Lelystad Airport, 28 juli 2018 – Zaterdag, aan het einde van de middag werd de Catalina uit haar hangaar op Lelystad Airport gereden. Er stonden een paar vluchten op het programma om de bemanning van dit toestel te trainen. Da’s het goeie nieuws!
Bijna een jaar geleden, op 15 augustus 2017, maakte dit toestel een landing zonder neuswiel. Die was als gevolg van een vermoedelijke botsing met drijfhout tijdens een waterlanding onklaar geraakt.
Na vele uren hard werk en wachten op de juiste medewerker van IL en T om het toestel op zijn luchtwaardigheid te keuren is de PH-PBY weer operationeel sinds donderdag 26 juli jl. Het toestel mag voor dit moment alleen vliegen. Waterlandingen kunnen nog even niet, daar wordt nog aan gewerkt.
De eerste vlucht stond voor deze namiddag/avond op de planning. In totaal vertrok men met vier Persons on Board (PoB), zoals dat in luchtvaart termen heet. Twee volledige crews.
Men zou een vlucht van 90 minuten gaan maken. Die werd opgedeeld in twee delen van 45 minuten, met ieder aan het einde van de vlucht een drietal circuitjes om touch and go’s te oefenen.
De wisseling van de bemanning gebeurde met draaiende motoren bij Sierra1. Zo kon men snel weer door met de tweede ploeg.
Na terugkomst van die tweede vlucht werd wederom naar Sierra1 getaxied om nog voor de sluitingstijd van het veld (al om 19:00u in het weekend…) een paar touch and go’s extra te maken. Drie minuten voor sluitingstijd stond de Catalina weer aan de grond en keerde terug naar de hangaar. In totaal had men bijna twee uur gevlogen.
De Catalina zag er prachtig gepoetst uit. Ook heeft het een nieuw embleem op de neus gekregen. Dit is van het Vliegtuigsquadron VSQ 7. Dit embleem werd voorheen gedragen door de Nederlandse Catalina’s in de Oost.
Wel is te zien dat de beplating onder op de neus nog niet helemaal klaar is. Deze staat in de primer. Voor de geplande vliegoperaties van nu is dat geen probleem.
Slecht nieuws
De eerste vlucht na de reparatie van de Catalina werd overschaduwd door het bericht dat de Stichting die het vliegtuig exploiteert er mee gaat stoppen. Het is niet langer mogelijk om in Nederland met dit vliegtuig te blijven vliegen. Deels is dat een kwestie van geld – ik zou bijna zeggen wanneer niet – maar een andere reden is gelegen in het feit dat de Nederlandse overheid het meenemen van passagiers als een commerciële bezigheid ziet en niet als een verenigingsactiviteit. Gezien het feit dat er geld voor betaald wordt om mee te vliegen maakt dat het in de ogen van de overheid een commerciële organisatie is en dat men daardoor ook aan de eisen van een commerciële luchtvaartmaatschappij moet voldoen. Dit is financieel en organisatorisch niet haalbaar voor de stichting.
Tot oktober hoopt men nog met de PH-PBY te vliegen. Zo kan de wachtlijst met mensen die mee willen vliegen ingekort worden. Verder gaat men op zoek naar een koper voor het toestel. Het is daarbij welhaast zeker dat het toestel daardoor uit Nederland gaat verdwijnen. Helaas, helaas…
De partij die het toestel koopt krijgt daarmee wel een prachtig toestel in handen. Het oudste nog vliegende exemplaar van de Catalina. En men koopt een perfect onderhouden vliegtuig.
Dakota
Terwijl de Catalina in de omgeving aan het vliegen was, kwam de PH-PBA binnen. De Dakota – uit dezelfde hangaar als de Catalina – was deze dag naar Dortmund geweest. Daar had het een paar lokale vluchten gemaakt. Met alleen de crew aan boord landde men weer op de thuisbasis.
Christen Eagle II
Aan het einde van de middag kwam de G-CFIJ langs om te tanken. Dit is een Christen Eagle II, een zelfbouwtoestel uit 1982. Het kistje vloog eerst als N161RJ rond. Op 29 juli 2008, exact 10 jaar geleden, werd het ingeschreven in het Britse luchtvaartregister als G-CFIJ. Daar is het inmiddels bij zijn vierde baasje aangeland.
De Christen Eagle is een ontwerp van de Amerikaan Frank Christensen. Ruim 40 jaar geleden, in 1977, ontwierp hij dit kistje om de competitie aan te gaan met de Pitts Special. Het toestel werd als bouwkit op de markt gebracht en er zijn meer dan 350 exemplaren van gebouwd.
De Christen Eagle II is voorzien van een 200 pk (150 kW) sterke Lycoming motor. Het toestel biedt plaats aan 2 personen.
Veel Christen Eagle II toestellen zien er hetzelfde uit. Ze zijn veelal in de huiskleuren gespoten. De G-CFIJ vormt hierop geen uitzondering. Zie je een Christen Eagle II, 9 van de 10 keer ziet-ie er dan zo uit.
De G-CFIJ bleef maar kort. Het toestel vloog alweer snel na het tanken door naar het noordoosten van Duitsland, tegen de Poolse grens. De dag erop werd de koers naar het oosten voortgezet richting Polen of de Baltische staten. Het zou daardoor zomaar een afleveringsvlucht van dit toestel kunnen zijn. Time will tell…
Global 6000
De Bombardier Global 6000 9H-LDN stond nog steeds bij de spuithal van Satys voor de deur. Inmiddels (30/07) staat het toestel op het platform. Dat zou op een spoedig vertrek kunnen duiden.
6 gedachten over “Goed en slecht nieuws over de Catalina en een leuke Christen Eagle II”
“Vind ik leuk” slaat op deze update, het vertrek van de Catalina blijft om te janken.
Dat had ik ook zonder deze toevoeging zo bij je ingeschat…
Jammer dat zo’n mooi vliegtuig weg gaat
Dat is het zeker…😔
Echt jammer dat zo’n prachtig vliegtuig ten prooi valt aan de halsstarrige wet- en regelgeving van het ILenT. Eeuwig zonde en idd om te janken!
Schandalig hoe er wordt omgegaan met ons “erfgoed” , notabene alles wordt gedaan door vrijwilligers zonder enig winstoogmerk , zo blijft er door de vele ” regeltjes” niets meer over van dit stukje geschiedenis.Commentaar via FaceBook