Drie-in-een verslag van Lelystad Airport; 5, 6 en 7 oktober 2018

PH-LVA / 256 Fokker D.VII Replica

Lelystad Airport, Vrijdag 5 oktober 2018 – Een dikke Duitse Mooney was op het platform aanwezig. De D-EJSA stond pal aan het hek. Dit kistje was uit Heppenheim (EDEP) gekomen. Dat ligt in de buurt van Mannheim. Later op de dag is het toestel ook wee die kant op teruggevlogen.

D-EJSA Mooney M20J-201MSE

Zo’n Mooney is een snel reisvliegtuig. De wind scheert dan hard langs het toestel. Dat het Duitse vlaggetje in de staart het daar moeilijk mee heeft, was te zien!

D-EJSA Mooney M20J-201MSE met een versleten Duits vlaggetje in de staart

De PH-4F9 is een TL Ultralight TL-3000 Sirius. Door zijn rood-witte uiterlijk was dit een mooi object om even samen met de toren van Lelystad Airport te fotograferen. Stadskanaal is de thuisbasis van deze ultralight als we ons niet vergissen.

PH-4F9 TL Ultralight TL-3000 Sirius

Dutch Thunder Yaks

De Dutch Thunder Yaks vlogen met drie kisten deze middag. Na een lokale formatievlucht landde de Yak-52’s een voor een en spoedden zich naar de pomp. Daar werd de dorst van de gulzige Vedeneyev M14P motoren gelest.

Nieuwe jas

Op deze vrijdag kregen we de PH-FLK voor de lens. Niet dat we dit al niet eerder hadden meegemaakt, maar vandaag troffen we het toestel in zijn nieuwe jas. De eenvoudige rode strepen zijn vervangen door een aantrekkelijke rood-zwarte striping. De PH-FLK vliegt voor Numbus Air.

PH-FLK Diamond DA-20-A1 Katana in zijn nieuwe kleuren
Zo zag de PH-FLK er voorheen uit (februari 2018)

PH-LVA / 256 Fokker D.VII Replica en PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica

Lelystad Airport, Zaterdag 6 oktober 2018 – Het nieuws voor de zaterdag kwam uit de hoek van de Vroege Vogels. Bij deze stichting had men het plan opgevat om taxiproeven te doen met twee van hun kistjes. Het ging om de Fokker D.VII Replica en de Nieuport 28 C.1 Replica.

PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica

Nieuport 28 C.1

De Nieuport hadden we dit seizoen al eerder op eigen kracht zien bewegen. Daarbij lijkt de motor prima te lopen en is het toestel zo goed als klaar om weer te gaan vliegen.
Deze replica is ooit in de VS gebouwd en heeft daar al de nodige vlieguren in het logboek staan. Daar komen hopelijk ook weer snel een aantal Hollandse uurtjes bij!

PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica

Fokker D.VII

De PH-LVA was de andere gelukkige die mocht taxiën. Deze Fokker D.VII replica had al jaren niet meer op eigen kracht bewogen. Geweldig om deze kist weer te zien en vooral te horen! Want, het mag dan wel een replica zijn, de motor die er in zit is een originele Mercedes D IIIau uit 1918.

PH-LVA / 256 Fokker D.VII Replica
PH-LVA / 256 Fokker D.VII Replica

Beide toestellen reageerden goed. Er werd even richting de Catalina-hangaar gereden en vervolgens naar het platform voor de Pioneer-hangaar. Daarna werd weer voor de deur van de Early Birds hangaar geparkeerd. Beide onverschrokken jockeys waren blij en tevreden over de prestaties van hun trappelende volbloedjes.

PH-LVA / 256 Fokker D.VII Replica en PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica voor de hangaar van Early Birds

Kan niet wachten deze unieke kisten door het Polderzwerk te zien dartelen. Dat zou de ultieme beloning zijn op de vele manuren die in de vliegtuigen gestoken is.

Bij de PH-NIE Nieuport 28 C.1 Replica wordt het onderstel proefondervindelijk op zijn demping gestest

Hangaar Vroege Vogels

In de hangaar van de Vroege Vogels was de romp van de Morane Saulnier MS.505 goed te fotograferen. Men is druk bezig om dit toestel te restaureren. Inmiddels is alweer bespanning op de romp aangebracht. Voor deze kist is de Amerikaanse registratie N156EB gereserveerd. Maar het kan ook goed dat er uiteindelijk een Nederlands kenmerk op gaat komen. Dat zou helemaal geweldig zijn.

(N156EB) Morane Saulnier MS.505 Criquet

Ook een Nederlands kenmerk is in de maak voor de CASA (Bücker) 1.131E Jungmann van de Vroege Vogels. Nu staat er nog op de romp N131EB. Alleen wie goed kijkt in de cockpit van de vlieger kan al zien wat de plannen zijn met de registratie van deze dubbeldekker.

De N131EB CASA (Bücker) 1.131E Jungmann moet PH-MES gaan worden

Inmiddels staat op Hoogeveen ook een Nederlands geregistreerde CASA (Bücker) 1.131E Jungmann. Dat is de PH-MSV geworden. Dus het pad is wat dat betreft al geëffend voor deze kist.

De andere Nederlandse geregistreerde CASA (Bücker) 1.131E Srs.2000 JungmannPH-MSV (Hoogeveen, 6 oktober 2018)

Bezoekers

De overgang van deze prachtige replica’s naar twee “gewone” Duitse sportkisten is groot. Maar goed, we dichten de kloof toch maar. Ook aanwezig deze dag een tweetal Duitse kistjes in de vorm van de D-EABS en de D-ECPU.

D-EABS Cessna 172P Skyhawk II

De eerste is een Cessna 172. Deze kwam uit Duisland gevlogen. De tweede kist is een Katana. Dit toestel staat normaal op Hoogeveen gebaseerd.

D-ECPU Diamond DA20A-1 Katana

SP-NEO Piper PA-46-M350

Lelystad Airport, Zondag 7 oktober 2018 – De Poolse Piper PA-46 SP-NEO was al eens eerder op het veld geweest. Tegenwoordig wordt deze versie met een conventionele verbrandingsmotor als M350 aangeduid. De turbinevarianten zijnde M500 en M600.

SP-NEO Piper PA-46-M350

De SP-NEO was eerder op de dag vanuit Schiphol aangekomen. Het toestel stond op het platform voor de toren. Een rood-wit toestel voor een rood-witte toren; dat levert geheid een leuk plaatje op. Het toestel staat te koop. Er wordt niet veel mee gevlogen. Op 31 augustus was het op Schiphol aangekomen en pas vandaag voor het eerst weer vertrokken naar Lelystad (en daarna door naar Madrid).

SP-NEO Piper PA-46-M350

In de middag vertrok het toestel voor een IFR-vlucht naar Madrid. Aan boord twee personen. Madrid is voor zo’n kist overigens best een stukje vliegen!

SP-NEO Piper PA-46-M350

Als we op Flightradar24 kijken dan zien we dat het toestel op een hoogte van 21.000 voet heeft gevlogen en na 4:16u kon men de wielen op Madrileense bodem plaatsen.

Fokker Four

Met drie Fokker S-11.1 Instructors werd vandaag formatiegevlogen. Deelnemende toestellen waren de PH-AFS, PH-HOG en PH-HOK. Kennelijk is het momenteel niet mogelijk om met vier kistjes te vliegen.

PH-AFS, PH-HOG, PH-HOK Fokker S-11.1 Instructor

Leuk gezicht was de formatiestart van drie toestellen tegelijk. Dat hadden we eigenlijk nog niet eerde voor de lens gehad. Na een van de vluchten kwam men op 1.500ft overhead om na een 360°-bocht naar BRAVO door te vliegen voor de landing.

Robins

Rotterdam – The Hague was vertegenwoordigd met twee Robins. De PH-NSC was de eerste. Bij het uittaxiën voor de terugvlucht passeerde men de tweede Robin vanuit Rotterdam – The Hague, de PH-XYZ.

PH-NSC Robin DR400/135Cdi Ecoflyer

Als je even niet op zou letten, dan zou het niet opgevallen zijn dat de Robin op het platform verwisseld was voor een ander exemplaar.

PH-XYZ Robin DR400/135Cdi Ecoflyer

Duitse bezoekers

Op de zondagmiddag arriveerden kort na elkaar nog twee Duitse sportkisten, een Piper Turbo Arrow IV (E-EINK) en een Socata TB-10 Tobago (D-EAUA). Beide toestellen werden voor een poosje op het platform voor de toren gezet.

D-EINK Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV
D-EAUA Socata TB-10 Tobago

Hela! De ELA!

De PH-ELA is een kistje wat niet zo vaak vliegt. Vandaag wel! Een retourtje Texel stond op het programma.

PH-ELA Dyn’Aero MCR-01 Banbi
PH-ELA Dyn’Aero MCR-01 Banbi

De Waddeneilanden waren weer populair, want ook de N435CD ging daarnaartoe. Ameland was de bestemming van deze Cirrus SR22.

N435CD Cirrus SR22 g2

 

 

2 gedachten over “Drie-in-een verslag van Lelystad Airport; 5, 6 en 7 oktober 2018

  1. Mooi zeg, die replica’s. Maar ik wil reageren op de tekst over letters en vlaggetjes IN de staart. Op de foto is duidelijk te zien, dat het vlaggetje OP de staart is geplakt. Als het erin zou zitten, kon je er niets van zien.
    Waar haal je trouwens de tijd vandaan om zo intensief bezig te zijn met fotograferen en het achterhalen van alle achtergrondinformatie? Werk je part-time, freelance, of als ZZP-er? Of heb je als fotograaf voldoende klanten om het hoofd boven water te houden? Hoe dan ook, je doet me veel plezier met met je regelmatige mails.
    Groet, Frans.

    1. Hallo Frans,
      Dank voor je complimenten! Tja, op de uitvoering van de toestellen heb ik helaas geen invloed. Soms is “bijna goed” het best haalbare voor de clubs die met deze toestellen bezig zijn.
      En ik heb gewoon een baan als inkoper naast mijn hobby hoor! Fotografie en de website doe ik onbetaald. Ik kan regelmatig thuiswerken en met de moderne middelen van vandaag alles redelijk op een afstandje in de gaten houden. Als ik dan iets interessants zie of hoor ben ik in 20 minuutjes op het veld..
      Groeten,
      Berend Jan

Laat een reactie achter bij Frans C. NelisReactie annuleren