(Motor)zweefvliegtuigenHomebuiltOld Timers

De G-BYLL en G-CYLL Sequoia F.8L Falco’s van Nevil Langrick en Alastair Newall

G-CYLL Sequoia F.8L Falco (Schaffen- Diest, 11 aug 2018)

Schaffen-Diest, 11 augustus 2018 – De F.8L Falco geldt als een van de mooist gelijnde vliegtuigen ter wereld. Italiaans design aan de hand van de meesterontwerper Stelio Frati (1919 – 2010). In drie fabrieken (Aviomilano, Aviomere en Laverda) zijn daar tussen 1955 en 1968 slechts 76 exemplaren van gebouwd. Een origineel fabrieks-gebouwde Falco is dan ook zeldzaam.
Om het toch mogelijk te maken voor een breder publiek met een Falco te vliegen werd van dit toestel een zelfbouwversie gemaakt. Dat is op zich erg bijzonder. Het komt bij mijn weten niet – of nauwelijks – voor dat een in serie gebouwd toestel later als zelfbouwkit te koop is.
De zelfbouwkits zijn ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Sequoia. Dit is dermate succesvol dat er inmiddels meer dan 100 kits van verkocht zijn en deze bevinden zich allen in het stadium tussen oud papier (tekeningen) en vliegende toestellen.
In Engeland was Nevil Langrick de eerste die een Falco gebouwd heeft. Op 7 juni 1988 maakte zijn toestel als G-BYLL de eerste vlucht. Het was de 16e kant-en-klare Sequoia en de tweede in Europa.  Alleen de Duitser Herbert Müller was hem op 11 november 1985 voor met de D-EHDA.
De G-BYLL was eerst beige en is later Ferrari rood gespoten. Een kleur die bij zo’n vliegende Ferrari past!

G-BYLL Sequoia F.8L Falco (Hilversum 16 aug 2014)

Op enig moment nam Langrick zijn vriend Alastair Newall mee aan boord van zijn Falco. Die was meteen verkocht en hij had nog wat vrije tijd over. Daarop besloot hij in 2006 om ook een Falco te gaan bouwen.
Al gauw meldde Nevil Langrick zich bij Newall met de vraag of het een idee was om het toestel samen te bouwen. Dat werd door Alastair Newall niet afgeslagen. Een beetje bouw-ervaring kon geen kwaad!
Dit toestel werd gebouwd met de oude tekeningen van de G-BYLL. Die voldeden nog prima. Alleen ten aanzien van de cockpit-layout werd het een en ander aangepast aan de hedendaagse ontwikkelingen.
Door enige aanpassingen ten opzichte van de G-BYLL werd het nieuwe toestel iets lichter en ook iets sneller. Het nieuwe toestel was klaar in 2011 en op 15 augustus van dat jaar maakte dit toestel als G-CYLL de eerste vlucht.
De G-CYLL is gespoten in oude kleuren van een originele Falco, de OY-BKC. Daarmee heeft het een fraai klassiek uiterlijk gekregen. En als detail, zelfs de prop (zowel voorheen 3 als nu 2-bladig) is de bordeauxrode kleur gespoten.

Het kan bijna niet anders of deze OY-BKC Laverda F.8L Falco IV heeft qua kleurenschema model gestaan voor de G-CYLL (Schaffen-Diest, 13 aug 1988)

Gedurende de drie daaropvolgende jaren werd met beide Falco’s gevlogen. De G-BYLL stond op naam van Langrick en de G-CYLL staat op beider namen.

G-CYLL Sequoia F.8L Falco tijdens de LAA Rally op Sywell (sep. 2016) hier met een driebladige prop

In 2014 verkocht Langrick zijn eerste toestel. De G-BYLL kwam in Nederlandse handen en kreeg Hilversum als nieuwe thuisbasis. De nieuwe eigenaren van het toestel zijn Fred Schouten en Philip Philips. Zij vliegen geregeld met de overige Falco’s op dit veld (PH-HGL, D-ESHP en G-ORJW). Er staat nog een vijfde Falco op Hilversum (D-EMMR), maar deze is door omstandigheden momenteel te koop.

De G-BYLL werd tenslotte in november 2014 overgezet naar het Nederlandse register en werd de PH-FCO. Met dat kenmerk vliegt deze Falco nog steeds rond.

PH-FCO Sequoia F.8L Falco op zijn thuisbasis Hilversum (16 jun 2018)

Op 11 augustus 2018 kwamen beide Falco’s elkaar weer tegen. Plaats van handeling; de 35e Internationale Fly/Drive In op het Belgische vliegveld Schaffen-Diest. Tijdens deze Fly In staan met name de ontwerpen van Stelio Frati in de belangstelling. Daarbij mogen dan natuurlijk de Falco’s niet ontbreken. Bijna ieder jaar komen er wel een paar van de Nederlandse Falco’s naar België toe, dit jaar waren er ook een tweetal Britse exemplaren aanwezig, waaronder de G-CYLL.

G-CYLL Sequoia F.8L Falco is net geland (Schaffen-Diest, 11 aug 2018)
G-CYLL Sequoia F.8L Falco (Schaffen-Diest, 11 aug 2018)

Niet lang nadat de G-CYLL geland was, arriveerde ook de PH-FCO, de ex G-BYLL.

PH-FCO Sequoia F8L Falco in de landing (Schaffen-Diest 11 aug 2018)

Geen idee of het al vaker voorgekomen is, maar wij vonden het een vermeldenswaardig feit. De eigenaren zullen ongetwijfeld het een en ander met elkaar te bepraten gehad hebben op deze toevallige ontmoeting van broer en zus.

PH-FCO Sequoia F8L Falco vertrekt weer naar Hilversum (Schaffen-Diest, 11 aug 2018)

Geef een reactie