G-CMPA Piper PA-28RT-201 Arrow IV aan de ketting op Rochester Airport

G-CMPA Piper PA-28RT-201 Arrow IV (Rochester Airport, 30 aug. 2018)

Rochester Airport, 30 augustus 2018 – Op 26 september 2017, nu al bijna een jaar geleden, is het bewijs van luchtwaardigheid (BvL) van deze G-CMPA verlopen. Deze Piper PA-28RT-201 Arrow IV troffen we aan op Rochester Airport, een typisch Engels veldje onder de rook (als die naar het zuidoosten waait…) van Londen.
De G-CMPA heeft voor het laatst op 30 juni 2016 gevlogen. Toen maakte het een trip van Vliegveld Hilversum – waar het gebaseerd stond – naar Rochester Airport. Aan boord de Nederlandse eigenaar, woonachtig in Hilversum.
Later op de dag zou deze eigenaar met een Engelse handlanger gearresteerd worden bij het naastgelegen Holiday Inn hotel. Op kamer 223 werd hij met zijn broek op de knieën van de toiletpot gelicht. Reden was de verdenking van het smokkelen van 22 kilo cocaïne. Deze was verstopt in zelf meegebrachte kistjes om het toestel te verankeren. De smokkelwaar zou een straatwaarde van 2,5 miljoen Engelse Ponden hebben gehad.
Op 22 december 2016, net voor de Kerstdagen, deed de Engelse rechter uitspraak in deze zaak; 23 jaar in de gevangenis. Zijn handlanger kreeg 17 jaar. Zware straffen voor dit vergrijp. Dat geeft eens te meer aan dat misdaad niet loont. Beide heren hadden een goede maatschappelijke carrière, die is nu compleet naar de Filistijnen.

G-CMPA Piper PA-28RT-201 Arrow IV in betere tijden (Lelystad, 3 juni 2016)

De Piper ligt nu aan de ketting, of tenminste, de eigenaar is “even” niet in staat om er mee te vliegen. Uiteindelijk heeft de Hilversummer er maar kort “plezier” van gehad, hij schafte het toestel aan in oktober 2015. Daarvoor was het als ex EC-MBI door Air Waterland op Lelystad Airport opnieuw aan de man gebracht. Voordat het toestel Spaans werd had het ook al eerder in Engeland gevlogen, toen als G-BREP.

G-CMPA Piper PA-28RT-201 Arrow IV (Lelystad, 22 apr. 2016)

Het weer in Engeland kan af en toe ruig en guur zijn. Dat doet een vliegtuig dat permanent buiten verblijft doorgaans geen goed. Op dit moment is de staat van het toestel op het oog nog goed. Als het nog een paar jaar op Rochester aan de grond blijft staan zal de conditie zienderogen achteruitgaan.


Moraal: Ook al lijkt het soms gemakkelijk om met sportvliegtuigen smokkelwaar over te brengen, kom niet in de verleiding! Er zijn diverse voorbeelden die aflopen als hierboven. De straffen liegen er niet om! Je kunt rustig stellen dat het dan “game over” is.

G-CMPA Piper PA-28RT-201 Arrow IV (Lelystad, 26 feb. 2016)

Geef een reactie