BizjetsHomebuiltSportvliegtuigen

In de rij voor de spuithal van Satys op Lelystad Airport

9H-LDN Bombardier BD-700-1A10 Global 6000

Lelystad Airport, 9 juli 2018 – Vandaag stond de spuithal van Satys in de belangstelling. Men kon zich verheugen op de aankomst van maar liefst twee bizjets die een make-over wensen. Nu past er maar een bizjet tegelijk in de hal, dus een van de twee moet even op zijn beurt wachten.

Global 6000

Als eerste arriveerde de 9H-LDN. Dit is voluit een Bombardier BD-700-1A10 Global 6000, roepnaam Global 6000. Het constructienummer van deze kist is 9754. Onder het callsign TEU3 kwam de Maltees geregistreerde Global vanuit Stockholm naar Lelystad Airport. In 2016 verliet deze witte Global 6000 de fabriek als C-FMCH. Sindsdien maakt het deel uit van de vloot van TAG Aviation Malta.

9H-LDN Bombardier BD-700-1A10 Global 6000

De 9H-LDN ziet er nog prima uit, alleen saai wit. Daar gaat men nu wat aan doen. Naar verluidt wordt er een cheatline aangebracht, oftewel een streepje over de romp. Tja, dan geef je een slordige USD 62 mln uit voor een prachtige bizjet. Moet je nog twee jaar sparen alvorens je je speeltje kan voorzien van wat meer kleur… 😉

9H-LDN Bombardier BD-700-1A10 Global 6000
9H-LDN Bombardier BD-700-1A10 Global 6000 op weg naar de spuithal van Satys

De Global 6000 werd na de landing korte tijd op het BRAVO-platform geparkeerd. Vanaf daar haalde de tow-truck van Satys het toestel op en bracht het naar de taxibaan tussen de spuithal en de Catalinahangaar. Kennelijk was dit toestel nog niet aan de beurt om naar binnen te gaan. Die eer viel het tweede toestel voor Satys ten deel.

9H-LDN Bombardier BD-700-1A10 Global 6000

Falcon 900EX

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Enige tijd later arriveerde er nog een bizjet voor de spuithal van Satys. Dit exemplaar was er aan de buitenkant beduidend slechter aan toe qua uiterlijk. Het ging om de Dassault Falcon 900EX met de Franse registratie F-GPNJ. De F-GPNJ stamt uit 1999 en is van het op Le Bourget gebaseerde Aéro Services Executive.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Het constructienummer is 50 en het heeft in 1999 kort nog even de testregistratie F-WWFS gedragen. Het toestel was bij aankomst geheel kaal en had zo te zien groot onderhoud ondergaan. De afgelopen maanden is er flink aan deze bizjet gewerkt. Daarbij zijn grote delen plaatwerk helemaal ontdaan van primer en lak (grijs). Andere delen van het plaatwerk waren al opgeschuurd (wit). Hierdoor was de Falcon 900EX een bonte verschijning.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Voor de ferry-vlucht was de registratie op de motorgondel met een sticker aangebracht. Deze was inmiddels door de forse luchtstroom tijdens de vlucht aan het slijten.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

De F-GPNJ riep al boven Zeeland op om te horen of de weerscondities op Lelystad Airport goed waren. Vanaf daar werd de daling ingezet om op ongeveer 1.500 voet de Flevopolder ter hoogte van Almere Overgooi binnen te vliegen, via een straight-in procedure voor baan 05.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Na de landing taxiede de Falcon direct naar de hangaar van Satys. Die stond al open. De towbar werd aangekoppeld en binnen 5 minuten na aankomst was het toestel aan het zicht onttrokken.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Benieuwd wat er van dit “lelijke eendje” gaat worden. Bij Satys is men zeker in staat om hier weer een knappe Franse prins van te maken!

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX voor de deur van de Spuithal
F-GPNJ Dassault Falcon 900EX wordt aangekoppeld en naar binnengetrokken
F-GPNJ Dassault Falcon 900EX verdwijnt al snel naar binnen bij Satys

2x Cirrus

Twee bezoekende Cirrus SR22 op het platform. De D-ECCD deed een retourtje Bielefeld (EDLI).

D-ECCD Cirrus SR22 GTS g3 Turbo

De tweede Cirrus was ook afgelopen vrijdag op Lelystad Airport. Het kwam toen vanaf Weston Airport bij het Ierse Dublin. Een pittig eindje vliegen. Daarna is het via een paar stops naar Genève gevlogen.

N902SR Cirrus SR22 GTS

Vandaag kennelijk de terugreis. Later in de middag is deze Cirrus weer westwaarts vertrokken richting Dublin.

N902SR Cirrus SR22 GTS

Vertrek

HB-PST Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX

De HB-PST, die sinds afgelopen zaterdag op Lelystad Airport aanwezig was, vertrok vandaag weer. Er werd koers gezet richting het Zwitserse Basel.

HB-PST Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX

PH-REH

De PH-REH stond vandaag buiten bij Air Waterland. Een goed teken, dan is het kistje vast bijna gereed om weer door de eigenaar in ontvangst genomen te worden. Het toestel is vorig najaar als OY-IPA binnengekomen en stond gebaseerd in Zwitserland. Na vertrek zal het vrijwel zeker ook weer onderdak in het buitenland zoeken. Daarmee wordt het voor de Nederlandse velden naar alle waarschijnlijkheid een zeldzame verschijning.

PH-REH Dyn’Aero MCR-4S

Een gedachte over “In de rij voor de spuithal van Satys op Lelystad Airport

Geef een reactie