Lelystad Airport, 17 augustus 2018 – Het zit het Aviodrome niet mee! Hun ster van het aankomend weekend, de Junkers F 13 replica zal zaterdag 18 en zondag 19 augustus niet bij het Aviodrome te zien zijn tijdens de Fly-in Rescue Heroes. Het toestel is beschadigd geraakt op Texel.
Vandaag was de Junkers F 13 replica aan het vliegen bij Lelystad Airport. Eerst was het toestel een paar circuitjes aan het maken met een enkele piloot aan boord. Na een full-stop werd de nodige litertjes 100LL AvGas aan boord genomen en ging het toestel weer naar het Aviodrome.
Later vertrok het toestel met twee vliegers voor een tweede vlucht. Nu was de bestemming Texel. Bij vertrek op Texel is tijdens de run-up het toestel op zijn neus komen te staan. Hierbij is het toestel beschadigd geraakt. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen hoe ernstig het toestel beschadigd is geraakt. In elk geval is de propeller krom en zal de motor met ophanging nagekeken moeten worden. Zeker is wel dat het toestel dit weekend niet meer zal vliegen.
Opeenstapeling van pech
De Fly-in Rescue Heroes wordt achtervolgd door pech voor wat betreft beoogde vliegtuigen. Het Aviodrome wilde graag hun eigen Convair 340, de Nederlandse Catalina en een traumaheli aan het publiek tonen. Ook de beschadigde Lockheed 12A Electra Junior uit België stond op de planning.
Door diverse oorzaken zijn al deze toestellen spijtig genoeg niet aanwezig. Het leek erop dat de HB-RIM de enige overgebleven publiekstrekker zou worden. Nu gooit het incident op Texel ook wat dat betreft roet in het eten… Het zit even niet mee!
Wel verwacht men bij het Aviodrome hun eigen Grumman Tracker te kunnen tonen in al zijn kunnen. De avond voorafgaand aan het evenement wordt er nog alles aan gedaan om dit toestel in een topconditie voor de dag te laten komen.
Wisseltruck
Bij de spuithal van Satys werd weer een grote wisseltruck toegepast. De Fokker 50 van Amapola Flyg was klaar. De SIE-LIR die op 8 augustus was gearriveerd was nu helemaal wit gespoten. De rode staart is verdwenen.
Het toestel werd naar buiten gereden om plek te maken voor een nieuwe klant. Er stond vandaag nog geen vertrekvlucht van de Fokker gepland. Daarom werd het toestel na de wisseling voor de hangaar geplaatst.
Wanner het toestel gaat vertrekken is bij ons niet bekend. Het kan goed dat dit pas na het weekend is. Voor wie er een foto van wil maken, ik zou dat in de ochtend doen. In de middag staat bij de stand van de zon, de vliegtuigtrekker voor het toestel.
Het toestel dat naar binnen ging is de OE-GCH. Dit is een Cessna 550 Citation Bravo uit 2002. Op 17 juli werd dit toestel naar binnengereden na de landing bij JetSupport. Hier is men druk aan het toestel gaan sleutelen.
Momenteel is het interieur, inclusief de pilotenstoelen eruit. Dit wordt vernieuwd. Om voldoende gewicht aan de voorkant te houden en om te voorkomen dat het toestel achterover klapt staan een aantal jerrycans met vloeistof in de cockpit.
Naast de stoelen voor de piloten ontbreken momenteel ook diverse instrumenten in de cockpit. Deze zullen ongetwijfeld in onderhoud zijn of vernieuwd worden.
Aan de buitenkant zijn er diverse onderdelen van het toestel afgehaald. Zo missen de rolroeren en het hoogteroer. Deze zullen vast separaat naar de spuithal gaan.
De Oostenrijkse registratie stond met stickers op de motoren geplakt. Deze waren er bij JetSupport al afgehaald. Er zaten nog een paar restanten op de motorgondel.
Onder de vleugel stond de registratie OE-GCH overigens nog wel in volle glorie.
Al met al is dit een aardige klus. Tevens een mooie samenwerking tussen de bedrijven op Lelystad Airport (JetSupport en Satys). Om deze Cessna opgeknapt te krijgen is men toch al gauw een week of acht bezig. Benieuwd wat het nieuwe kleurenschema gaat worden!
Aerobatic vliegen
Bij Wings over Holland is het momenteel druk met aerobatic vliegen. Er wordt de hele dag door getraind voor het komende DONAC (Dutch Open National Aerobatic Championship). Dit wordt georganiseerd door VINK (Vliegen is een Kunst) van 31 augustus tot en met 2 september, eveneens bij Wings over Holland op Lelystad Airport.
Voor de trainingen krijgt men ondersteuning van de Brit Tom Cassells. Hij is meervoudig Brits kampioen en is hiernaartoe gekomen met zijn Extra EA-200 G-TWOO.
Met de G-TWOO wordt niet gevlogen. Er wordt geoefend met de PH-LFC, de PH-RIC en de D-EXML. Dit zijn allen toestellen die bij Wings gestationeerd zijn en voor aerobatics geschikt zijn. Vanaf Eindhoven is de PH-DEC gekomen, ook met deze Super Decathlon wordt boven “the box” – het wedstrijdgebied ten westen van het veld – gevlogen.
Fonkelnieuwe Piper M350
Gisteren (16 augustus) arriveerde vanaf Schiphol de SP-NEO. Het toestel kwam op bezoek bij Dynamic Aviation, vermoedelijk voor enig onderhoud.
Dit is een PA-46 M350. Het toestel is de lichtste uitvoering van de Piper M-serie, voorheen de Malibu. Dit toestel is uitgerust met een zuigermotor. De zwaardere modellen M500 en M600 hebben turbinemotoren.
Deze M350 met constructienummer 4636717 is in 2018 gebouwd en was voorheen de N350WN. Het toestel staat te koop en heeft volgens de advertentie op AvBuyer nog maar 31 uur op de teller. Klik HIER voor de verkoopspecificaties.
Lijkt het je wat? Heb je nog USD 1.426.320,- te besteden? Dan staat het telefoonnummer en mailadres op de kist. Even bellen en de kist is van jou!
Bezoekers
Er waren nog aardig wat bezoekers op Lelystad Airport vandaag. Een paar stonden er al van de vorige dag of eerder. Het gaat dan om de D-EIZT (Beech Bonanza) en D-EOEA (Mooney). Deze kisten hebben helaas een kap over de cockpit, wat het fotograferen een stukje minder aantrekkelijk maakt.
Een ander toestel uit Duitsland was de D-EXOS. Dit is een Cirrus SR20. Deze kist werd na de landing bij het Aviodrome geparkeerd. Later in de middag vertrok deze kist nog richting Texel. Daarmee werden de onfortuinlijke vliegers van de Junkers F-13 opgehaald.
Juist vanaf Texel arriveerde de PH-1193. Deze Super Dimona staat gebaseerd op dit mooie Waddeneiland en heeft reclame van Hotel Opduin op Texel op de romp staan.
De PH-XYZ is een Robin van Rotterdam – The Hague. Het kistje stond geruime tijd voor de toren geparkeerd.
Kastelenweer
Het was vandaag kastelenweer. Erg mooie blauwe lucht met mooie fraaie Hollandse wolken. De verhoogde toren van Lelystad Airport liet zich daarbij dankbaar fotograferen. Snapt u de link? Kastelenweer, kasteel, toren…?!?
Zomerkamp
Vandaag was de laatste dag van het Zomerkamp “Juliet” bij Zelf Vliegen. De legertenten konden weer geveegd worden en de haringen konden weer uit de grond.
Erg leuk initiatief, waarbij jongeren al vroeg kunnen snuffelen aan alles wat met luchtvaart te maken heeft. En men doet het allemaal erg serieus! De jongeren zijn tijdens de vluchten bijvoorbeeld regelmatig zelf over de radio te horen bij het vragen van landingsinformatie.
Er was overigens alweer voldoende animo voor nog een zomerkamp. Zomerkamp “Ooievaar”! Een kudde ooievaars was op een grasveldje op het vliegveld neergestreken. Zij leken me klaar voor de gevorderdencursus. De basisbeginselen van het vliegen beheerst deze klas volgens mij al lang. 🙂
Locals
Dan nog een paar plaatjes van lokaal gebaseerde vliegtuigen tot slot. Zij zijn in de fotogalerij hieronder opgenomen.
8 gedachten over “Junkers F 13 HB-RIM raakt beschadigd tijdens uitstapje vanaf Lelystad naar Texel”
Leuk verhaal weer Berend Jan! D-EXOS heeft de onfortuinlijke vliegers van Texel opgehaald. De F-13 staat op Texel weer op al zijn wieltjes in afwachting van reparatie.
Dank, hopelijk is er geen of weinig structurele schade.
Ik denk dat we al die oude kisten gewoon aan de grond moeten houden , teveel oude kisten verloren laatste 3 maanden..
Deze kist is zeker niet verloren gegaan. De schade is reparabel, alleen vliegt de kist dit weekend niet meer.
Deze kist is zeker niet verloren gegaan. De schade is reparabel, alleen vliegt de kist dit weekend niet meer.
Berend Jan Floor Dat lees ik ook wel maar is opvallend , veel oude kisten weigeren dienst , of leest u die berichten niet?
Puck Darlington Deze kist is niet oud maar een replica van 2014 volgens mij.
Heb vandaag uitgebreid het boek bekeken waar de hele bouw in te lezen is.
Gerrit Sterken Oke dat is beter , dan is het een nieuw vliegtuig , kan nog jaren mee. Die oude kisten van voor 1945 schijnen zomaar dienst te weigeren , we hebben al 2 verloren in 2 maanden tijd .. 🙁