Old Timers

Focus@: N18785 Beech E17L Staggerwing tijdens Fly-In Keiheuvel

N18785 Beech E17L Staggerwing

Registratie: N18785
Type: Beech E17L Staggerwing
Constructienummer: 208
Eigenaar: East West Aviation Club, Beringen (B)
Locatie: Keiheuvel, 29 juli 2018
Bijzonderheden: De Beechcraft Model 17 is een van de mooiste vliegtuigen die er ooit gebouwd is. Het ontwerp vloog voor het eerst in 1932 en is zeer typerend omdat de onderste vleugel van deze dubbeldekker voor de bovenste vleugel ligt, een negatieve wing stagger. Vandaar de bijnaam van het toestel, de Staggerwing. Er zijn in totaal 785 exemplaren van de band gerold tussen 1932 en 1949.

N18785 Beech E17L Staggerwing

We troffen een fraai exemplaar van de Staggerwing aan tijdens de Fly-In van 2018 op het Belgische vliegveld Keiheuvel. Daar staat sinds 2017 een prachtige rode Beech Staggerwing gebaseerd van het model E17L.

N18785 Beech E17L Staggerwing

Carrière

Dit toestel is op 16 april 1938 zijn actieve carrière begonnen en is dus al 80 (!) jaar oud. En die loopbaan is niet alleen civiel geweest. In de tweede wereldoorlog was dringend behoefte aan vliegtuigen. Zodoende werden er civiele toestellen gemobiliseerd. Zo ook deze Beech. Het toestel werd op 17 mei 1942 ingedeeld bij de United States Army Air Forces (USAAF) met het kenmerk 42-53005 op Wayne County Airport, Romulus (MI). De militaire aanduiding van het toestel was de UC-43D. In 1947 kreeg dit toestel weer zijn oude civiele registratie terug.

N18785 Beech E17L Staggerwing

Welke motor?

De toevoeging L in de typeaanduiding geeft aan welk type motor is toegepast, in dit geval zou dat een Jacobs L-4 (R-755D) stermotor met 7 cilinders moeten zijn, goed voor 225 pk (165 kW). Het toestel is echter als E17B van de band gerold. De B duidt in dit geval op een iets sterkere Jacobs L-5 (R-830-1) motor (285 pk / 209 kW).

N18785 Beech E17L Staggerwing

In de jaren ’50 is het type gewijzigd naar een E17L. Nog weer later, in 1987, werd er een Jacobs L-6 (R-915A3) motor ingebouwd van 330 pk (242 kW). Hierdoor veranderde de typeaanduiding naar E17D. Vreemd genoeg is deze typewijziging niet doorgevoerd in het Amerikaanse luchtvaartregister. Het is dus even de vraag wat er nu voor motor opgeschroefd zit. We houden het voor het gemak maar even bij wat de officiële registers melden en dus gaan we uit van een E17L met de Jacobs L-4 motor.

N18785 Beech E17L Staggerwing

Naar België

De Belgische eigenaar heeft het toestel in 2017 in Ohio gekocht van de Gottemoeller Corp. in Fort Loramie en per container naar België verscheept. Het was liefde op het eerste gezicht zo meldde hij ons.

N18785 Beech E17L Staggerwing

Eenmaal in de haven van Antwerpen aangekomen werd de container gelost bij Raymond’s Aircraft Restauration op de luchthavan van Antwerpen. Zij hebben het toestel weer vakkundig geassembleerd. Vervolgens is het toestel overgevlogen naar Keiheuvel, waar het nu gebaseerd staat.

N18785 Beech E17L Staggerwing

De trotse eigenaar deed er tijdens de Fly-In op Keiheuvel alles aan om zijn toestel in showroom conditie te houden. Hij was bijvoorbeeld de binnenkant aan het stofzuigen nadat een helikopter naast hem veel van het dorre gras en stof naar binnen had geblazen. Nadat alles weer spic-en-span was konden we ook het interieur even bewonderen.

N18785 Beech E17L Staggerwing

Ook de buitenkant werd tijdens de Fly-In nog gepoetst. En in deze prachtige conditie maakte het toestel op de zondag een tweetal lokale vluchten. Dat daarbij weer het nodige stof tijdens start en landing op de kist kwam werd op de koop toe genomen.

N18785 Beech E17L Staggerwing

Staggerwings zijn in het algemeen een bijzonderheid, helemaal in Europa. Mooi om te zien dat er met de N18785 weer een exemplaar aan deze kant van de Oceaan is bijgekomen.

N18785 Beech E17L Staggerwing

 

2 gedachten over “Focus@: N18785 Beech E17L Staggerwing tijdens Fly-In Keiheuvel

Geef een reactie