Prototype C-GLBO Bombardier Global 7500 – twee jaar oud en nu al met pensioen

C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)

Almere, 5 november 2018 – Bij Bombardier heeft men begin september hun eerste prototype van de Global 7500 met pensioen gestuurd. Dit toestel vloog voor het eerst op 4 november 2016. Nu, twee jaar later, is het overbodig geworden bij het testprogramma van de Bombardier Global 7500, het nieuwe vlaggenschip van deze Canadese firma.
In 2016 heette dit model nog de Global 7000. Dat is om marketingtechnische redenen begin 2018 gewijzigd naar Global 7500.

C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)

In mei van dit jaar was de C-GLBO nog present tijdens de luchtvaartbeurs EBACE2018 op Geneve. Daar stond het kaal, zonder kleurenschema op de beurs. Het toestel was niet van binnen te bezichtigen, maar door diverse openingen was te zien dat het toestel bomvol zat met testapparatuur en in geen geval geschikt is om als privévliegtuig te dienen. Iets wat overigens gebruikelijk is bij testvliegtuigen.

C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)
C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)
C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)

Inmiddels heeft Bombardier op 28 september 2018 het Canadese typecertificaat voor dit model ontvangen. Dat maakt de weg vrij voor de Amerikaanse FAA-typegoedkeuring en de Europese EASA-certificering.

5 prototypes

Naast de C-GLBO, die als FTV1 werd aangeduid, heeft Bombardier nog 4 prototypes gebouwd. Ieder met een eigen taak in het proces tot certificering van dit topmodel. In totaal hebben de toestellen gezamenlijk 2.700 uur gevlogen voordat de certificering behaald werd.

C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)

Grappig genoeg heeft Bombardier ieder testvliegtuig een naam meegegeven. Hieronder een overzichtje van de vijf testtoestellen, hun namen en hun expertisegebied waarvoor ze gebruikt zijn/worden.

Prototypes Bombardier Global 7500

Registratie Prototype C/N Bijnaam Testprogramma First Flight
C-GLBO FTV1 70001 The Performer Basisfunctionaliteiten, handling en vliegeigenschappen 4-11-2016
C-GBLB FTV2 70002 The Powerhouse Voortstuwing, elektrische en mechanische systemen 6-3-2017
C-GLBX FTV3 70003 The Navigator Prestaties vlieginstrumenten en elektrische systemen 15-5-2017
C-GLBR FTV4 70004 The Architect Certificering cabine interieur 28-9-2017
C-GLBG FTV5 70005 The Masterpiece Operationele ingebruikname 30-1-2018

Zwitserleven

Het pensioen van de FTV1 betekent dat het toestel vanaf nu alleen nog maar voor leuke dingen gebruikt zal worden. Het mag gaan genieten, een beetje zoals we dat uitdrukken met het Zwitserleven gevoel. Het toestel zal zeker blijven vliegen! Maar dan alleen nog voor leuke klusjes.

C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)

De C-GLBO is inmiddels voorzien van een fatsoenlijk kleurenschema. Het is in de huiskleuren van Bombardier gespoten in de nieuwe spuithal van de fabrikant. Deze hal is speciaal verlengd om vliegtuigen van deze omvang te kunnen handelen. FTV1 was de eerste “klant”.

C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)

Bombardier gaat het toestel gebruiken voor promotionele doeleinden. Het kan daarom goed dat het nog regelmatig over de wereld zwerft. De wereld is voor de Global 7500 namelijk klein. Met een bereik van 7.700 NM is dit toestel in staat om verder te vliegen dan zijn grootste concurrent de Gulfstream G650ER.

Productie

Inmiddels is in september ook het eerste productietoestel gereed voor een klant. Er zijn zelfs al 20 toestellen in diverse fases in aanbouw. Deze hoopt Bombardier allemaal in 2019 af te leveren. Voor 2020 wil men dat opschroeven tot 40 exemplaren. En met dat tempo is het orderboek voor 2021 ook al volgeboekt.

C-GLBO Bombardier BD-700-2A12 Global 7500 (FTV1)

Geef een reactie