Bij feestelijke opening nieuwe hangaar Zeusch Aviation hing men zelfs in de lampen!

Feestelijke opening van de hangaar van Zeusch Aviation

Lelystad Airport, 2 november 2018 – Op vrijdag 2 november werd aan het einde van de dag de nieuwe hangaar van Zeusch Aviation op Lelystad Airport officieel gepresenteerd aan een 170-tal genodigden. Tijdens de opening sprak directeur Herman van Kranenburg zijn gasten toe vanaf een hoogwerker. Daarmee gaf hij beeld aan de slogan van Zeusch Aviation: “We see things from a higher perspective”.

Directeur Herman van Kranenburg spreekt toe vanaf “a higher perspective”, bijgestaan door de chef vlieger van die dag 😉

Zeusch Aviation bestaat al een geruim aantal jaren en is het geesteskind van ondernemer Con Zwinkels, managing director van O.com waar onder andere ook het bedrijf Leaseweb onder valt.
Sinds dit jaar is de vloot gegroeid van 1 naar 3 Beechcraft King Air turboprop twins. Tegen het einde van het jaar hoopt men een vierde toestel in te lijven en daarmee is Zeusch gelijk de grootste operator in Europa met Beech King Air turboprops.
Zeusch Aviation legt zich toe op vluchten met een missie. Die kan gelegen zijn op gebied van relay-vluchten (het doorgeven van TV-signalen op de grond naar een studio), grid mapping (digitale kaarten), surveillance boven water of land, medische vluchten en transport van organen. Naast deze speciale vluchten zijn ook “gewone” chartervluchten mogelijk of diensten op gebied van fractional ownership.

Ontvangst

De opening was tot in de puntjes verzorgd. Al op de parkeerplaats werden de gasten getrakteerd op een petit fourtje. Alsof de tocht zo lang was dat innerlijke versterking onontbeerlijk was!

Petit fourtjes al op de parkeerplaats

Eenmaal binnen kon men in de helft van de hangaar genieten van een hapje en een drankje verzorgd door Flantua’s, het restaurant dat op Lelystad Airport gevestigd is.

De DJ wist een goede muzikale sfeer te creëren

Muzikaal werd het geheel omlijst door een DJ. Deze dame wist een goede muzikale sfeer neer te zetten. Zij deed dit op de vleugel van de TBM700 van X-plane. Deze blikvanger was op een aanhanger aangekomen en vormde een speciale lounge-omgeving voor de gasten.

(PH-HUB) Socata TBM700

Dit is de ex PH-HUB – een Socata TBM700 – die op 23 april 2013 een buiklanding gemaakt heeft in de buurt van Budel. Daarbij raakte het toestel dermate beschadigd dat reparatie naar een vliegwaardige bestaan niet meer lonend was. De creatieve geesten van the X-plane hebben er een reizende exclusieve experience van gemaakt waar men in een unieke omgeving een drankje kan nuttigen.


Onthulling

Na het welkomstwoord van directeur Herman van Kranenburg was het tijd om het doek, dat de hangaar in tweeën deelde, open te schuiven. Daar stonden prachtig uitgelicht twee glimmend gepoetste Beech King Airs, de 2-ZEUZ en de G-MEDZ. De mannen van AGlaze hadden zich de afgelopen dagen de blaren op de handen gepoetst om de vliegtuigen van Zeusch hun showroom-shine terug te geven.

G-MEDZ Beech B200 Super King Air
2-ZEUZ Beech C90A King Air

Acrobatiek

Gek genoeg gingen de blikken van de genodigden – nadat het doek opzij geschoven was – niet direct naar de vliegtuigen. Hoog boven deze kisten was namelijk een veel opmerkelijker schouwspel te zien. Daar hing een luchtacrobate omgekeerd in de lampen!

Acrobatiek op hoog niveau!

Voor menig studentikoos feest is de term “in de lampen hangen” letterlijk of figuurlijk de omschrijving dat het geheel uit de hand loopt. Dat was hier allerminst het geval! Deze zeer lenige dame maakte een aantal acrobatische toeren waar wij het op de middelbare school tijdens gymles al Spaans benauwd van kregen. En het meest bijzondere daarbij was dat ze aan haar benen op de kop hing!

Op de kop in de lampen!

Na haar lenige acrobatiek was het tijd voor het proosten op het nieuwe onderkomen van Zeusch. Aan de “kroonluchter” hingen gevulde flessen met een mooie Champagne. Deze werden door de acrobate ondersteboven, hangend aan haar benen uitgeserveerd. Herman van Kranenburg en Con Zwinkels waren de eerste om een glas aan te nemen.

Directeur Herman van Kranenburg neemt het eerste glas Champagne in ontvangst

Daarna konden ook de gasten zich onder de lamp melden. Een voor een kregen zijn een glas Champagne. Was een fles leeg, dan boog de lenige dame zich naar boven toe om vaardig een nieuwe fles te ontkurken.

Een geweldige manier om de Champagne uit te serveren
Zo te zien Fun-for-Two! 😉

Al met al hing zij 20 (!) minuten aan haar voeten op de kop in de lamp. Daarna waren de bubbels op. Langzaam werd de lamp neergelaten en de hangende serveerster werd op handen gedragen weggevoerd. Eerst even bijkomen en daarna pas weer lopen…
Menig piloot heeft wel eens aan aerobatics gedaan. Maar ik weet zeker dat niemand in de zaal het ooit 20 minuten aaneengesloten uitgehouden heeft om inverted (op de kop) te vliegen. Des te meer bewondering voor het geleverde schouwspel.

Vloot

Tot slot lopen we nog even langs de vliegtuigen van Zeusch. Tijdens de feestelijke opening waren alle drie de toestellen aanwezig op Lelystad Airport. Buiten voor de deur stond de 2-MAPZ Beech C90A King Air. Binnen stonden de G-MEDZ Beech B200 Super King Air en de – net omgeregistreerde – 2-ZEUZ Beech C90A King Air. De 2-ZEUZ is al langer in dienst en vloog voorheen als N104AJ vanaf Lelystad Airport.

2-MAPZ

Als eerste hebben we een kijkje genomen in de 2-MAPZ. Deze King Air is geschikt voor foto-missies. Daarvoor zijn de meeste stoelen uit het toestel verwijderd en is er een groot rond gat midden in de vloer van het toestel aangebracht. Boven deze opening kan een gestabiliseerde fotocamera gemonteerd worden die recht naar beneden kan fotograferen.

Fotogat gezien van binnen…
…en van buiten

Nu was de camera verwijderd en was het gat met een plexiglazen plaatje afgedekt. Grappig om zo van beide kanten erdoor te kunnen kijken.

Het interieur van de 2-MAPZ Beech C90A King Air is vrij leeg

Toen het eenmaal donker was geworden bleek dat de 2-MAPZ mooi uitgelicht was in een paar spots. Dat gaf een sfeervol beeld en het was een mooie gelegenheid om het toestel in een bijzondere setting te fotograferen.

2-MAPZ Beech C90A King Air

2-ZEUZ

De 2-ZEUZ was nog maar twee dagen geleden teruggekeerd op Lelystad Airport. Meer dan een jaar heeft het op Teuge gestaan. Hier werd door een Frans bedrijf een uitschuifbare relay-antenne onder het vliegtuig gemonteerd.

2-ZEUZ Beech C90A King Air

Helaas hebben deze werkzaamheden bij de montage van de antenne veel vertraging opgelopen. Sterker nog, de antenne die er momenteel onder zit kan niet gebruikt worden. Deze zal door een ander Frans bedrijf vervangen worden voor een werkend en gecertificeerd exemplaar zodat men diensten tijdens live-uitzendingen kan gaan uitvoeren.

2-ZEUZ Beech C90A King Air met de uitschuifbare relay-antenne onder de romp

G-MEDZ

Het derde toestel in de vloot is de G-MEDZ. Dit is het grootste vliegtuig en kan omgebouwd worden tot vliegende ambulance. Daarmee kan men een groot deel van Europa bedienen.
Door met een ambulancevliegtuig te gaan opereren hoopt Zeusch onder andere een stukje markt in te nemen dat open is komen te liggen na het stoppen van geregelde gipsvluchten in het wintersportseizoen vanuit Oostenrijk.

G-MEDZ Beech B200 Super King Air
G-MEDZ Beech B200 Super King Air

Basis voor succes

Na de rondgang langs de vliegtuigen was het tijd om te gaan. Getooid met de nodige goodies vertrokken langzaam alle gasten weer huiswaarts. Een ieder heeft kunnen aanschouwen dat het nieuwe onderkomen op Lelystad Airport voor Zeusch Aviation een goede basis voor succes is geworden. Niets lijkt daardoor een voortvarende groei van de onderneming in de weg te staan.

Gasten en vliegtuigen in de nieuwe hangaar van Zeusch Aviation

 

Geef een reactie