HomebuiltMuseum

Allereerste amateurbouwvliegtuig van Nederland gaat weer vliegen!

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II bij Wings over Holland

Lelystad Airport, 30 september 2018 – Geweldig nieuws op gebied van de historie van de Nederlandse luchtvaart. Het eerste zelfontworpen amateurbouwvliegtuig in Nederland wordt weer luchtwaardig gemaakt! Het gaat hier om de PH-COR, de enige en echte Dijkman Dulkes Dijkhaster II. Sinds 22 jaar heeft dit kistje niet meer gevlogen.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II

Tussen 1969 en 1976 bouwde Cor Dijkman Dulkes als eerste Nederlander zijn eigen sportvliegtuig voor eigen gebruik. Er zouden daarna nog velen hem volgen, meestal in de vorm van een bouwpakket dat al in bepaalde delen gereed is. De PH-COR is echter van scratch af aan getekend en gebouwd op eigen kracht en met eigen inzicht.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II

Knappe prestatie

De prestatie van Dijkman Dulkes was des te groter omdat de Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV) tijdens het bouwproces nog in de kinderschoenen stond. Deze vereniging had op dat moment nog niet alle benodigde expertise ter ondersteuning voor amateurbouwers in huis. Veel moest Dijkman Dulkes daarom rechtstreeks met de RLD afstemmen.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II

Met dit toestel heeft Cor Dijkman Dulkes tot 1996 gevlogen en tot 30 juni 1999 heeft de PH-COR een BvL gehad. Daarbij bezocht hij diverse luchtvaartevenementen met dit vliegtuig. Nadat het BvL verlopen was werd uiteindelijk op 19 juli 2000 de PH-COR uitgeschreven uit het register.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II

Meer projecten

Na dit toestel heeft Dijkman Dulkus nog gewerkt aan drie andere ontwerpen, de tweezitter – en inmiddels uit elkaar gehaalde – PH-KOR, het – niet afgebouwde – amfibievliegtuig PH-CDD (Cor Dijkman Dulkes) en een – niet-afgebouwde – helikopter PH-WOL (naar de voornaam van zijn vrouw Wolanda).

PH-CDD Dijkman Dulkes Dijkhastar IV (Hoogeveen 2016)

Helaas is de bouwer van deze toestellen op 14 november 2006 op 68-jarige leeftijd overleden aan asbestose. Jarenlang heeft de PH-COR rondgezworven, onder andere op Lelystad Airport. Dit toestel was nog steeds in eigendom van de weduwe van Cor Dijkman Dulkes, Wolanda Dijkman Dulkes-Hornstra.

Zwerven

We zijn de PH-COR een aantal keren tegengekomen op Lelystad. In 2011 kwamen we het op een aanhanger tegen bij het Aviodrome tijdens een NVAV-meeting.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II (Aviodrome – Lelystad, 22 mei 2011)

In 2014 stond het in de hangaar bij Stichting Vroege Vogels op Lelystad en weer later, in 2016, stond het in een hoekje onder een laken in de Pioneer Hangaar op Lelystad.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II (bij Stichting Vroege Vogels – Lelystad, 19 april 2014)
PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II onder een lakentje in de Pioneer Hangaar (Lelystad, 24 september 2016)

Restauratieplannen op Hoogeveen bij J. van Egmond en bij Stichting Vroege Vogels kwamen niet van de grond. Het was jaren stil rondom de PH-COR.

Restauratie

Nu is er gelukkig weer beweging in het toestel gekomen. Het toestel is overgedragen aan Luuk van Hooijdonk van Wings over Holland. Samen met een paar kundige vrijwilligers is hij momenteel het toestel aan het restaureren.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II

En die restauratie vordert gestaag! Het kistje blijkt nog altijd in goede conditie. De Rolls Royce Continental O-200 motor is nog prima bruikbaar. Inmiddels is de plexiglazen cockpitkap vernieuwd.

PH-COR Dijkman Dulkes Dijkhastar II met een nieuwe plexiglazen kap

De aanvraag voor een nieuw BvL is momenteel in de maak. De verwachting is dat de PH-COR nog dit jaar weer het luchtruim zal kiezen. Niet de restauratie zelf, maar de administratieve afhandeling van de BvL-aanvraag door ILenT (voorheen RLD) zal hierin de bepalende factor zijn.
De PH-COR is voor Nederland van historisch belang. Geweldig dat er een aantal mannen de handen ineen heeft geslagen om dit toestel op de best denkbare manier te bewaren, namelijk in een luchtwaardige conditie. Klasse!

Eerste PH-COR

Deze PH-COR is overigens niet het eerste toestel dat Cor Dijkman Dulkes bouwde. Eind jaren ’60 had hij met zijn broer Clement en een vriend, Wim Starfgaard (die studeerde aan de TH in Delft), een eenzitter gebouwd, de Dijkman Dijkhaster Bravo. Dit toestel had de motor van een DAF 33 die 31 pk leverde en had er al 100.000 kilometer opzitten in een auto. Op dit kistje was als onofficiële registratie PH-COR geschilderd.

PH-COR Dijkman Dulkes Bravo op Texel in 1990 nog voordat het naar het museum aldaar ging

Al in 1964 was Cor Dijkman Dulkes met zijn broer begonnen aan de bouw van een zweefvliegtuig. Dat project werd echter niet afgemaakt. De vleugel van dat zweefvliegtuig werd evenwel verwerkt in het nieuwe vliegtuigje. Verder werd het frame opgebouwd uit elektriciteitsbuizen.

PH-COR Dijkman Dulkes Bravo

Taxiproeven

Dijkman Dulkes woonde in Beverwijk. Het vlakbij gelegen strand van Wijk aan Zee gebruikte hij voor taxiproeven met het toestel. Vliegen was nog niet de bedoeling.
Op 13 september 1969 ontmoette hij tijdens een van zijn taxiproeven ene Van der Ham. Die bleek een piloot te zijn. Hij stapte in het kistje en steeg er al pruttelend mee op.

PH-COR Dijkman Dulkes Bravo

Inmiddels waren er zoveel mensen komen kijken op het strand dat een landing daar niet meer veilig werd geacht. Dus besloot de piloot door te vliegen naar Zestienhoven. Daar werd net een nieuwe hangaar feestelijk geopend met veel pers erbij. Toen de illegale PH-COR daar landde kreeg het toestelletje de volle aandacht.

PH-COR Dijkman Dulkes Bravo

De toenmalige RLD (Rijksluchtvaartdienst) was verbaasd. Dit hadden ze nog niet eerder bij de hand gehad en regelgeving omtrent de eisen aan een zelfbouwtoestel bestond nog niet. De reactie was dan ook dat het toestel in beslag genomen werd en niet meer mocht vliegen.

Museum

Ook deze eerste PH-COR is gelukkig bewaard gebleven en bevindt zich momenteel in het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum op het vliegveld van Texel. Daar hangt het toestelletje aan het plafond.

PH-COR Dijkman Dulkes Bravo

Tweede poging

Kort na de inbeslagname is Dijkman Dulkes in contact getreden met de RLD met de vraag waaraan een zelfbouwtoestel moest voldoen wilde het een Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) krijgen. Wat volgde was een lang proces waarbij een geheel nieuw ontwerp op alle aspecten door de RLD gevolgd en gekeurd werd. Na 6 jaar bouwen ontving dit toestel op 16 september 1976 (7 jaar en 3 dagen na de eerste vlucht van zijn eerste PH-COR) een BvL. De legale versie van de PH-COR was een feit. Het toestel werd de Dijkman Dulkes Dijkhaster II genoemd. Het constructienummer werd 001 en als naam kreeg het toestel “de Witte Raaf” mee. Ook de RLD en de NVAV hanteerden een projectnummer voor dit toestel. Dat zijn respectievelijk RLD No. A81-018 en NVAV No.5.

En dit bijzondere toestel gaat nu weer een mooie toekomst tegemoet!

 

3 gedachten over “Allereerste amateurbouwvliegtuig van Nederland gaat weer vliegen!

Geef een reactie