Helikopters

Kopter SH09 voor het eerst te zien in Nederland tijdens Helitech in RAI Amsterdam

HB-ZXA Kopter SH09 prototype

Amsterdam, 17 oktober 2018 – Kopter Group AG is een nieuwe Zwitserse helikopterfabrikant. Deze onderneming uit Mollis is momenteel bezig om hun eerste model gecertificeerd te krijgen. Als alles volgens de (inmiddels opgerekte) planning loopt zal tegen het einde van 2019 het Europese EASA-typecertificaat voor deze helikopter behaald worden en niet lang daarna ook de Amerikaanse FAA-goedkeuring.
Voorheen ging dit toestel als Marenco Swisshelicopter SKYe SH09 door het leven. Dit is begin 2018 door de Zwitserse bouwers gerebrand naar Kopter SH09. De toepassingen voor dit toestel zijn legio. De SH09 is een erg ruime helikopter. Dat komt onder andere door de vlakke vloer en het hoge plafond. Daartussen is de cabine naar behoefte in te delen.

De Kopter SH09 heeft een hoge cabine en een vlakke vloer

Het heeft aan de achterzijde twee grote openslaande deuren (voor een brancard of bagage) en kan naast 2 piloten 3 tot 6 passagiers vervoeren.

Openslaande deuren voor bijvoorbeeld een brancard

De SH09 is ook snel. De kruissnelheid bedraagt 260 km/u (140 knopen). En het bereik is met 800 km (430 nautical miles) prima te noemen. Voor deze prestaties is een Honeywell HTS900-2[31] turboshaft motor verantwoordelijk. Die levert 1.021 pk (761 kW). De kostprijs van de SH09 ligt in de buurt van de USD 3,5 miljoen.

Ruime zitplaatsen

3 prototypes

De SH09 vloog voor het eerst op 2 oktober 2014. Er zijn momenteel 3 prototypes gebouwd. Het korte productielijstje ziet er als volgt uit:

Prototypes Kopter SH09

Registratie c/n Bouwjaar Opmerkingen
HB-ZXA 01 2013 First Flight 02/10/2014, Buiten dienst gesteld ../01/2018
HB-ZXB 02 2015 First Flight 26/02/2016
HB-ZXC 03 2018 Nog niet gevlogen

Deze lijst zal vermoedelijk na certificering snel langer worden. Er staan al meer dan 100 orders in de boeken. Dat laat zien dat er een grote vraag is naar dit type helikopter.

Primeur Nederland

Voor het eerst was dit model in Nederland te zien tijdens de beurs Helitech International in de RAI Amsterdam (16 – 18 oktober 2018). Een primeur voor ons land. Deze Zwitserse helikopter was niet te missen. Het toestel stond direct bij de ingang van de beurshal.

De HB-ZXA Kopter SH09 was niet te missen bij de ingang van de beurshal

Het eerste Prototype (HB-ZXA) was aanwezig. Dit toestel vliegt inmiddels al niet meer. De overige testvluchten worden uitgevoerd met de HB-ZXB en HB-ZXC. De HB-ZXA kan – zoals tijdens Helitech – ingezet worden voor promotionele doeleinden.
De registratie was van het toestel verwijderd. De identificatie kon nog wel plaatsvinden door het plaatje rechts in de cockpit.

Hier is te zien dat het om de HB-ZXA gaat

SAS in Maleisië

De HB-ZXA was speciaal voor deze beurs voorzien van de kleuren van een nieuwe Maleise klant. De helikopter was voorzien van titels van het bedrijf Systematic Aviation Services (SAS). Zij hebben één toestel besteld. Na aflevering van hun bestelde toestel (2020?) wordt het toestel gebaseerd op Sultan Abdul Aziz Shah Airport in Kuala Lumpur.

In de staart van de HB-ZXA Kopter SH09 was een Maleis vlaggetje aangebracht

SAS vliegt met een mix van een- en tweemotorige turbine helikopters en vleugelvliegtuigen. De SH09 wil men in gaan zetten voor charters, medisch vervoer, survey en foto-/film opdrachten.

Voor de gelegenheid zijn grote SAS stickers op de HB-ZXA aangebracht

Productie

De HB-ZXA is nog uitgerust met een Sagem-built ICDS-8A glass cockpit. In mei van 2018 besloot Kopter dat dit systeem voor de productietoestellen vervangen zal worden door een Gamin 3000H suite. Van deze glazen Garmin-cockpit was een demo-opstelling aanwezig.

HB-ZXA Kopter SH09 heeft nog een Sagem-built ICDS-8A glass cockpit
De productieversie van de Kopter SH09 kijgt een Gamin 3000H suite zoals hierboven

Voor de productie heeft Kopter plannen voor de realisatie van een grote productielijn op het Zwitserse vliegveld Mollis. Daar heeft men nu ook al 4.000 m2 oppervlakte ter beschikking. Mogelijkerwijs wordt productie in de toekomst opgezet in de V.S. In aanloop daarop is al de dochteronderneming Kopter North America LLC opgericht.

Het overhead panel van de Kopter SH09

Museum?

Voor wat betreft de HB-ZXA, deze helikopter zal nooit meer vliegen. Het is te hopen dat dit toestel voor het nageslacht bewaard blijft. De Zwitsers kennende denkt men daar wel bij na. Het zou dan ook zomaar kunnen dat deze helikopter met de tijd opduikt in bijvoorbeeld het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern. Daar zou het prima in de collectie passen!

Komt de HB-ZXA Kopter SH09 straks in een museum?

Geef een reactie