De Plumb BGP-1, met maar twee exemplaren een zeldzame homebuilt

G-BGPI Plumb BGP-1

Sywell Aerodrome, 30 augustus 2018 – De Plumb BGP-1 is een klein zelfbouw dubbeldekkertje. Het toestelletje is ontworpen door de Brit Barry Plumb. Zijn volledige naam is Barry George Plumb en dat verklaart gelijk de typeaanduiding BGP-1. Hij bouwde tussen 1975 en 1988 het eerste exemplaar. Als voorbeeld liet hij zich daarbij inspireren door de Pitts Special. Het toestel is hoofdzakelijk van hout gebouwd.

G-BGPI Plumb BGP-1

In 1988 vloog Plumb voor het eerst met zijn toepasselijke registratie G-BGPI. Als krachtbron was zijn toestel uitgerust met een Volkswagen 1800cc motor. In 1997 kwam de Jabiru motor op de markt. Als een van de eerste bouwde hij zijn vliegtuig om met een dergelijke Jabiru 2200A motor.
De G-BGPI staat nog altijd op naam van Plumb. Het heeft nooit een andere eigenaar gehad. Begin 2018 stonden er 933 vlieguren op de teller van dit vliegtuigje.

G-BGPI Plumb BGP-1

In 2005 werd een tweede exemplaar van de BGP-1 in de UK ingeschreven, de G-FUNN. Dit toestel heeft inmiddels al vier verschillende baasjes gehad, waaronder eentje in Frankrijk. Tegenwoordig is het weer in de UK gestationeerd.

G-FUNN Plumb BGP-1

De G-FUNN is uitgerust met een 1800cc Volkswagenmotor. Dit kistje vliegt niet erg vaak, tot juni 2018 was er nog maar ooit 50 uur mee gevlogen.
Bij deze twee exemplaren is het (tot nu toe) gebleven voor wat betreft de BGP-1. Dat maakt het een zeldzaam en uniek zelfbouwtoestelletje.
In 2016 kwamen wij de G-FUNN tegen op de jaarlijkse rally van de Britse Light Aircraft Association (LAA) op Sywell. Tijdens de rally van 2018 was de G-BGPI present op datzelfde veld.

G-BGPI Plumb BGP-1

Geef een reactie