MuseumWrecks & Relics

Nakajima Ki-115 Tsurugi, ontworpen als Kamikaze-vliegtuig, gelukkig nooit ingezet

Nakajima Ki-115 Tsurugi (c/n 1002)

Tucson, 12 maart 2018 – De Nakajima Ki-115 Tsurugi (Sabel) is tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog in Japan ontwikkeld. Het was bedoeld voor eenmalig gebruik, als Kamikaze-vliegtuig. Een lugubere toepassing van vliegtuigen en een gewetenloze verspilling van mensenlevens. Japan hoopte daarmee een dreigende aanval op het land al boven zee af te wenden.

Snelle ontwikkeling

In januari 1945 werd opdracht gegeven tot de ontwikkeling van het toestel. Al in maart 1945 vloog het voor het eerst. De Nakajima Ki-115 werd daarmee het eerste en enige vliegtuig dat vanaf ontwerp bedoeld was om als zelfmoordtoestel te functioneren.
Omdat grondstoffen schaars waren werd de Ki-115 zo eenvoudig mogelijk gebouwd van hout en metaal. Rompen waren doorgaans ovaal, maar moeilijker te bouwen dan ronde rompen. Daarom was de romp van dit toestel rond.
Het landingsgestel diende alleen voor taxiën en voor de start. Daarna was het overbodig, het toestel zou immers toch niet meer terugkeren… Daarom werd het eenvoudige onderstel afwerpbaar gemaakt.
De Nakajima Ki-115 werd geschikt gemaakt voor allerlei soorten motoren. Wat voor handen was zou er opgezet kunnen worden. De eerste serie toestellen werd uitgerust met een Nakajima Ha-35 stermotor van 1.151 pk (858 kW). Daarmee kon het een snelheid van zo’n 550 km/u halen.

Vliegende bom

De Tsurugi kon zichzelf niet verdedigen. Het kon alleen een grote bom van 800 kg meenemen. Die was krachtig genoeg om een slagschip tot zinken te brengen. Voor het laatste stukje van de aanval waren ophangpunten voor stuwraketten gemaakt. Dit om het toestel extra snelheid te geven bij de aanval. In de praktijk is dit echter nooit toegepast.

Eerste serie

Er is een eerste serie van 104 toestellen gebouwd. Al snel bleek dat dit toestel zich zeer moeilijk liet vliegen en het zicht voor de piloot was daarbij beroerd. Alleen zeer ervaren piloten wisten het toestel in de testfase in de lucht te houden. Diverse toestellen zijn tijdens hun testvlucht verongelukt. Ik zou bijna willen zeggen dat dit dan toch geslaagde vluchten waren gezien het beoogde eindpunt van deze toestellen…

Nakajima Ki-115 Tsurugi (c/n 1002)

Aanvankelijk lag het in de planning om 8.000 (!) van deze toestellen per maand te bouwen. Een enkel toestel zal geen probleem geweest zijn voor de geallieerden jachtvliegtuigen en luchtafweer. Het is nog maar de vraag of een armada van enige honderden van deze toestellen op een vloot slagschepen een belangrijke wending aan de oorlog had kunnen geven.
Gelukkig kwam het niet zo ver. De Tweede Wereldoorlog was afgelopen nog voordat de Nakajima Ki-115 in dienst werd genomen. Door het niet inzetten van dit onzalige toestel zijn vele levens gespaard gebleven.

Survivor

Zover bekend, is maar een enkel exemplaar van de Nakajima Ki-115 bewaard gebleven. Dit toestel met constructienummer 1002 is vermoedelijk tijdens de Japanse capitulatie in Japan in beslag genomen door de Amerikanen. Met een schip is het daarna voor evaluatie-doeleinden naar de VS gebracht.
In 1949 werd het overgedragen aan het National Air and Space Museum in Washington DC. Momenteel staat dit toestel als uitgeleend exemplaar ten toon gesteld in het Pima Air & Space museum in Tucson in Arizona.

Nakajima Ki-115 Tsurugi (c/n 1002)

Op Wikipedia wordt nog melding gemaakt van een tweede exemplaar in Japan zelf. Daar zijn echter geen recente waarnemingen van bekend.

3 gedachten over “Nakajima Ki-115 Tsurugi, ontworpen als Kamikaze-vliegtuig, gelukkig nooit ingezet

  1. Beste Berend,

    Bedankt voor de altijd interessante mails.
    Wat betreft een speciaal ontworpen kamikaze vliegtuig: de Yokosuka Ohka “Baka” is daar ook voor ontworpen.

    Mvg,

    Henk

Geef een reactie