Old TimersSportvliegtuigen

Lokale vluchten met de Dakota PH-PBA en een paar buitenlandse bezoekers

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Lelystad Airport, 22 juli 2018 – Vandaag een tweetal rondvluchten met de DDA Dakota vanaf Lelystad Airport. Om 11:00u werd gestart voor een vlucht over de Oostvaardersplassen, Marken en Pampus, duur 30 minuten.
Om 13:00u was nog een vlucht gepland richting over Nunspeet-Het Loo-Elspeet, ook weer 30 minuten.

De passagiers melden zich bij de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Beide vluchten waren volgeboekt. De twintig stoelen in deze kist waren allen bezet. Klein rekensommetje, met 2 vluchten en tickets van € 135,- per stuk levert zo’n dagje rondvliegen al gauw ruim € 5.000,- op. Broodnodig om de operaties met een dergelijke klassieker te bekostigen.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Dit seizoen waren tot nu toe de meeste vluchten vanaf andere vliegvelden verzorgd. Daarbij werden Schiphol en Rotterdam – The Hague het meest aangedaan. Maar er wordt ook gevlogen vanaf diverse Duitse velden. Mocht je ook een keer mee willen vliegen? Kijk dan voor het meest actuele reisschema en de beschikbare plaatsen de DDA Classic Airlines Website.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Voor het in- en uitstappen wordt de Dakota pal aan het hek van het BRAVO-platform geparkeerd. Dat trekt gelijk tal van bezoekers aan en het is dan ook gezellig druk rond het platform als de Dakota aanwezig is.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Bij het uittaxiën voor de tweede vlucht werden de passagiers door een van de twee vliegers geïnformeerd over de gang van zaken. De piloot had echter niet door dat hij het knopje van de radio daarbij indrukte, in plaats van die van de intercom in het vliegtuig. En zo konden alle toestellen rond Lelystad hiervan onbedoeld meegenieten! 😉

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Na terugkomst van de Dakota van de tweede vlucht werd het toestel door de crew gereed gemaakt om weer in de hangaar gezet te worden. Even later werd het door hun vliegtuigtrekker weer naar zijn vaste onderkomen gesleept.

Na afloop wordt de Dakota teruggesleept naar de hangaar

Bezoekers

Ook vandaag waren er een paar bezoekende kisten op Lelystad Airport waar te nemen. Als eerste noemen we een kist die we glansrijk gemist hebben, de N65565. Dit is een Boeing Stearman dubbeldekker. Deze old timer uit 1943 was op de 21e uit de UK gekomen en stond kennelijk in het gras bij de pomp voor UL91 brandstof. Het toestel vertrok alweer vroeg richting Duitsland. Wellicht een afleveringsvlucht. Helaas geen plaatje…

Helaas geen foto van de bezoekende Boeing Stearman

Dan stonden er nog twee Pipers op het platform na een overnachting, een Brit en een Zwitser. De G-GPMW is een Piper PA.28RT-201T Turbo Arrow IV. Het toestel was op de 21e juli vanuit Coventry Airport (EGBE) gekomen. Vandaag de retourvlucht.

G-GPMW Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV

Voorafgaand werd even getankt, waarna richting baan 23 werd getaxied. Daar aangekomen bleek dat het vluchtplan van de vliegers niet goed door was gekomen. Gevolg was dat het opnieuw ingediend moest worden en dat men een half uurtje vertraging had op het geplande schema.

G-GPMW Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV op weg naar de brandstofpomp

Een tweede Piper dat op Lelystad Airport de nacht had doorgebracht was de HB-PQS. Dit is een Piper PA-28-181 Archer III. Het toestel is al een aantal dagen onderweg en lijkt een tour door de BeNeLux te maken. Op het toestel is te lezen dat het thuishoort op Flugplatz Lommis, dat ligt in het noordoosten van Zwitserland.

HB-PQS Piper PA-28-181 Archer III
HB-PQS Piper PA-28-181 Archer III

In de middag arriveerde nog een Duitse Katana. Dit toestel is van de Aeroclub-Koblenz en kwam dan ook vanaf Koblenz-Winningen gevlogen.
De twee inzittenden gaven aan voor 2-3 uur te blijven. Dat gaf hen mooi de gelegenheid om het Aviodrome te bezoeken. Vrijdag werd het museum ook al door Fransen met hun kist bezocht. Ik heb het al meer gezegd, daar kan men best wat meer mee doen door bijvoorbeeld speciale actie voor bezoekers met hun vliegtuig.

D-ETEL Diamond DA20-A1 Katana

Droogte

Door de droogte van de laatste tijd is het op Vliegveld Hilversum niet toegestaan touch and go’s te maken. Daar profiteerde Lelystad Airport dan weer van. Een aantal leskisten van Hilversum kwamen hier een paar oefencircuitjes maken. Gezien werden de PH-TCM, PH-TGA en PH-VHA.

G-VAAC Piper PA-28-181 Archer III (lokaal gebaseerd)

Geef een reactie