MilitairMuseumSportvliegtuigenWrecks & Relics

Relikwieën ruil rond rotonde in Grenchen (CH)

(MM6830) FG-903 Aeritalia (Lockheed) F-104S-ASA Starfighter

Grenchen – Luzern, 2003, 2016, 2018 – Jarenlang stond op de rotonde bij het vliegveld van Grenchen een heuse Lockheed F-104 Starfighter. In 2017 moest het toestel verdwijnen als gevolg van internationale verkeersregels die een dergelijk object van die grootte op een rotonde niet meer toelaten. De Starfighter ging in de takels en werd overgebracht naar het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern. Daar maakt het nu deel uit van de buitencollectie.

(MM6830) FG-903 Aeritalia (Lockheed) F-104S-ASA Starfighter

Grenchen is bekend vanwege het hoofdkantoor van Breitling. Dit wereldberoemde exclusieve horlogemerk heeft sinds jaar en dag een passie voor luchtvaart, al is dat wel aan het minderen sinds er een paar jaar geleden een nieuwe directie aantrad. Boven op het hoofdkantoor is zelfs een replica van een Spitfire te vinden.

Breitling hoofdkantoor in Grenchen

De Starfighter is een in Italië bij Aeritalia in licentie gebouwde F104S-ASA. Bij de Aeronautica Militare Italiana heeft het in Italië gevlogen bij 9 Gruppo als MM6830 (c/n 1130) en met de code 4-22. Korte tijd heeft deze Starfighter bij het kantoor van Breitling gestaan en heeft vervolgens meer dan 20 jaar op de rotonde bij het vliegveld van Grenchen gestaan.
Op de rotonde was het getooid in een nep-Amerikaans kleurenschema met de code FG-903 met Breitling-titels. Voorheen was deze kist lichtblauw/wit met grote Starfighter en Breitling titels.
Begin december 2017 werd de Starfighter van zijn sokkel getild. Het heeft daarna kort op het platform van Grenchen gestaan. Uiteindelijk is het op 29 december 2017 aangekomen bij het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern.

(MM6830) FG-903 Aeritalia (Lockheed) F-104S-ASA Starfighter in het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern (mei 2018)

Er waren plannen om de Starfighter weer terug te brengen in zijn originele Italiaanse kleuren, maar de uitvoering daarvan lijkt in de ijskast terecht te zijn gekomen. Op 16 mei 2018 troffen wij de F-104 op zijn nieuwe verblijfplaats.
En de rotonde in Grenchen? Die is niet leeg gebleven. Er is in maart 2018 toch weer voor gekozen om hier een vliegtuig op te plaatsen. Weer eentje met Breitling titels.

HB-MSC Mudry CAP-231EX, hier nog in het Verkehrshaus (2003) staat nu op de rotonde

Het is wel een vliegtuig dat een stuk kleiner is, namelijk een Mudry Cap-231EX. Dit voormalige aerobatic-toestel met c/n 06 hing vroeger in het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern. Kennelijk vond men dit een goed ruilobject ten opzichte van de Starfighter.

Dan toch nog even over de veiligheid. Aan het begin van dit artikel meldden we dat de Starfighter omwille van internationale verkeersregels moest verdwijnen. Vreemd dat er dan toch weer een (weliswaar kleiner) vliegtuig teruggeplaatst wordt.
Ook zouden we denken dat bijvoorbeeld in Nederland de F-16 op een rotonde bij Volkel “gevaarlijk” zou zijn. Daar staat immers ook een gevechtstoestel op een sokkel, net zoals indertijd in Grenchen…

Op een rotonde in Volkel staat deze J-246 General Dynamics F-16A Fighting Falcon, in Nederland kennelijk geen probleem, in Zwitserland wel…

Geef een reactie