dit moment over te spuiten lijkt me!

G-OBFS Piper PA-28-161 Warrior III is nu onder de hoede van de Vliegclub Flevo

Fotogalerij

Geef een reactie