BizjetsCommutersHelikoptersTwins

Wisseling van de wacht bij Satys op Lelystad Airport

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Lelystad Airport, 8 augustus 2018 – Vandaag was de Dassault Falcon 900EX F-GPNJ klaar bij de spuit hal van Satys. Op 9 juli was dit toestel aangekomen na een onderhoudsbeurt bij Dassault op Le Bourget. Daar was het al bijna helemaal kaal gemaakt. Het toestel zag er toen zeer apart uit met zijn onbeschermde plaatwerk.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX bij aankomst op 9 juli 2018

De Faclon verdween meteen bij Satys naar binnen. Men ging aan de slag om het toestel in de primer te zetten en tijdelijk van een beschermende kunststof coating te voorzien. Zo kwam het geheel wit en ingepakt op 12 juli weer naar buiten. Vervolgens werd de kist tot 18 juli gestald bij AIS Flight Academy omdat men eerst aan een Maltese Global 9000 ging werken.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX met zijn tijdelijk coating op 12 juli 2018

Van de 18e juli tot vandaag heeft de F-GPNJ daarna bij Satys binnen gestaan. Vandaag, een maand na aankomst, kwam de kist weer naar buiten en was gereed voor vertrek.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Het moet gezegd worden, de mannen (en dames?) van Satys hebben werkelijk hun best gedaan! Dit is eindelijk weer eens een bizjet geworden zoals bizjets er uit horen te zijn; apart van kleur en stijl en een imposante uitstraling. Dat is gelukt!

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

De Falcon is geheel zwart geworden met zilverkleurige striping. In de staart is een logo gekomen met een paardenhoofd met vleugels. Dit alles onder het motto “beau noir n’est pas moche…!” oftewel “mooi zwart is niet lelijk…!” 🙂

Beau noir n’est pas moche…
F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Zover we kunnen nagaan is dit toestel van de Franse zakenman Jaen-Claude Darmon. Hij is groot geworden in de marketing van sport. Onder andere door verkoop van reclameborden in stadions.
Darmon (1941) is van Algerijnse afkomst en is als havenarbeider opgeklommen door het volgen van avondlessen. Tegenwoordig is zijn bedrijf actief op gebied van sportmarketing en media.
Het prachtige toestel vertrok vandaag weer terug naar het Dassault onderhoudscentrum op Le Bourget bij Parijs. Een vluchtje van een klein uurtje.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Na het innemen van de benodigde brandstof taxiede het toestel uit naar baan 23. Daar had het aan een halve baan genoeg om airborne te komen. Vlot gingen de wielen in en verdween deze fraaie kist aan de horizon richting het zuiden.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Fokker 50

De Falcon 900EX stond nog bij de hangaar van Satys. Op dat moment landde er al een nieuwe klant voor de spuithal. Voor de tweede keer dit jaar drukte een Fokker 50 van Amapola Flyg op de deurbel van Satys.

SE-LIR Fokker 50

Het betrof de SE-LIR ditmaal. Een witte Fokker 50 met een rode staart, zonder verdere titels. Deze kist met constructienummer 20151 is bijna 30 jaar geleden afgeleverd aan Philippine Airlines als PH-PRE.
In 1999 kwam het toestel naar Zweden als SE-LIR en trad in dienst bij Skyways. Daar aan dankt het toestel ook zijn huidige basis kleuren. Skyways ging in 2012 failliet en vervolgens kwam het toestel in handen van Amapola Flyg.

SE-LIR Fokker 50

Amapola Flyg op haar beurt verhuurde de Fokker aan Sparrow Aviation, een Zweedse binnenlandse maatschappij die lijndiensten onderhield tussen Kristianstad en Stockholm. Dit was echter geen winstgevende business. En met de SE-LIR als enige toestel in hun vloot ging Sparrow Aviation op 24 juni 2018 failliet. De Fokker ging terug naar Amapola Flyg.

SE-LIR Fokker 50

Nu is het dus tijd voor een nieuwe jas. Wat zal het worden? Net zo wit als de Fokker 50 van Amapola Flyg die Satys eerder dit jaar mocht overspuiten? Of worden het kleuren van een nieuwe maatschappij waar het toestel aan verhuurd gaat worden? We gaan het hopelijk eerdaags zien!

Diamond DA 62

Inmiddels vliegen er in Nederland drie Diamond DA 62’s rond. De PH-MBO en PH-VCC staan op Lelystad Airport bij Wings over Holland in de Hangaar. Het derde toestel – PH-UDB – hoort thuis op Rotterdam – The Hague. Deze PH-UDB was vandaag op Lelystad Airport en bracht ook een bezoekje aan Wings over Holland, de importeur van deze comfortabele reisvliegtuigen.

PH-UDB Diaomond DA 62
PH-VCC en PH-MBO, de overige twee Diamond DA 62’s in Nederland

De PH-UDB ziet er qua uiterlijk net zo uit als de PH-MBO, met dien verstande dat de registratie op deze kist vele malen beter te lezen is dan op de PH-MBO.

Er is nog een verschil tussen de PH-UDB en de PH-MBO. De PH-UDB is een in Canada gebouwd exemplaar, de PH-MBO (en ook de PH-VCC) komen uit de fabriek in Oostenrijk.
Op het typeplaatje van de PH-UDB is een C aan het constructienummer toegevoegd. Dit ten teken dat het toestel uit Canada komt. Ook staat de Canadese typegoedkeuring van de Transport Canada Civil Aviation (TCCA) er op vermeld, naast de Europese EASA goedkeuring.

PH-UDB Diamond DA 62

De PH-UDB kwam vanaf Rotterdam – The Hague en maakte een retourvlucht vanaf Lelystad naar Groningen Airport Eelde. Al dat vliegen maakt te kist wel vuil. Wat opviel was dat de motorbeplating bij de uitlaten erg zwart was van de uitlaatgassen. Dat lijkt me kwestie van regelmatig bijhouden, anders is het bijna niet meer schoon te krijgen!

De uitlaat laat wel wat achter…

Zoals gezegd zijn er momenteel drie DiamondDA 62’s in Nederland. Deze waren vandaag alle drie bij Wings over Holland te zien. Helaas niet in een foto te vangen want twee van de drie stonden binnen.

PH-UDB Diaomond DA 62

Eurocopter

Sinds maandagavond 6 augustus bivakkeert de PH-RIS op het platform van Lelystad Airport. Deze Eurocopter EC 130 staat doorgaans in een hangaar op Hilversum. De heli wordt gevlogen door KNSF Flight Services BV. Dat is eigendom van de vastgoedinvesteerder Rolf Visser, onder andere eigenaar van het te ontwikkelen terrein van de voormalige Koninklijke Nederlandse Springstoffen Fabrieken (KNSF) in Muiden.

PH-RIS Eurocopter EC 130 B4

 

Geef een reactie