Registratie: G-AKHP
Type: Miles M.65 Gemini 1A
Constructienummer: 6519
Eigenaar: Stuart Blanchard
Locatie: Schaffen-Diest, 11 augustus 2018
Bijzonderheden: De Miles M.65 Gemini is een tweemotorig toestel en was bedoeld voor taxi- en chartervervoer of als privé vliegtuig. Maar ook als lesvliegtuig, vliegende ambulance of als klein vrachtvliegtuig werd de Gemini aangeprezen. In de Gemini is plaats voor 4 personen. De M.65 is in een doorontwikkeling van de Miles M.28 Mk.IV Mercury en de M.38 Messenger en is ontworpen door het Miles design team met George Herbert Miles (1911 – 1999) aan het hoofd.
De M.65 werd gebouwd bij de Miles fabriek bij Woodley Aerodrome in de buurt van Reading. Tussen 1945 en 1947 zijn daar 170 exemplaren gebouwd.
Bij Miles werd het toestel uitgerust met een tweetal Blackburn Cirrus Minor II motoren met 4 cilinders in lijn en een vermogen van 100 pk (73 kW). Daarmee werd het een soepel vliegend vliegtuig voor die tijd dat ook prima op één motor kon vliegen. Dit model werd dan ook door Miles aangeprezen als “the safest light aeroplane in the world”.
Het eerste toestel (G-AGUS) vloog op 26 oktober 1945. In tegenstelling tot de latere productiemodellen had dit exemplaar nog een vast onderstel.
De Gemini was voor die tijd een prima reisvliegtuig. Het had een ruime cabine en goede geluidsisolatie. Omdat het een twin is, is er in de neus een bagagecompartiment groot genoeg voor twee koffers. De flexibele brandstoftanks in de vleugels zijn groot genoeg voor een endurance van zes uur. Naast dit alles was het ook nog eens een verdienstelijk racevliegtuig met diverse overwinningen in wedstrijden eind jaren ’40.
Van de Miles M.65 Gemini zijn momenteel nog zes exemplaren in het Britse register ingeschreven. Één toestel vliegt nog in Zweden en in New Zeeland staat een exemplaar in een museum. Een oud Belgisch exemplaar (OO-RLD) wordt momenteel in Australië gerestaureerd. Het is overigens niet bekend of alle zes Briste exemplaren momenteel luchtwaardig zijn.
Overgebleven Miles M.65 Gemini |
|||
Registratie | Type | C/N | Bijzonderheden |
VH-BMN | Miles M65 Gemini 1A | 6285 | ex G-AISD, VP-KDH, OO-RLD, SE-BMG being restaurated |
SE-AYM | Miles M65 Gemini 1A | 6296 | |
ZK-ANT | Miles M65 Gemini 1A | 6322 | Museum of Transport and Technology, W-Springs, Auckland, NZ |
G-AKDK | Miles M65 Gemini 1A | 6469 | |
G-AKKH | Miles M65 Gemini 1A | 6479 | ex OO-CDP |
G-AKEN | Miles M65 Gemini 1A | 6486 | ex VH-GBB |
G-AKHP | Miles M65 Gemini 1A | 6519 | |
G-AKHU | Miles M65 Gemini 1A | 6522 | ex VH-BOB |
G-AKKB | Miles M65 Gemini 1A | 6537 |
Tijdens de 35e Oltimer Fly/Drive In op het vliegveld van Schaffen-Diest was in elk geval een van de luchtwaardige Britse M.65 Gemini’s te zien. Het ging hier om de G-AKHP. Dit toestel uit 1947 ziet er nog onberispelijk uit. Dit ondanks een buikschuivertje in het gras op 27 december 2010. Toen landde het met ingetrokken wielen omdat de piloot vergeten was deze uit te doen bij de landing.
Deze Miles is eigendom van Stuart Blanchard. Hij heeft eerder dit jaar ook de laatst gebouwde Miles M.28 Mercury gekocht. Dit Deense exemplaar (OY-ALW) was in Denemarken gerestaureerd en is van Stauning overgevlogen naar de UK.
De G-AKHP is inmiddels – sinds 3 oktober 1947 – bij zijn 10e baasje. In het voorjaar van 2018 stond de urentellen op 1.505 van dit vliegtuig. Da’s niet veel in ruim 70 jaar tijd…
Een gedachte over “Focus@: G-AKHP Miles M.65 Gemini op Schaffen-Diest”
Ik ga deze zoeken voor Xplane