Lockheed C-140B Jetstars als kunstobject in Pima Air & Space Museum

(62-4200) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

Tucson AZ, 11 maart 2018 – In het Pima Air & Space Museum in Tucson (AZ) staan een paar opmerkelijke Lockheed Jetstars. In dit museum worden de meeste toestellen in originele staat ten toon gesteld. Voor twee Jetstars is dat principe losgelaten.

Eerste bizjet

De Lockheed Jetstar was het eerste vliegtuig dat speciaal als bizjet voor de civiele markt was ontworpen. Als Lockheed L-1329 (civiel) en C-140 (militair) zijn er in totaal 202 exemplaren van dit viermotorige toestel gebouwd.
Opmerkelijk aan de Jetstar zijn de vier motoren die achter aan de romp twee-aan-twee zijn gemonteerd. Een constructie die maar weinig voorkomt. Ook opmerkelijk zijn de grote brandstoftanks aan de vleugels. De Pratt & Whitney JT12A-8 turbojets lustten namelijk wel een slokje!

Opmerkelijk zijn de twee motoren naast elkaar aan weerszijden en de grote brandstoftank in de veugel (Dayton, 2017)

De Lockheed Jetstar is door de Amerikaanse luchtmacht tussen 1961 en 1987 gebruikt als transportmiddel voor presidenten (Lyndon Johnson, Richard Nixon, Gerald Ford, Jimmy Carter en Ronald Reagan), belangrijke politici en hooggeplaatste militairen. Een rol die later door de Gulfstreams is overgenomen tot op de dag van vandaag.

61-2492 Lockheed VC-140B Jetstar is een bewaard gebleven VC-140B’s, gebruikt door diverse presidenten (Dayton, 2017)

Kunstproject

In 2012 (28 jan – 31 mrt) werd in het museum een speciaal project georganiseerd genaamd “The Boneyard Project: Return Trip”. Daarbij werden een aantal vliegtuigen van de naast gelegen Desert Boneyard gehaald en beschikbaar gesteld om door kunstenaars beschilderd te worden. Onder de beschikbare toestellen waren twee oude Lockheed C-140B Jetstars.

Spy Tiger” – Andrew Schoultz (2012)

(62-4197) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

Als eerste kijken we naar de 62-4197 Lockheed C-140B Jetstar (c/n 5041). In 2012 is dit vliegtuig onder handen genomen door Andrew Schoultz. Hij noemde zijn creatie “Spy Tiger”.

(62-4197) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

Schoultz komt uit San Francisco en is vooral bekend geworden door zijn (illegale) muurschilderingen. Tegenwoordig gaat dat meer legaal. Als hedendaagse kunstenaar beschildert hij tal van objecten, muren en beelden. Zijn werken worden in toenemende mate door verzamelaars aangeschaft.

(62-4197) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

Back to Supersonica” – Kenny Scharf (2013)

(62-4200) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

Ook na het evenement “The Boneyard Project: Return Trip” is er nog een Jetstar door een kunstenaar onder handen genomen. In dit geval was het Kenny Scharf die in 2013 de 62-4200 Lockheed C-140B Jetstar (c/n 5044) mocht voorzien van een ander uiterlijk. Dit object kreeg van hem de naam “Back to Supersonica” mee.

(62-4200) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

Scharf verwerkt in zijn kunst vaak stripfiguren als The Flintstones en The Jetsons of Amerikaanse karikaturen in een dreigende science fiction setting.

(62-4200) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

In Nederland hangt onder andere werk van hem in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Kenny Scharf is een tijdgenoot van Keith Haring waarmee hij in de jaren ’80 in de New Yorkse East Village art scene op trok.

(62-4200) Lockheed C-140B (L-1329) Jetstar

VC-140B

Gelukkig is er in het museum ook nog wel een Jetstar in originele kleuren bewaard gebleven. Het gaat hier om de 61-2489 Lockheed VC-140B Jetstar. Dit is een van de zeven VC-140B’s die de USAF heeft gehad en het toestel heeft als constructienummer 5022. Zo kunnen we toch nog blijvend zien hoe de Jetstar er bij de USAF uitzag.

61-2489 Lockheed VC-140B JetStar

Een gedachte over “Lockheed C-140B Jetstars als kunstobject in Pima Air & Space Museum

Laat een reactie achter bij hansReactie annuleren