Oldtimer N9885H Beech D17S Staggerwing landt op nieuwe thuisbasis op Lelystad Airport

N9885H Beech D17S Staggerwing

Lelystad Airport, 12 oktober 2018 – De laatste dagen van december kenmerken zich ieder jaar muzikaal door de TOP2000. Door de luisteraars worden dan de beste 2000 singles ooit op een rijtje gezet. Niet zelden is de Top10 daarvan redelijk hetzelfde. Met ook in 2017 voor de 15e keer de ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen als onbetwiste nummer 1.
Als we een dergelijke lijst laten opstellen door luchtvaartkenners voor vliegtuigontwerpen, dan komt er één toestel zeker in ieders Top10; De Beechcraft Staggerwing. En het zou me niet verbazen als dit ontwerp van Beechcraft gekozen wordt tot “Bohemian Rhapsody” onder de vliegtuigen, de onbetwiste nummer 1!

N9885H Beech D17S Staggerwing

De eerste Beech Staggerwing vloog al voor het eerst in 1932. Het toestel kenmerkt zich doordat de onderste vleugel meer naar voren staat dan de bovenste vleugel. Ze lijken gestapeld, vandaar de naam Staggerwing. Ook heeft het toestel een ingenieus intrekbaar landingsgestel. Het was een luxe reiskist en het werd op bestelling gemaakt met leer en mohair in het interieur. Het toestel was zo populair dat er voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al 424 toestellen afgeleverd waren. In totaal zouden er 785 van de band rollen.

N9885H Beech D17S Staggerwing is een luxe reiskist

Vandaag zijn we in Nederland zo’n vliegtuig rijker geworden! Vandaag arriveerde de N9885H, een Beech D17S Staggerwing uit 1942 met constructienummer 3091, uit Brasschaat. Daar was het toestel sinds november 2013 door het bedrijf Fast Aero gerestaureerd.

Het typeplaatje van de N9885H in de linker deurpost

Het vliegtuig was al eerder weer luchtwaardig, maar was nog niet op zijn beoogde thuisbasis – Lelystad Airport – geland. Deze dubbeldekker uit 1942 is al eerder op een paar velden te zien geweest in België en Nederland. Afgelopen maandag bijvoorbeeld nog op Vliegveld Hilversum.

N9885H Beech D17S Staggerwing voor zijn nieuwe onderkomen
N9885H Beech D17S Staggerwing

Dit toestel heeft een rijke geschiedenis. Het is in 1942 afgeleverd als een Beech GB-2 Traveler. De GB-2 is de aanduiding van de modellen die voor de US Navy zijn gebouwd. In totaal zijn hier 271 exemplaren voor gebouwd. In 1946 dankte de US Navy het toestel af en in 1956 is het toestel als D17S in het Amerikaanse civiele register terecht gekomen.

N9885H Beech D17S Staggerwing

Eenmaal als civiel toestel heeft deze kist genoeg meegemaakt. Het is als racevliegtuig op Reno (Nevada) gebruikt. Ook heeft het over de hele wereld gezworven. Daarbij is het ook al eens eerder (1976) in Nederland geweest.

Het is een prachtige klassieker, maar wel met een led beacon-light 😉

De laatste jaren sleet het toestel in Alaska. Daar werd het door de huidige eigenaar ontdekt en gekocht. Na de verscheping naar Fast Aero in België, eind 2013, is een periode van restauratie aangebroken. In april 2014 was dat gereed en kon het toestel weer ingeschreven worden op naam van een Trustee en kon het weer vliegen.

N9885H Beech D17S Staggerwing

Vandaag brak weer een nieuw hoofdstuk in de historie van deze prachtige dubbeldekker aan, de aflevering naar zijn nieuwe thuisbasis op Lelystad Airport. De trotse eigenaar zetten de kist behoedzaam aan de grond. Dat ging schijnbaar moeiteloos, daar waar andere vliegers vandaag flink aan het stoeien waren met de vlagerige 40 graden crosswind variërend van 17 tot 22 knopen.

N9885H Beech D17S Staggerwing landt met een pittig crosswindje

De indrukwekkende historie van deze kist is onder andere terug te vinden op de website www.beech17.net. De informatie hebben we hieronder overgenomen en aangevuld met recente data die we zelf gevonden hebben. Daarmee is een vrij compleet beeld van deze prachtige dubbeldekker weergegeven.

N9885H Beech D17S Staggerwing

Historie N9885H Beech D17S Staggerwing (c/n 3091)

Datum Registratie Opmerking
1942-..-.. BuNo. 12334/”334″ mfd, contract C81897 as Beech GB-2 Traveler
7-16-1942 BuNo. 12334 U.S. Navy
194.-..-.. BuNo. 12334 Roosevelt Base NAS (CA)
194.-..-.. BuNo. 12334 VRF-3
194.-..-.. BuNo. 12334 Glenview NAS (IL)
194.-..-.. BuNo. 12334 VRF-3
194.-..-.. BuNo. 12334 VRF-1
194.-..-.. BuNo. 12334 New York NAS/COMAFERON (NY)
194.-..-.. BuNo. 12334 VRF-2, carried NATS-badge on cowl and “Terminal Island”
10-30-1946 BuNo. 12334 stricken
11-20-1946 BuNo. 12334 noted at Concord (CA)
N9885H CAA, Yakima (WA), as Beech D17S Staggerwing
3-13-1956 N9885H CoA
1963-..-.. N9885H D. Holtcroft, Yakima (WA)
196.-..-.. N9885H D. Tatom, Yelm (WA)
N9885H Phillip Kent Livingston, Medina (WA) based at Seattle (WA) named “Miss Norpac”
9-18-1970 N9885H/”9″ Staggerwing Exhibition Race, Reno, 142.105 mph, 4th place
1971-..-.. N9885H W. R. McGrath, S. Weymouth (MA)
1971-..-.. N9885H Philip Kent Livingston, Anchorage (AK)
1973-..-.. NC9885H rebuilt, “Humming Bird”, “Northwest Pacific Developments”
1974-..-.. NC9885H flown Seattle – Terre del Fuego, Argentina and back
1976-..-.. NC9885H flown Seattle – Greenland – Greece in a round-the-world attempt
1976-..-.. NC9885H gear collapsed at Corfu, Greece, noted there 1976-06-19 with wings detached, rebuild by Barton Moss Engineering, Manchester, England
4-20-1979 NC9885H noted after rebuild during engine test with “Humming Bird”-titels on engine cowl
1979-..-.. NC9885H flew England – Australia – Midway – Seattle
1988-..-.. NC9885H Bicentennial Around Australia Air Race, race #90 of 136 entries, cancelled for lack of enroute diplomatic clearances in time
1990-..-.. NC9885H based in Anchorage (AK) winters in Lewiston (ID)
1991-06-.. NC9885H proposed flight to the USSR
199.-..-.. NC9885H Philip Kent Livingston / Livingston Alaska Inc, Girdwood (AK)
1999-..-.. NC9885H offered for sale
6-22-2010 NC9885H Philip Kent Livingston, Girdwood (AK)
11-13-2013 Arrived at Fast Aero (Antwerp – Belgium) for restauration
4-3-2014 Roll out after restauration at Antwerp
7-31-2014 NC9885H Registration expired
11-17-2014 NC9885H Eastern Stearman Inc. Trustee (Gerard Kok – Netherlands)
10-12-2018 NC9885H Delivery flight to new homebas Lelystad – Netherlands

 

N9885H Beech D17S Staggerwing

De eigenaar van deze Staggerwing is de trotse eigenaar van nog een Beech-product. Ook de N25FP Beech A36 Bonanza 36 is in zijn bezit. Ook deze Beech staat op Lelystad gebaseerd. Alleen… op dit moment even niet. Het toestel wordt in Engeland voorzien van een nieuwe verflaag. En als we de eigenaar moeten geloven zal dat een spectaculair nieuw uiterlijk worden. Over een paar weken hoopt hij de kist weer terug te vliegen naar Lelystad Airport. We gaan het zien!

N25FP Beechcraft A36 Bonanza 36 (Lelystad, 8 april 2018)

Geef een reactie