PH-NIE Nieuport 28 alternatieve ster van de show bij Aviodrome fly-in: Rescue Heroes

PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica

Lelystad Airport, 18 augustus 2018 – Inmiddels als bekend verondersteld, het Aviodrome stond aardig met lege handen voor wat betreft bezoekende vliegtuigen tijdens hun evenement Rescue Heroes (18 -19 augustus 2018). Het ene na het andere toestel dat op de planning stond viel af. En dat allemaal met verschillende, maar legitieme redenen.

Goede buren

Op zo’n moment leer je je vrienden kennen, of geldt het spreekwoord “beter een goede buur dan een verre vriend”. Wat was het geval; DDA Classic Airlines en de Stichting Vroege Vogels schoten te hulp. Zij konden het niet aanzien dat het Aviodrome niet een paar fraaie bezoekende vliegtuigen binnen de poorten had staan tijdens hun evenement. Deze organisaties – met historische vliegtuigen – zorgden ervoor dat er toch een aantal interessante oude vliegtuigen aan het publiek getoond konden worden.

Ster van de show

Ster van het evenement had de Zwitserse Junkers F 13 replica HB-RIM moeten zijn. Die was afgelopen vrijdag echter op Texel beschadigd geraakt en kon niet meer vliegen.

HB-RIM Junkers F 13 replica is helaas dit weekend niet aanwezig

Tegen wil en dank kunnen we nu de Nieuport 28 C.1 replica van Vroege Vogels met die eer lauweren.

PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica start met veel rook, maar in een keer

De Nieuport, met registratie PH-NIE, kwam op eigen kracht aan taxiën. Vakkundig bestuurd door een van de vrijwilligers van de Vroege Vogels, Jan Willem Honders. Hij wist de Nieuport moeiteloos en in een keer te starten bij de museumhangaar van de Vroege Vogels. Vervolgens ging het pruttelend en wel op eigen kracht van de Warner Aircraft Corporation Scarab 165p stermotor richting het Aviodrome. Daar werd het toestel achter de hekken in het gras geparkeerd.

PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica

De PH-NIE is een replica uit 1993 van de vermaarde jager van Franse makelij uit de Eerste Wereldoorlog en is inmiddels bijna weer luchtwaardig. Op dit moment zit de lichtblauwe cowling (motorbeplating) niet om de motor. Deze zal uiteraard voor de eerste vlucht na restauratie weer aangebracht zijn.

PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica

Mustang

De Vroege Vogels hadden ook hun kroonjuweel, de Mustang PH-JAT, naar het Aviodrome gesleept. Een uniek toestel voor Nederlandse begrippen. Er zijn er immers maar twee luchtwaardig in ons land.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Piper Cub

Als derde toestel werd de gele Piper J-3C-65 Cub PH-GEN afgevaardigd. Ook deze kwam op eigen kracht aan.

PH-GEN Piper J-3C-65 Cub op weg naar het Aviodrome

Dakota

De Dakota PH-PBA van DDA Classic Airlines werd in de ochtend ook naar het Aviodrome gesleept. Het toestel zou later op de dag ook nog gaan vliegen.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Grumman Tracker

Natuurlijk kon het Aviodrome ook zelf voor het nodige spektakel zorgen. En dan doel ik niet op de activiteiten met brandweerauto’s, reddingsboten etc., maar op de Grumman Tracker van het museum.

151 Grumman US-2N Tracker wordt gereed gemaakt voor het starten van de motoren

De 151 was tot en met de vrijdagavond laat vertroeteld om in topconditie voor de dag te komen vandaag. Zo was er bijvoorbeeld nog gewerkt aan diverse tekstjes op het toestel. Ook waren de propellertips wit-oranje-wit gespoten. Deze waren rood-wit-blauw, maar dat was niet origineel.

151 Grumman US-2N Tracker

Onder flinke publieke belangstelling werden de beide Wright R1800 Cyclone motoren van de Tracker gestart en deed hij zijn kunstjes; vleugels op en neer, bommenluik open en dicht en het uitschuiven van de MAD-boom (voor opsporen onderzeeërs) aan de achterzijde.

151 Grumman US-2N Tracker

Na afloop kreeg de bemanning een applaus voor de gegeven demonstratie. Alles werkt aan dit toestel. Nou ja, bijna alles dan… alleen vliegen kan het niet meer (helaas).

151 Grumman US-2N Tracker trekt veel bekijks

Skymaster

Van de eigen museumcollectie was de DC-4 tijdelijk verplaatst naar het platform voor het oude stationsgebouw. De Skymaster mist nog steeds aan een kant een stuk vleugel en de bewegende vleugeldelen zijn verwijderd. Dit ter voorbereiding van een spuitbeurt in de spuithal van Satys op Lelystad Airport. Naar verluidt is dit toestel over twee weken aan de beurt en zal het dan opnieuw gespoten worden.

NL-316 / (PH-DDY) Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster

T2-Hangaar

In de T2-Hangaar is men nog altijd bezig met het bouwen van een replica van een De Havilland DH-9. Dit was het eerste toestel van de KLM. Deze tot passagiersvliegtuig omgebouwde bommenwerper moet in 2019, bij het 100-jarig bestaan van de KLM, gereed zijn.

De Havilland DH-9 replica

De Fokker D.VII replica stond vandaag wat beter te fotograferen. Helaas wordt er aan dit toestel momenteel niet echt gewerkt. Hopelijk wordt dat eerdaags toch weer opgepakt.

Fokker D.VII replica

 

Geef een reactie