AirlinersCommutersTwins

Maastricht-Aachen Airport, de enige Nederlandse luchthaven met zon vandaag

VP-BCI Boeing 747-467F van Sky Gates

Maastricht-Aachen Airport, 12 september 2018 – Vandaag lag Nederland voornamelijk onder een grijze wolkendeken. Daaruit druppelde regelmatig neerslag. Echt herfstweer. Een deeltje van het land bood dapper stand als ware het een klein Gallisch dorp dat weerstand biedt tegen de Romeinen. Het leek Asterix en Obelix wel!
In het zuidelijke puntje van Limburg was het namelijk het grootste deel van de dag zonnig met hier en daar een wolkje en een lekker temperatuurtje van 23 graden. Wilde je vandaag zonnige vliegtuigfoto’s maken in Nederland, dan was er maar één optie, Maastricht-Aachen Airport. En laten we daar nou net even langs geweest zijn!

Vracht

Op Maastricht-Aachen Airport wordt redelijk wat vracht vervoerd. Eigenlijk best bijzonder, want hemelsbreed ligt op 30 kilometer het vrachtvliegveld van Luik. Vandaag stond er een fraaie Antonov An-12BK op het vrachtplatform aan de westkant. Deze UR-CAH wordt gevlogen door de Ukraine Air Alliance. Deze imposante propellerkist uit 1968 was de dag ervoor uit Skopje aangekomen. Later zou het vertrekken naar Marseille en vanaf daar zelfs nog weer doorvliegen naar Vigo in Portugal.

UR-CAH Antonov An-12BK

Ook op het platform aan de oostkant was een vrachtkist aanwezig, in dit geval een Jumbo van Sky Gates. Volgens mij een verrassing, want het toestel was vanuit Moskou op weg naar Hahn in Duitsland. Het is uitgeweken naar Maastricht.
Sky Gates is een relatief jonge vracht-toko uit Rusland. Het is in 2016 gestart en vliegt met twee Boeing 747’s in een vrachtuitvoering, de VP-BCH en VP-BCI.

VP-BCI Boeing 747-467F van Sky Gates

Vandaag dus de VP-BCI op het platform en daarmee hebben we dan in een klap de halve vloot op de foto staan! 😉

Passagiers

Op gebied van passagiersvluchten was het magertjes gesteld, geen Transavia, geen Ryanair. Goed we waren er dan ook maar even. Gelukkig zagen we op dat moment de Boeing 737 van Enter Air vertrekken naar Warschau. Gisteren (de 11e) had het toestel een tweetal retourtjes van Tarbes (F) naar Maastricht gemaakt. Dat zouden goed vluchten met pelgrims vanuit Lourdes geweest kunnen zijn. Deze middag vertrok het toestel (leeg?) huiswaarts.

SP-ENL Boeing 737-8CX(WL) Enter Air

General Aviation

De general aviation stond ook op een laag pitje. De lokaal gebaseerde Cessna 172 PH-NPT maakte een circuitje. Daarna een paar touch and go’s van de PH-SAE. Deze Piper Seminole van Avion Training was voor mij nog een nieuwe! In de tijd dat dit kistje voor Stella Aviation vloog heb ik het nimmer voor de lans weten te krijgen.

PH-SAE Piper PA-44-180 Seminole

Onderhoud en opslag

Bij SAMCO, aan de oostkant van het vliegveld, stonden een aantal kisten buiten. Drie daarvan waren goed te fotograferen. De PH-DND was daarbij de eerste in het rijtje.

PH-DND Embraer ERJ-145MP

Deze Embraer ERJ-145MP staat hier werkloos in opslag nadat zijn vorige broodheer, Denim Air, in januari 2017 failliet is gegaan. De PH-DND was in augustus 2014 aan de kleine vloot van Denim Air toegevoegd. Daar heeft deze 50-zitter tot het einde voor gevlogen.

PH-DND Embraer ERJ-145MP

Het toestel is wit. Alle naden en delen die gevoelig zijn voor corrosie zijn afgeplakt. Alleen een klein stickertje bij de deur herinnert nog aan de Denim-tijd.

PH-DND Embraer ERJ-145MP met Denim nog naast de deur

De oude Scandinavian kist OY-KFI staat sinds februari 2018 stored op Maastricht-Aachen. Deze Bombardier Regional Jet CRJ-900 was bij SAS in 2009 in dienst gekomen. Nu staat het zonder titels te wachten op de dingen die komen gaan.

OY-KFI Bombardier CL-600-2D24 Regional Jet CRJ-900

Als derde kist in het rijtje bij SAMCO was de 2-CAUL te fotograferen. Deze De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 is de ex C9-AUL. Het toestel staat hier inmiddels al geruime tijd en hebben we al eens eerder voor de lens gehad.

2-CAUL De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8

Bij SAMCO stond ook nog een heel leuke Dash 8 voor de deur, de D2-EEB. Deze kist is van de Angolese regering. Helaas was alleen de staartsectie te fotograferen. Met registratie, dat dan weer wel. Het toestel is hier sinds 8 april 2018 en krijgt vermoedelijk noodzakelijk onderhoud.

D2-EEB De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8

 

Geef een reactie