MuseumWarbirds

I did “Trust Rusty”!

G E W E L D I G !

Lelystad Airport, 9 september 2018 – Op mijn verjaardag kreeg ik van mijn Sabina een van de mooiste verjaardagscadeaus ooit. Een rondvlucht met de North American P-51D Trusty Rusty (PH-JAT) van de Stichting Vroege Vogels vanaf Lelystad Airport.

Ready in de backseat van Trusty Rusty

Complot

Onder “valse voorwendselen” was ik die middag medio juli naar Lelystad Airport gelokt. Bij de Vroege Vogels stond het een en ander voor me klaar, Trusty Rusty en taart! Hoe wist men nou dat ik jarig was… Ook zij bleken dus in het complot te zitten dat de weken hiervoor onder mijn ogen was opgezet.
Tijdens de koffie met gebak werd door de vrijwilligers van de Stichting Vroege Vogels duidelijk gemaakt dat Trusty Rusty een lichte verkoudheid had opgelopen tijdens zijn bezoek aan de Flying Legends op Duxford het weekend ervoor. Het toestel was neusverkouden en lekte een klein beetje olie. De oorzaak was niet direct te verhelpen. Daar moest even gedegen naar gekeken worden. Om risico’s uit te sluiten werd de vlucht uitgesteld tot de oude dame weer op kracht was gekomen.

Alvast even proefzitten in de Mustang op mijn verjaardag

Wel werd de gelegenheid te baat genomen om het toestel al even aan te passen. Even kijken of zo’n Mustang mij wel zou staan. Collega-luchtvaartfotograaf Richard Poeser was present voor een leuke prent.

Bij zoiets ga je vanzelf cool kijken! 😉

Nieuwe afspraak

In de dagen hierna werden de agenda’s naast elkaar gelegd en zondag 9 september was de datum dat Trust Rusty en ik beiden “fit for fight” ten tonelen zouden komen. Die dag waren de weergoden ons ook gunstig gestemd, dus de vlucht kon doorgang vinden.

Het instrumetenpaneel van Trusty Rusty

Pre flight

Arie Bogards – jockey van de Mustang

Na wederom ontvangst met koffie en wat lekkers startte de briefing. Als piloot nam Arie Bogaerds Jr. dit voor zijn rekening. Via een presentatie, die startte met uitleg over de Stichting, bouwde de informatie zich logischerwijs op naar meer specifieke informatie over het toestel en de komende vlucht.

Het instappen, gebruik van de intercom, noodprocedures e.d. kwamen hierbij ter sprake. Daarna was het tijd om Trusy Rusty op het platform voor de museumhangaar van de Vroege Vogels te inspecteren middels de zogenaamde walk-around. Alles was tip-top in orde.

Pre-flight checks

Boarding

Daarna kon de parachute om en via het hoofdwiel werd de vleugel beklommen. Deze Mustang is gelukkig omgebouwd tot tweezitter en het heeft zelfs een dubbele besturing. Omdat ik me daar niet echt mee bezig wilde gaan houden gedurende de vlucht was de controlstick verwijderd. De rudderpedalen zaten er uiteraard nog wel.

Chute om
Klaar om in te stappen
Kijk hoe lenig nog! 🙂

De stoel van de piloot kan naar voren geklapt worden, waardoor het plaatsnemen op de achterste stoel mogelijk is. Daarna werd de pilotenstoel terug geklapt en met pinnen geborgd.
Arie stapte hierna ook vlot in en begon zijn pre-flight checks aan boord. Na de kreet “PROP CLEAR” kwam de grote ventilator voor op de neus in beweging. De motor sloeg meteen aan en klonk uiteraard fantastisch!

Motor loopt! Ready for taxi!

De nodige Go-Pro camera’s werden in gereedheid gebracht en vervolgens waren we klaar om naar baan 23 uit te taxiën. Daarbij gelijk veel bekijks van passanten die zich vergaapten aan dit prachtige en bijzondere toestel.

Ready for departure

Bij de run-up area van baan 23 werd de motor getest en ook nu reageerde alles naar behoren. Daarna was het tijd om de cockpitkap te sluiten. Hierdoor liep de temperatuur binnenin gelijk lekker op. Het was immers een mooie zonnige dag en alle warmte van de motor wordt zo’n beetje onderlangs de vloer van de cockpit gevoerd.

Uittaxien naar baan 23

Rustig lijnde Arie de Mustang op en gaf behoedzaam gas. Het staartwiel kwam vlot los. Inmiddels was de throttle zo ver naar voren geschoven dat je de bekende “schop onder je kont” voelde. Trusty  Rusty wilde er vandoor gaan! Na 1/3 van de baan tilde de vleugels de kist gewoon van de baan en konden de wielen in.

Lining up
Airborne!
Sabina zwaait ons uit! Richard knipt rustig door!

Up and away

De PH-JAT klom lekker snel. Wat wil je dan ook met 1.600 pk aan vermogen! Verlaat een toestel doorgaans horizontaal het circuit van een vliegveld, Trusty Rusty deed dit verticaal. We zaten in een zucht op 1.000 ft.

Gear up!
Alles top in the backseat!
Recht boven de hangaar van de Early Birds

Met een rechterbocht werd nog meer hoogte gewonnen en stuurde Arie het toestel weer richting Lelystad Airport. Boven het veld werd met een paar steile bochten een rondje gemaakt. De uitzwaaiers konden we als kleine speldenkopjes nog waarnemen.

Arie checkt of zijn fiets er nog staat…!
Prachtig om Lelystad Airport zo te zien!

Cloud chasing

Hierna werd koers gezet richting de Noordoostpolder. Ter hoogte van het Ketelmeer, boven het IJsseloog, werd een klimmende bocht richting de Ketelbrug gemaakt.

Richting Ketelmeer, op de achtergrond de Ketelbrug

Onze missie werd het opzoeken van wat wolkjes die zich op een hoogte van zo’n 2.500 ft. bevonden. Met een minimale aanpassing van het motorvermogen werd de hoogte in een oogwenk gewonnen.

Even kijken naar de camera en dan op naar de wolkenbasis
View from the back
Boven de rand van het ketelmeer

Tussen deze gezellige zondagmiddagwolkjes dartelde de Mustang als een veulen in de voorjaars-weide. De wolken leken het leuk te vinden krijgertje met hun tijdelijke gast te spelen. Trust Rusty wist moeiteloos de gaten in de wolkjes te vinden en maakte daarbij een paar lekkere steep turns. Voor Arie kinderspel, voor de niet geoefende backseater een pittige belevenis 🙂 . Tijdens dit “spelevaren” was goed te ervaren hoe snel de Mustang vliegt.

Langs de wolken

Arie checkte voortdurend of zijn passagier het nog naar de zin had. Dat was zeer zeker het geval. En volgens mij genoot Arie zelf ook wel van dit uitstapje.

En nog een keertje om z’n kant!

RTB (Return to Base)

Na zo’n 20 minuten werd weer koers gezet richting Lelystad Airport. Vanuit noordelijke richting arriveerde de Mustang op zo’n 1.500 ft. overhead. Ook nu werden nog een paar scherpe bochtjes boven het vliegveld gedraaid in de vorm van een 8. Zo wist men beneden tenminste dat we er weer aankwamen.

Weer terug boven het veld

Boven het veld werd het snode plan gesmeed om nog een low pass te maken alvorens te landen. Iets wat niet de standaard procedure is. Dit natuurlijk niet vertellen aan de bemanning van de toren.. 😉
Er werd richting BRAVO gevlogen. Arie stuurde bewust het toestel iets naast dit reportingpoint om te voorkomen dat langzamere vliegtuigen die exact over punt BRAVO vliegen gehinderd zouden worden door de sneller vliegende Mustang.

Op downwind

Na BRAVO volgde SIERRA. Al vanaf BRAVO was Arie bezig de teugels van de Mustang aan te halen en probeerde de snelheid er uit te halen. Dat realiseerde hij door gas te minderen, de flaps uit te doen en vervolgens de wielen neer te laten. Het passeren van SIERRA en het indraaien naar downwind is met de Mustang eigenlijk een aaneengeschakelde manoeuvre.

Go arround

We zaten op downwind achter een sportkistje. Als die maar snel genoeg van de baan zou zijn na de landing… Of toch niet… 🙂 Hè wat naar nou! Bij het naar final draaien vond Arie het toch te krap om de Mustang bij zijn eerste poging aan de grond te zetten. En we waren echt van plan een full-stop te maken! 🙂

Turning final
In de go-around

Iets rechts van de centreline werd een doorstart gemaakt. Daarbij gingen de wielen in en werd de P-51D “laag op het dek” gehouden. Voor het einde van de baan gleed de kist rustig naar de circuithoogte van 700 ft.

Low pass! Zwaaien maar!

Het was deze zondagmiddag nog rustig in het circuit. Daardoor kon de tweede landingspoging moeiteloos doorgaan. Behoedzaam, zonder enige bounce, raakte Trusty Rusty het polderbeton. Rustig werd uitgerold en via SIERRA4 werd de baan verlaten.

Bij SIERRA4 de baan af

Eenmaal aangekomen bij de hangaar werd de motor nog even op idle gedraaid. Hierdoor kon de Packard V-1650 Merlin motor afkoelen. Daarna werd het stil.

Nog even op idle draaien om af te koelen

Adrenaline

Eenmaal uitgestapt wilde natuurlijk iedereen weten hoe het was. Dat was moeilijk onder woorden te brengen, in een woord indrukwekkend! Mijn ervaring was het meest beeldend doordat vanwege de adrenaline kick mijn handen nog 10 minuten aan het natrillen waren van deze geweldige ervaring.
Na de vlucht kreeg ik van Arie Bogaerds Jr. de officiele polo uitgereikt. Daarop staat: “I did Trusty Rusty”. Een collectorsitem!

Uit handen van Arie Bogaerds Jr. mocht ik de polo met “I did Trust Rusty” ontvangen

Nagenieten

Daarmee kwam een unieke event ten einde. We kunnen gelukkig zeggen dat we de foto’s nog hebben. Deze zijn onder andere gemaakt door Yvonne en Richard Poeser, die ook van de partij waren.
Als aandenken van de vlucht stelde Stichting Vroege Vogels in de dagen na de vlucht nog een fraaie video samen. De Go-Pro opnames werden op een professionele wijze gemonteerd waardoor een prachtig aandenken ontstaan is. Uiteraard is de video te bekijken, zie hieronder. Tip: Full screen en in HD bekijken! 🙂

Ook meevliegen?

Ben je na dit gelezen te hebben ook enthousiast geworden? Wil je dit ook meemaken? Nou dat kan! De Stichting Vroege Vogels stelt liefhebbers in de gelegenheid om tegen betaling mee te vliegen. Goedkoop? Nee, zeker niet. De moeite waard? Ja, absoluut! Een feestje om mee te maken! Kijk op www.flyap51.nl voor meer informatie.

Voorlopig nog niet jarig…

Zo! Dit was me het verjaardagscadeautje wel zeg. Eentje die ik niet snel, wat zeg ik, NOOIT zal vergeten! Ben wel benieuwd wat ik volgend jaar van mijn Sabina krijg en of dit het cadeau overtreft… Ik ben bang dat ik de eerste vijf jaar alleen een paar dikke zoenen krijg. Vind ik prima! 😉

Samen met mijn gulle geefster Sabina voor Trusty Rusty

Dank aan Richard & Yvonne Poeser voor het maken van een flink deel van de foto’s!
Dank aan alle medewerkers van Stichting Vroege Vogels die deze gedroomde vlucht hebben waargemaakt!

5 gedachten over “I did “Trust Rusty”!

Laat een reactie achter bij op Facebook Reactie annuleren