Lelystad Airport, 28 september 2018 – De Douglas DC-4 van het Aviodrome is afgelopen woensdag weer uit de spuithal van Satys gekomen. Daar was het een paar weken geleden naar binnen gegaan om voorzien te worden van een nieuwe verflaag.
Verweerd
Door de weersinvloeden was de zilvergrijze verflaag van het toestel aardig aan het verweren geslagen. De oude blauwwitte kleuren van de PH-DDY kwamen er hier en daar al onder tevoorschijn.
Kaal
Kortom, het was tijd om de oude kleuren van de NL-316 te gaan vervangen. Eerder dit jaar werd de kist daarvoor in gereedheid gebracht. De rechtervleugel werd er voor een deel afgehaald omdat het toestel ander niet in de spuithal van Satys op Lelystad Airport paste.
Ook werden de bewegende delen die bespannen waren verwijderd. Deze worden door de medewerkers van het Aviodrome zelf onder handen genomen. Dat wil zeggen opnieuw bespannen en op kleur brengen.
Een paar weken ging de DC-4 (of eigenlijk een oude militaire C-54A Skymaster) de spuithal in. Het proces om de oude verf te verwijderen werd voortvarend aangepakt. Wat restte was een geheel naakte DC-4.
Klaar
Woensdag 26 september 2018 was het zo ver, toen kon aanschouwd worden welke plannen het Aviodrome had met de nieuwe beschildering. Het was de beschildering van de PH-TAR geworden, een oude KLM DC-4 die tussen 1946 en 1948 relatief kort gevlogen heeft. De bijnaam van deze kist is “Rotterdam”.
Historie
Niet geheel toevallig dat het Aviodrome voor KLM kleuren heeft gekozen. Volgend jaar bestaat de KLM 100 jaar en het is mooi dat er dan een prachtig toestel in historisch juiste kleuren in het museum staat. Overigens gebeurt dit op initiatief van het Aviodrome zelf. Het is niet zo dat de KLM nou een potje verf sponsort in deze…
Waarom de PH-TAR? Dat heeft een duidelijke historische betekenis. Met de PH-TAR Douglas DC-4 “Rotterdam” startte de KLM op 21 mei 1946 de lijndienst tussen Amsterdam en New York. De eerste trans-Atlantische airliner van de KLM.
Details
Een leuk detail bij de authenticiteit van de PH-TAR werd verteld door Raymond Oostergo van het Aviodrome. Het stuk van de neus voor de cockpitruiten is beschilderd met dezelfde lichtblauwe kleur als de letters van “The Flying Dutchman”. Op oude zwart-wit foto’s is niet goed te zien welke kleur dit heeft. Speurwerk in oude documenten heeft de wetenschap opgeleverd dat dit als die kleur lichtblauw bedoeld was.
Bij het Aviodrome is men scherp op het zo exact mogelijk uitvoeren van het toestel tot in de kleinste details. Zo had de PH-TAR oorspronkelijk een logo van de KLM met het schip “The Flying Dutchman”. Op de kist nu is dat schip in blauw uitgevoerd. Origineel was dat schip zwart. Dat wordt nog hersteld.
Overigens wordt al het stickerwerk op dit toestel gesponsord. En dat zijn een paar flinke stickers, zoals die van het wapen van Rotterdam op de neus. Het bedrijf PPP Nederland uit Dronten weet hierbij van wanten. Zij hebben inmiddels al meer dan 100 vliegtuigen bestickerd en leverden graag hun expertise bij dit project. En met resultaat!
Op zijn plek
Inmiddels is de PH-TAR voor het oude stationsgebouw geplaatst. Gisteren heeft men het vleugeldeel, dat er af was, alweer teruggeplaatst.
Daarbij kwam men tot de grappige ontdekking dat het zwart van de vleugel-voorrand niet helemaal gelijk doorliep. Dat komt omdat dit losse vleugeldeel apart is gespoten. Dat moet nog even met de hand bijgewerkt worden. Kan gebeuren en leuk voor het verhaal! 😉
Bewegende delen
In de T2-Hangaar is men verder druk bezig met de bewegende delen. Het richtingsroer is inmiddels alweer bespannen. De komende maanden wordt hieraan verder gewerkt. Het eindresultaat zal een prachtige authentieke DC-4 zijn in KLM kleuren die weer jaren tegen het (soms barre) Hollandse weer kan.
Rondom
Deze middag zijn we eens even rustig om het toestel heen gelopen en hebben het van diverse kanten gefotografeerd. De mensen van het Aviodrome, PPP Nederland en Satys hebben hun best gedaan om er weer een mooi project van te maken. Daar zijn ze volgens ons fantastisch in geslaagd!
PH-TAR (1) en PH-TAR (2)
We weten natuurlijk dat deze PH-TAR niet de oorspronkelijke PH-TAR is. Voor de volledigheid sommen we de historie van de echte PH-TAR op, gevolgd door de geschiedenis van het museumtoestel.
(Bron: website Herman Dekker – www.hdekker.info)
De echte PH-TAR
PH-TAR Douglas DC-4-1009 c/n 42923
25.04.1946 KLM NV, Den Haag/*Schiphol.
08.05.1946 Gedoopt: “Rotterdam”
11.02.1948 Inschrijving doorgehaald, naar PJ-TAR
03.12.1948 KLM NV, Den Haag/*Schiphol.
13.12.1948 Inschrijving doorgehaald.
EC-AEK, HI-169. Buiten gebruik gesteld in 1975, daarna gesloopt.
De PH-TAR in het Aviodrome
PH-DDY Douglas C-54A Skymaster c/n 7488
Vroegere registraties: ZS-IPR, 6906, ZS-IPR, A2-ZEF, VQ-ZEF, 42-107469, HS-POE, PI-C102, NC53103, 42-107469
21.11.1997 PH-DDY Dutch Dakota Association BV, Schiphol.
19.01.1999 Inschrijving doorgehaald. “Geen BvL afgegeven”.
21.03.2003 Naar Aviodrome als NL-316 van “Netherlands Government Air Transport”
26.09.2018 Als PH-TAR Douglas DC-4 KLM “Rotterdam”
6 gedachten over “Eerste trans-Atlantische airliner KLM in het Aviodrome te zien”
Hoi,
Als ze het schip zwarte maken, maak dan ook gelijk de vlaggen aan de masten wit.
Zie unieke kleurenfoto van een KLM L-049
-> http://www.maibeeldbank.nl/foto/vol00030002_1_55_00001551
Let ook goed op de oriëntatie van het schip, versus de teksten en kant van het toestel.
Marcel
Opmerking wat betreft de witte vlaggen is correct maar de oriëntatie van het schip op de Aviodrome “PH-TAR” is juist. Aan beide zijden van het vliegtuig vaart het schip in de vliegrichting. Zie foto’s van de originele “PH-TAR” op het internet.
Hoi Sander,
Nog eens in mijn foto verzameling gekeken, blijkt dat er het schip meerdere kanten op vaart . Foto’s van dc-3 aan de linkerkant met zowel de boot richting de neus als richting de staart.
Zie trouwens op de foto’s hierboven, dat rechterkant, naar rechts vaart (neus) en aan de linkerkant naar links (staart)…
Hetzelfde logo aan beiden zijden, niet gespiegeld aan 1 kant.
Marcel
Marcel, je hebt gelijk. Aan bakboord zou de Vliegende Hollander de andere kant op moeten varen zoals bij de originele PH-TAR.
Prachtige nostalgische foto!!
Ik heb een copie het Passagier Manifest van Ellis Island voor de PH TAR van 28 juli 1946 toen ik 6 maanden oud was voor reis 8 kunnen vinden. Dat was voor New York Amsterdam beginnend in Willemstad. Verder kwamen op de lijst de namen voor van mijn latere klas 5 schooljuf en het hoofd van de school van klas 6. Ook de namen van de crew staan erbij.