Eerste HondaJet voor Wijet getoond tijdens EBACE 2018 op Genève

N420TF Honda HA-420 HondaJet in de kleuren van Wijet

Genève, 30 mei 2018 – Het charterbedrijf Wijet heeft in februari 2018 een 16-tal Honda HA-420 HondaJets besteld. Deze moeten geleidelijk de al wat ouder wordende Cessna 510 Citation Mustangs gaan vervangen.

Wijet en Blink

Het Franse Wijet is in 2016 samengegaan met het Britse Blink. Beide bedrijven beschikten over een vloot met Citation Mustangs. Na de samenvoeging bestond de vloot uit 16 toestellen.

G-FLBK Cessna 510 Citation Mustang in de kleuren van Blink

Wijet is het eerste charterbedrijf dat kiest om met de HondaJet te gaan opereren. Bij Honda zijn ze daar uiteraard blij me, zo blij zelfs dat de directie besloten heeft om in Europa met Wijet gaan reizen.

G-FBKE Cessna 510 Citation Mustang in de kleuren van Wijet

De huidige vloot van Wijet vliegt op het Air Operator Certificate (AOC) van het Britse Blink Ltd. De volgende Cessna 510 Citation Mustangs vallen hier onder: F-HBIR, F-HERE, F-GRET, G-FBKB, G-FBKC, G-FBKE, G-FBKF, G-FKBG, G-FBKH, G-FBKJ, G-FBKK, G-FBLK, G-FLBK, G-FBNK, G-FFFC en G-LEAC.

G-LEAC Cessna 510 Citation Mustang in de kleuren van Blink

Er zal nog een tweede AOC worden toegevoegd in een Europees land om problemen door de Brexit te voorkomen.

EBACE 2018

Tijdens EBACE 2018 in Genève werd het eerste toestel voor Wijet getoond. Het was de N420TF met constructienummer 42000081. In totaal beslaat de order 8 gebruikte en 8 fabrieksnieuwe toestellen. Deze zullen allen van de nieuwste Elite versie zijn of op deze standaard gebracht worden.

N420TF Honda HA-420 HondaJet van Wijet

Behoud Mustang

Vanaf deze zomer hoopt men iedere maand een nieuwe HondaJet aan de vloot te kunnen toevoegen om zo geleidelijk het aantal Mustangs terug te brengen naar 1 tot 3 toestellen.
Er worden nog een paar Mustangs aangehouden om te kunnen opereren van de kleinere velden zoals Saint-Tropez La Mole. Daar is de baan te kort voor de HondaJet.

Er zullen nog een paar Citation Mustangs behouden blijven om operationele redenen

Wijet is gebaseerd op Blackbush airport in de UK. Ook daar is de baan te kort voor de HondaJet. De toestellen zullen daarom gebaseerd worden op Biggin Hill, waar Honda ook van plan is een onderhoudscentrum voor dit type op te zetten.

Beter dan de Mustang

De HondaJet is iets groter (5 passagiers i.p.v. 4 t.o.v. de Mustang), vliegt 20% sneller en heeft een 20-25% groter vliegbereik. Bovendien zijn de toestellen van Wijet uitgerust met een toilet. Tel daarbij op WiFi, het lagere geluidsniveau en de state of the art Garmin3000 cockpituitrusting en de keuze is begrijpelijk. Als we de catalogusprijs er op naslaan is dit een deal van om en nabij de USD 78 mln.

N420TF Honda HA-420 HondaJet van Wijet

Nog niet operationeel

De HondaJet in de kleuren van Wijet op Genève had nog een Amerikaans kenmerk. Na de show is het overgevlogen naar Mönchengladbach. Hier is Rheinland Air Service (RAS) gevestigd. Dit is de Europese importeur van de HondaJet. Het toestel is nog niet afgeleverd aan Wijet, gezien het feit dat de N420TF eind juni de oversteek naar Amerika terug heeft gemaakt. Aankondiging dat men vanaf juni met dit model operationeel is wordt daardoor niet gehaald.

Geef een reactie