Franse Beech E90 op bezoek bij Heli Holland

F-GPJD Beechcraft E90 King Air

Lelystad Airport, 15 augustus 2018 – Vandaag een Franse Beech E90 King Air op bezoek. Het toestel kwam voor Heli Holland. Aangezien daar niet te veel parkeerruimte voor de deur is werd het toestel na de landing op het BRAVO-platform gezet.
Er moest alleen wat aan het toestel gesleuteld worden. Daarop werd de kist bij Tom van der Meulen voor de deur neergezet. Deze Beech is een relay-vliegtuig. Het heeft een uitschuifbare antenneboom onder de romp. Daarmee kan het beelden van bijvoorbeeld wielerwedstrijden doorzenden naar TV-studio’s.

Aan de relay-boom van deze King Air moest nog wat gesleuteld worden

Heli Holland heeft hier doorgaans zelf de PH-RLY voor. Kennelijk was extra capaciteit uit Frankrijk nodig. Morgen (donderdag 16 augustus) is de planning dat men weer vertrekt met deze kist.

Overige bezoekers

Een andere buitenlandse bezoeker was de N211MZ. Dit is een Cirrus SR20 die uit Duitsland arriveerde en ook daar later weer naar terug keerde.

N211MZ Cirrus SR20

Vanuit Oostwold verscheen een toppertje (helaas zonder Breezer ananas… 😉 )in de vorm van de PH-TOP. Deze Piper Super Cub uit de vloot van Tom van der Meulen werd gevlogen door een van de vrijwilligers van het Aviodrome. Het kistje werd voor de T2-hangaar bij het museum geplaatst en maakte nog een lokale vlucht met de 50-jarige “Abraham” Arjen Dicke. Een leuk verjaardagscadeau!

PH-TOP Piper PA-18-150 Super Cub

Jet Support

Bij Jet Support is men bezig met groot onderhoud aan de OE-GCH, een Cessna 550 Citation Bravo (c/n 550-1022 en ex LN-IDD, SE-DJH, CS-DHE). Het toestel is al op 17 juli jl. binnengekomen. Na het onderhoud wordt het toestel ook nog verwacht in de spuithal van Satys. De hangaardeur stond open en zodoende was de Citation zichtbaar.

OE-GCH Cessna 550 Citation Bravo

Air Waterland

Bij Air Waterland blijft de handelsvoorraad lekker in beweging. Inmiddels hebben twee Nederlandse kisten de hangaar verlaten. De PH-REH is naar zijn Deense eigenaar in Birrfeld (Zwitserland) gegaan. De PH-HEI heeft een Duitse eigenaar en is naar onze oosterburen vertrokken.
Nieuw in de verkoop is de G-OPDA gekomen. Deze Aquila A210 heeft voorheen in Nederland als PH-PDA gevlogen. Helaas stond het toestel met een kap over de cockpit. We zullen een kijken welke steekpenningen we in kunnen zetten bij de medewerkers van Air Waterland om dit kistje toch een keer zonder pyjama te fotograferen… 😉

G-OPDA Aquila A210 (met kap)

Buiten voor de deur stond de SE-FZY. Deze Cessna 172 is weer terug van een paar weken verhuur in Duitsland.

SE-FZY Reims/Cessna F172M Skyhawk

De PH-AWA stond daarnaast. Op deze 152 zit inmiddels weer een propeller. Een belangrijke stap op weg naar luchtwaardigheid.

PH-AWA Cessna 152

De D-ESGJ is wel vaker op bezoek bij Air Waterland. Eerder heeft men deze Cessna voorzien van een fonkelnieuwe motor. Nu was het op de koffie voor wat onderhoud.

D-EGSJ Cessna 172N Skyhawk

Locals

Dan nog een paar locals voor de lens. Die zijn opgenomen in de fotogalerij hieronder.

Geef een reactie