Het overige verkeer op 15 september 2018 op Lelystad Airport

D-IIVA Piaggio P-180 Avanti

Lelystad Airport, 15 september 2018 – Naast al het Spitfire geweld van afgelopen zaterdag was er nog veel meer leuks te zien op Lelystad Airport. Dit is en blijft het drukste General Aviation veld van Nederland en wat mij betreft daardoor ook het leukste!

D-IIVA Piaggio P-180 Avanti

De twee Spitfires van Frits van Eerd kwamen uit Biggin Hill. Een select groepje passagiers volgde deze warbirds met een Piaggio Avanti. De D-IIVA arriveerde namelijk eveneens uit Biggin Hill. De passagiers van het toestel werden even later door de havendienst naast de Spitfires afgeleverd.

D-IIVA Piaggio P-180 Avanti

De D-IIVA is een Piaggio P-180 Avanti uit 2007. Het heeft constructienummer 1125 en wordt geëxploiteerd door AirGo Flugservice. Deze club uit Mainz heeft meer van deze toestellen met duwpropellers in de vloot (D-IVIN en D-INKY).
De D-IIVA kwam wel een beetje apart het circuit binnen. Kennelijk was men na de IFR-vlucht ten westen van het veld “losgelaten” om VFR verder te vliegen. Dat deed men door op nog geen 1.000 ft over het veld te vliegen naar downwind.

D-IIVA Piaggio P-180 Avanti

Na de landing kwam de Piaggio netjes voorlangs getaxied op weg naar het platform. Daarbij was de bijzondere vorm van het toestel goed van alle kanten te bekijken.

D-IIVA Piaggio P-180 Avanti
D-IIVA Piaggio P-180 Avanti

Direct na de landing werd een nieuw flightplan gefiled. Na een klein uurtje rust vertrok het toestel alweer richting Bordeaux.

D-IIVA Piaggio P-180 Avanti

Bizjet

Ophet platform stond al sinds de donderdag een Cessna 510 Citation Mustang. Deze kleine bizzer met de Amerikaanse registratie N747KS was al een eerder op Lelystad airport neergestreken. Kennelijk beviel het, want het toestel bleef een paar nachtjes slapen.

N747KS Cessna 510 Citation Mustang

Air Combat Europe

Bij Air Combat Europe (ACE) was het spitsuur deze zaterdag. Diverse malen werd in een driemans-formatie gestart. Dat had ik nog niet eerder op de foto vast kunnen leggen.

PH-4N3, PH-4N4, PH-4P4 Blackshape Prime BS100

De Blackshapes worden zeer strak en kundig gevlogen en met een brede baan van 45 meter is er ruimte genoeg om met drie van deze kleine kistjes naast elkaar te starten van het polderbeton.

PH-4N3, PH-4N4, PH-4P4 Blackshape Prime BS100

Air Waterland

Bij Air Waterland vertrok een kistje uit de handelsvoorraad. De PH-THS zocht het zonnig Spanje op. Om de verkoop van dit toestel te bespoedigen wordt het voorzien van een nieuwe laklaag.

PH-THS Cessna 172N Skyhawk

Nadat er was getankt vertrok de ferry-crew met het toestel naar het zuiden. Op de weg terug zullen zij een ander toestel uit Spanje meenemen. Welke? Dat hopen we snel genoeg te kunnen melden! 😉

PH-THS Cessna 172N Skyhawk op weg naar Spanje

Dakota

De PH-PBA was al vroeg wakker op deze zaterdag. In een fris septemberzonnetje vertrok “Amalia” naar Schiphol.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Vanaf daar zou het dat weekend rondvluchten maken richting Ginkelse Heide en Arnhem, ter nagedachtenis van de slag uit de Tweede Wereldoorlog “Market Garden”.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Overige verkeer

Van diverse andere toestellen hebben deze zaterdag een mooi plaatje kunnen maken. Die zijn allemaal in de fotogalerij hieronder terug te vinden.

Geef een reactie