ParachutistenSportvliegtuigen

Twee Nieuw-Zeelandse werkpaarden in Zwitserland

HB-TCP Pacific Aerospace PAC-750XL

Almere, 25 oktober 2018 – In Zwitserland wordt op twee plekken gebruik gemaakt van de Pacific Aerospace PAC-750XL voor het droppen van parachutisten. Een toestel (HB-TCP) wordt gevlogen door de Skydive Grenchen. Het andere toestel (HB-TSA) is van Paravia AG en opereert vanaf Luzern-Beromunster.

HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL

De Pacific Aerospace PAC-750XL is in Europa een zeldzame verschijning. Het toestel wordt in Nieuw-Zeeland gebouwd en vindt zijn weg meer in die regio alsmede in China. In China wordt het toestel ook in licentie gebouwd.

HB-TCP Pacific Aerospace PAC-750XL
HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL

De PAC-750XL is ontstaan uit de PAC Cresco, een robuust landbouwsproeivliegtuig. De lijn van dat vliegtuig is nog goed te herkennen in de PAC-750XL. Dit model vloog voor het eerst in 2001 en is sindsdien in productie, zij het in bescheiden aantallen.

HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL heeft een spartaanse indeling, bankjes voor de parachutisten

Het toestel is echt een werkpaard en is ideaal voor het droppen van parachutisten. Maar het kan ook passagiers of vracht vervoeren en men kan er surveyvluchten mee uitvoeren. De PAC-750XL kan van korte en onverharde banen opereren en is in staat om – uit en thuis – binnen 10 minuten 11 parachutisten op 12.000 ft af te leveren.

HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL komt binnen na een kort tripje op grote hoogte
HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL

Als krachtbron is een variant van de overbekende Pratt & Whitney PT6A-34 turboprop gekozen. Deze levert 750 pk (560 kW). Er is momenteel een versie (Super-PAC XL) in ontwikkeling met een nog sterkere PT6A-140A motor van 900 pk (670 kW).

HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL, made in Nieuw-Zeeland

Concurrentie

De Pacific Aerospace PAC-750XL heeft een paar geduchte concurrenten in zijn marktsegment. En dat zijn concurrenten die in Europa in grotere getalen gebruikt worden. We hebben het dan over de Amerikaanse Cessna 208 Caravan en de Zwitserse Pilatus PC-6 Turbo Porter. In mindere mate hoort ook de Kodiak Quest daarbij.

Concurrenten van de PAC-750XL, vlnr de Cessna Caravan, Pilatus Porter en Kodiak Quest

Tal van paraclubs gebruiken de Caravan en de Turbo Porter om hun klanten op een enkele reis te trakteren. Helemaal opmerkelijk is het dan dat deze Nieuw-Zeelandse vreemde eend in de bijt voet aan de grond heeft weten te krijgen in Zwitserland, hét land van de Pilatus Turbo Porter.

HB-TCP

De HB-TCP is het langste actief in Zwitserland. Dit toestel is gebouwd in 2009 en heeft constructienummer 180. Op 15 maart 2012 is het in het Zwitserse register ingeschreven. Daarvoor had het de registratie ZK-KBR. Dit toestel is uitgevoerd met een speciale kunststof roldeur om het uitstappen van de parachutisten te vergemakkelijken.

HB-TCP Pacific Aerospace PAC-750XL

HB-TSA

De HB-TSA is als nummer 152 gebouwd in 2009. In Nieuw-Zeeland heeft het eerst rondgevlogen met de registratie ZK-JHM. Op 4 maart 2015 verscheen dit toestel in het Zwitserse luchtvaartregister. Ook dit toestel heeft een kunststof roldeur voor de parachutisten.

Identificatieplaatje van de HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL
HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL

Op 16 augustus 2018 is de HB-TSA beschadigd geraakt. Tijdens de start op Luzern-Beromunster verloor het toestel zijn rechter wielpoot van het landingsgestel. Daarop is de piloot doorgevlogen naar Dübendorf om aldaar een noodlanding te maken. Het toestel is inmiddels gelukkig al weer operationeel.

HB-TSA Pacific Aerospace PAC-750XL

Geef een reactie