Amsterdam, 14 oktober 2018 – De Amsterdam Heliport (EHHA) was vandaag het toneel van de in- en uitvliegende helikopters voor de tweejaarlijkse helikopterbeurs Helitech International (16-18 oktober 2018) in de RAI Amsterdam.
De procedure is eenvoudig, helikopters die men tijdens deze beurs ten toon wil stellen moeten vooraf op de Amsterdam Heliport landen. Vervolgens krijgen ze een slottijd in afstemming met de verkeersleiding van Schiphol en de medewerkers bij de RAI.
Zowel de heliport als de RAI liggen midden in de CTR van Schiphol, dus coördinatie is noodzakelijk.
HB-ZOP Bell 429
De dag ervoor was al de leukste helikopter binnen gekomen. We hebben het dan over de HB-ZOP. Dit is een Bell 429. Deze helikopter is in 2017 gebouwd en is op 28 november 2017 in het Zwitserse register ingeschreven op naam van Lions Air Skymedia AG in Zürich.
Lions Air is een bedrijf dat gespecialiseerd is in helikoptervervoer en zakenvluchten. Het bedrijf beschikt over een vloot variërend uit bizjets (Falcon 900/8x en Cessna 550) en diverse helikopters, waaronder deze HB-ZOP.
Deze helikopter is in een configuratie voor ambulancevervoer. Dit toestel is echter niet operationeel in Zwitserland maar in Andorra. In de Pyreneeën tussen Frankrijk en Spanje heeft het zijn werkgebied.
De Bell 429 werd al op zaterdag 13 oktober vanuit Andorra overgevlogen. Dat lukte met een tussenstop in midden-Frankrijk.
Voor de nacht was de helikopter goed toegedekt. De piloot maakte aan het begin van de middag zijn toestel gereed voor de korte vlucht naar de RAI.
Bij het inspecteren werd geen enkel klepje overgeslagen. Ook het oliepeil werd vooraf gecheckt. Daarna was deze kist klaar voor vertrek.
PH-OSF Airbus Helicopters H175
Aan het begin van de middag arriveerde een tweede helikopter, een flinke nog wel! De PH-OSF van Heli Holland maakte een korte vlucht van Lelystad Airport naar de Amsterdam Heliport.
Op Lelystad staat dit toestel al enige maanden te wachten op dingen die komen gaan in de hangaar van Tom van der Meulen. De eigen hangaar van Heli Holland op Lelystad Airport is niet groot genoeg om dit toestel te herbergen.
De komende dag mag het toestel shinen op de beursvloer. Als eerste toestel werd deze Airbus Helicopters H175 overgevlogen. Daarvoor was 10 minuten vliegtijd berekend. De slottijd voor de PH-OSF was 13:30u.
D-HHTJ AgustaWestland AW169
Na de binnenkomst van de PH-OSF meldde de D-HHTJ zich aan de horizon. Deze AgustaWestland AW169 is van HeliService International GmbH. Met deze helikopter voert dit bedrijf offshore-vluchten uit vanaf het Duitse Emden naar boorplatvormen in de noordelijke Noordzee.
Emden was ook de plaats van herkomst van de D-HHTJ vandaag. In één ruk was men naar de Amsterdam Heliport gevlogen.
Op de heliport stonden tal van vrienden en kennissen van de tweekoppige bemanning. Die kregen alle kans om deze helikopter uit 2016 eens van dichtbij te bekijken.
Vertrek voor de D-HHTJ stond gepland om 13:50u. Met ook weer 10 minuten vliegen lag het in de planning om exact om 14:00u bij de RAI te landen.
Tijdens deze vlucht konden een aantal van de vrienden en bekenden meevliegen naar de RAI. Ze zouden weer met auto’s teruggebracht worden. Een leuk tripje!
Tijd voor de Chinees
Hierna zijn we even kort vertrokken van de Amsterdam Heliport. We hadden trek in Chinees! Premier Li Keqiang van de Volksrepubliek China brengt namelijk samen met zijn echtgenote mevrouw Cheng Hong en een aantal ministers een bezoek aan Nederland van 14 tot en met 16 oktober aan Nederland.
Aangezien zij niet op de fiets zouden komen was de verwachting dat dit een leuke Chinese bezoeker op zou leveren op Schiphol. En dat was ook zo! Om 15:00u landde het gezelschap namelijk met Boeing 747-8I op Schiphol.
Speciaal voor internationale reizen wordt een Air China Boeing 747-8I omgebouwd voor het VIP-vervoer. Er kunnen voor deze klusjes verschillende toestellen gebruikt worden. Na het VIP-gebruik worden de toestellen weer ingezet voor reguliere lijndiensten van Air China.
Vandaag was de B-2480 in de prijzen gevallen. Dit is een Boeing 747-8 uit 2015. In de passagiersuitvoering is de Boeing 747-8 niet echt een kaskraker geworden, dus er vliegen maar weinig maatschappijen mee. Naast Air China vliegen eigenlijk alleen Lufthansa (19) en Korean Air (10) met passagiers. In totaal heeft Air China er 7 in gebruik.
Na de gebruikelijke stress op welke baan het toestel zou landen (18R of 18C) kon er een mooi plaatje van gemaakt worden op short final van baan 18C. Daarna weer snel terug gereden naar de Amsterdam Heliport voor het vervolg aldaar.
PH-HOW Airbus Helicopters H145
Eenmaal terug op de Amsterdam Heliport was de Zwitserse Bell 429 al vertrokken naar de RAI. In de tussentijd was er wel nog een toestel bijgekomen, de PH-HOW. Dit is een van de Waddenheli’s die vanaf Leeuwarden opereren. Het is een Airbus Helicopters H145.
De PH-HOW is momenteel de reserve helikopter voor de operaties boven de Waddeneilanden. Doorgaans staat het stand-by in de hangaar van de ANWB Medical Air Assistance op Lelystad Airport.
De slottijd voor de PH-HOW was 16:00u bij de RAI. Dat hield in dat er om 15:50u gestart zou worden. Dat verliep keurig volgens plan.
Geweldige faciliteiten
Deze middag waren een aantal helikopterliefhebbers naar de Amsterdamse Heliport gekomen. Door de havenmeester werd toegestaan dat de toestellen bij het starten en landen van de zijlijn gefotografeerd mochten worden.
Tussen de vliegbewegingen door konden de toestellen van dichtbij vastgelegd worden en kon even met de vliegers gesproken worden. Een bijzonder relaxte en gastvrije sfeer. Top!
Alle piloten waren bereid om bij vertrek even rustig een 360-graden rondje te maken boven het heli-aiming piont van de heliport. Hierdoor kon ieder toestel van alle kanten optimaal gefotografeerd worden.
Al met al een dikke pluim voor de havendienst en piloten! Het werd hierdoor echt een feestje om de toestellen in het prachtig najaarsweer vast te leggen.
Nog meer helikopters?
Waren dit alle toestellen voor de beurs Helitech International? Dat moeten we nog even afwachten. Het kan namelijk goed dat er nog een of meerdere toestellen op een trailer over de weg naar de RAI getransporteerd worden. Ook kan het zo zijn dat tijdens de beursdagen bezoekers per helikopter naar de beurs komen. Zij zullen dan landen op de Amsterdam Heliport.
Twee buitenbeentjes
Er waren overigens nog twee andere helikopters op de heliport te fotograferen. Dat waren toestellen die niet naar de RAI gingen. De eerste was de PH-WRW. Deze Eurocopter EC 120B Colibri staat in de hangaar van de heliport gebaseerd. Het toestel had vandaag vrijaf.
Een andere helikopter was van een heel jonge piloot in spe. Zijn toestel was weliswaar geland op de heliport maar niet in staat om op eigen kracht naar de RAI te vliegen. Voor de volledigheid noemen we dit fraaie rode exemplaar echter wel! 😉
2 gedachten over “Helikopters via de Amsterdam Heliport op weg naar de beurs Helitech in de RAI”
Ga je zelf nog bij de beurs langs?
Leuk stukje weer Berend-jan! Tot op de beurs?