SportvliegtuigenWarbirds

OO-RYL – dubbelportret van een Mooney en een Mustang

OO-RYL North American TF-51D Mustang

Almere, 6 november 2018 – Twee keer OO-RYL in een artikeltje. De afgelopen jaren hebben we tot twee keer aan toe de Belgische registratie OO-RYL voor de lens gekregen. We zetten beide kisten eens even in het voetlicht.

OO-RYL North American TF-51D Mustang

OO-RYL North American TF-51D Mustang

De registratie OO-RYL is in maart 2018 toegekend aan de North American TF-51D Mustang met het oude militaire kenmerk 44-72922. De bijnaam van dit toestel is Scat VII en het vloog hiervoor met het Nederlandse kenmerk PH-VDF.

OO-RYL North American TF-51D Mustang

Een TF-51D is een tweezits-Mustang met dubbele besturing. De TF-51D is te herkennen aan een grotere staartvin die hoger is dan bij de reguliere Mustang. De verbouwing van een P-51D naar een TF-51D heeft plaatsgevonden in de jaren ’90 tijdens een restauratieproject.

OO-RYL North American TF-51D Mustang met een hogere staart dan bij de “normale” Mustangs

De aanduiding F-51D in plaats van P-51D is alleen een administratief verschil. Na 1947 ging de Amerikaanse luchtmacht de aanduiding P van Persuit vervangen voor F van Fighter.

OO-RYL North American TF-51D Mustang

De OO-RYL werd als registratie alweer 3,5 jaar na het uitschrijven van de vorige OO-RYL toegekend. Iets wat in Nederland niet kan. Daar moet zo’n 25 of 30 jaar tussen zitten voordat een kenmerk opnieuw gebruikt mag worden.
De OO-RYL is op 16 september 2018 gefotografeerd op Brasschaat. Op dit veld is deze mooie warbird gehuisvest in de hangaar van Fast Aero.

OO-RYL Mooney M.20J

In 1985 troffen we ook al een OO-RYL aan op Vliegveld Hilversum. Het ging toen om een Mooney M.20J gebouwd in 1980. Dit toestel heeft een racenummer in de staart. Dat duidt erop dat met dit vliegtuig meegedaan werd in luchtraces.

OO-RYL Mooney M.20J-201 (Hilversum, 1985)

Ook zaten er diverse stickers op de romp van verre uitstapjes zoals naar Tunesië en Corsica. Een peulenschilletje voor zo’n snel reisvliegtuig.
In september 2004 werd het toestel uit het Belgische register geschreven om op 1 oktober van dat jaar als G-JAST in de UK te gaan vliegen.
Ook hier werd het ingezet bij luchtraces. En dat werd het toestel en zijn inzittenden uiteindelijk fataal… Op 4 september 2010 deed de G-JAST mee aan een luchtrace bij het Isle of Whight. Start en finish waren vanaf Bembridge Airport.
Na de laatste bocht van de race voor de finish begon de Mooney een Vans RV-4 (G-MARX) in te halen. Kort daarna raakten beide toestellen elkaar in de lucht. De Vans raakte de Mooney met de propeller net achter de cabine en op de linkervleugel. Geconstateerd werd, na onderzoek door de autoriteiten, dat beide vliegers elkaar vermoedelijk niet hebben gezien in de laatste fase van hun vlucht.

Schematische weergave van de botsing tussen de Mooney en de Vans net voor de impact (afbeelding uit ongevalsrapport)
Op deze manier moeten beide toestellen elkaar in de lucht geraakt hebben (afbeelding uit ongevalsrapport)

De Vans wist beschadigd te landen op het vliegveld van Bembridge. De Mooney brak in stukken en stortte neer. De toenmalige eigenaar en een passagier kwamen daarbij om het leven. Helaas een roemloos einde van deze kist…

Geef een reactie