Junkers F 13 HB-RIM raakt beschadigd tijdens uitstapje vanaf Lelystad naar Texel

HB-RIM Junkers F 13 replica

Lelystad Airport, 17 augustus 2018 – Het zit het Aviodrome niet mee! Hun ster van het aankomend weekend, de Junkers F 13 replica zal zaterdag 18 en zondag 19 augustus niet bij het Aviodrome te zien zijn tijdens de Fly-in Rescue Heroes. Het toestel is beschadigd geraakt op Texel.

HB-RIM Junkers F 13 replica

Vandaag was de Junkers F 13 replica aan het vliegen bij Lelystad Airport. Eerst was het toestel een paar circuitjes aan het maken met een enkele piloot aan boord. Na een full-stop werd de nodige litertjes 100LL AvGas aan boord genomen en ging het toestel weer naar het Aviodrome.

HB-RIM Junkers F 13 replica
HB-RIM Junkers F 13 replica

Later vertrok het toestel met twee vliegers voor een tweede vlucht. Nu was de bestemming Texel. Bij vertrek op Texel is tijdens de run-up het toestel op zijn neus komen te staan. Hierbij is het toestel beschadigd geraakt. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen hoe ernstig het toestel beschadigd is geraakt. In elk geval is de propeller krom en zal de motor met ophanging nagekeken moeten worden. Zeker is wel dat het toestel dit weekend niet meer zal vliegen.

HB-RIM Junkers F 13 replica

Opeenstapeling van pech

De Fly-in Rescue Heroes wordt achtervolgd door pech voor wat betreft beoogde vliegtuigen. Het Aviodrome wilde graag hun eigen Convair 340, de Nederlandse Catalina en een traumaheli aan het publiek tonen. Ook de beschadigde Lockheed 12A Electra Junior uit België stond op de planning.

Door diverse oorzaken zijn al deze toestellen spijtig genoeg niet aanwezig. Het leek erop dat de HB-RIM de enige overgebleven publiekstrekker zou worden. Nu gooit het incident op Texel ook wat dat betreft roet in het eten… Het zit even niet mee!

HB-RIM Junkers F 13 replica

Wel verwacht men bij het Aviodrome hun eigen Grumman Tracker te kunnen tonen in al zijn kunnen. De avond voorafgaand aan het evenement wordt er nog alles aan gedaan om dit toestel in een topconditie voor de dag te laten komen.

Wisseltruck

Bij de spuithal van Satys werd weer een grote wisseltruck toegepast. De Fokker 50 van Amapola Flyg was klaar. De SIE-LIR die op 8 augustus was gearriveerd was nu helemaal wit gespoten. De rode staart is verdwenen.

SE-LIR Fokker 50 komt langzaam naar buiten

Het toestel werd naar buiten gereden om plek te maken voor een nieuwe klant. Er stond vandaag nog geen vertrekvlucht van de Fokker gepland. Daarom werd het toestel na de wisseling voor de hangaar geplaatst.

SE-LIR Fokker 50

Wanner het toestel gaat vertrekken is bij ons niet bekend. Het kan goed dat dit pas na het weekend is. Voor wie er een foto van wil maken, ik zou dat in de ochtend doen. In de middag staat bij de stand van de zon, de vliegtuigtrekker voor het toestel.

SE-LIR Fokker 50
SE-LIR Fokker 50

Het toestel dat naar binnen ging is de OE-GCH. Dit is een Cessna 550 Citation Bravo uit 2002. Op 17 juli werd dit toestel naar binnengereden na de landing bij JetSupport. Hier is men druk aan het toestel gaan sleutelen.

OE-GCH Cessna 550 Citation Bravo

Momenteel is het interieur, inclusief de pilotenstoelen eruit. Dit wordt vernieuwd. Om voldoende gewicht aan de voorkant te houden en om te voorkomen dat het toestel achterover klapt staan een aantal jerrycans met vloeistof in de cockpit.

OE-GCH Cessna 550 Citation Bravo met nog de naam van de vorige eigenaar op de romp

Naast de stoelen voor de piloten ontbreken momenteel ook diverse instrumenten in de cockpit. Deze zullen ongetwijfeld in onderhoud zijn of vernieuwd worden.

De cockpit mist het een en ander, ook zijn de jerrycans zichtbaar

Aan de buitenkant zijn er diverse onderdelen van het toestel afgehaald. Zo missen de rolroeren en het hoogteroer. Deze zullen vast separaat naar de spuithal gaan.

OE-GCH Cessna 550 Citation Bravo zonder hoogteroer

De Oostenrijkse registratie stond met stickers op de motoren geplakt. Deze waren er bij JetSupport al afgehaald. Er zaten nog een paar restanten op de motorgondel.

De registratie OE-GCH is er al grotendeels af

Onder de vleugel stond de registratie OE-GCH overigens nog wel in volle glorie.

Onder de vleugel staat nog wel OE-GCH

Al met al is dit een aardige klus. Tevens een mooie samenwerking tussen de bedrijven op Lelystad Airport (JetSupport en Satys). Om deze Cessna opgeknapt te krijgen is men toch al gauw een week of acht bezig. Benieuwd wat het nieuwe kleurenschema gaat worden!

OE-GCH Cessna 550 Citation Bravo
OE-GCH Cessna 550 Citation Bravo
OE-GCH Cessna 550 Citation Bravo gaat bij Satys naar binnen

Aerobatic vliegen

Bij Wings over Holland is het momenteel druk met aerobatic vliegen. Er wordt de hele dag door getraind voor het komende DONAC (Dutch Open National Aerobatic Championship). Dit wordt georganiseerd door VINK (Vliegen is een Kunst) van 31 augustus tot en met 2 september, eveneens bij Wings over Holland op Lelystad Airport.

PH-DEC American Champion 8KCAB Super Decathlon

Voor de trainingen krijgt men ondersteuning van de Brit Tom Cassells. Hij is meervoudig Brits kampioen en is hiernaartoe gekomen met zijn Extra EA-200 G-TWOO.

G-TWOO Extra EA-200

Met de G-TWOO wordt niet gevlogen. Er wordt geoefend met de PH-LFC, de PH-RIC en de D-EXML. Dit zijn allen toestellen die bij Wings gestationeerd zijn en voor aerobatics geschikt zijn. Vanaf Eindhoven is de PH-DEC gekomen, ook met deze Super Decathlon wordt boven “the box” – het wedstrijdgebied ten westen van het veld – gevlogen.

PH-RIC Mudry CAP 10C
D-EXML Extra EA-300S

Fonkelnieuwe Piper M350

Gisteren (16 augustus) arriveerde vanaf Schiphol de SP-NEO. Het toestel kwam op bezoek bij Dynamic Aviation, vermoedelijk voor enig onderhoud.

SP-NEO Piper PA-46-M350

Dit is een PA-46 M350. Het toestel is de lichtste uitvoering van de Piper M-serie, voorheen de Malibu. Dit toestel is uitgerust met een zuigermotor. De zwaardere modellen M500 en M600 hebben turbinemotoren.

SP-NEO Piper PA-46-M350

Deze M350 met constructienummer 4636717 is in 2018 gebouwd en was voorheen de N350WN. Het toestel staat te koop en heeft volgens de advertentie op AvBuyer nog maar 31 uur op de teller. Klik HIER voor de verkoopspecificaties.

SP-NEO Piper PA-46-M350

Lijkt het je wat? Heb je nog USD 1.426.320,- te besteden? Dan staat het telefoonnummer en mailadres op de kist. Even bellen en de kist is van jou!

SP-NEO Piper PA-46-M350 met de gegevens voor potentiele kopers

Bezoekers

Er waren nog aardig wat bezoekers op Lelystad Airport vandaag. Een paar stonden er al van de vorige dag of eerder. Het gaat dan om de D-EIZT (Beech Bonanza) en D-EOEA (Mooney). Deze kisten hebben helaas een kap over de cockpit, wat het fotograferen een stukje minder aantrekkelijk maakt.

D-EIZT Beech F33A Bonanza en D-EOEA Mooney M20K-231 met kappen over de kist

Een ander toestel uit Duitsland was de D-EXOS. Dit is een Cirrus SR20. Deze kist werd na de landing bij het Aviodrome geparkeerd. Later in de middag vertrok deze kist nog richting Texel. Daarmee werden de onfortuinlijke vliegers van de Junkers F-13 opgehaald.

D-EXOS Cirrus SR20 g2

Juist vanaf Texel arriveerde de PH-1193. Deze Super Dimona staat gebaseerd op dit mooie Waddeneiland en heeft reclame van Hotel Opduin op Texel op de romp staan.

PH-1193 Diamond HK-36TC Super Dimona

De PH-XYZ is een Robin van Rotterdam – The Hague. Het kistje stond geruime tijd voor de toren geparkeerd.

PH-XYZ Robin DR401/155 CDI EcoFlyer

Kastelenweer

Het was vandaag kastelenweer. Erg mooie blauwe lucht met mooie fraaie Hollandse wolken. De verhoogde toren van Lelystad Airport liet zich daarbij dankbaar fotograferen. Snapt u de link? Kastelenweer, kasteel, toren…?!?

Lelystad Tower met kastelenweer

Zomerkamp

Vandaag was de laatste dag van het Zomerkamp “Juliet” bij Zelf Vliegen. De legertenten konden weer geveegd worden en de haringen konden weer uit de grond.

Vliegkamp “Juliet”

Erg leuk initiatief, waarbij jongeren al vroeg kunnen snuffelen aan alles wat met luchtvaart te maken heeft. En men doet het allemaal erg serieus! De jongeren zijn tijdens de vluchten bijvoorbeeld regelmatig zelf over de radio te horen bij het vragen van landingsinformatie.

Vliegkamp “Juliet”

Er was overigens alweer voldoende animo voor nog een zomerkamp. Zomerkamp “Ooievaar”! Een kudde ooievaars was op een grasveldje op het vliegveld neergestreken. Zij leken me klaar voor de gevorderdencursus. De basisbeginselen van het vliegen beheerst deze klas volgens mij al lang. 🙂

Vliegkamp “Ooievaar”
Vliegkamp “Ooievaar”

Locals

Dan nog een paar plaatjes van lokaal gebaseerde vliegtuigen tot slot. Zij zijn in de fotogalerij hieronder opgenomen.

8 gedachten over “Junkers F 13 HB-RIM raakt beschadigd tijdens uitstapje vanaf Lelystad naar Texel

  1. Leuk verhaal weer Berend Jan! D-EXOS heeft de onfortuinlijke vliegers van Texel opgehaald. De F-13 staat op Texel weer op al zijn wieltjes in afwachting van reparatie.

    1. Puck Darlington Deze kist is niet oud maar een replica van 2014 volgens mij.
      Heb vandaag uitgebreid het boek bekeken waar de hele bouw in te lezen is.

    2. Gerrit Sterken Oke dat is beter , dan is het een nieuw vliegtuig , kan nog jaren mee. Die oude kisten van voor 1945 schijnen zomaar dienst te weigeren , we hebben al 2 verloren in 2 maanden tijd .. 🙁

Laat een reactie achter bij op FacebookReactie annuleren