Nynke van Texel Air

N393AG Boeing 737-700FC Texel Air genaamd “Nynke”

Sakhir Air Base (Bahrein), 17 november 2018 – Tijdens de Bahrain International Air Show 2018 hebben we Nynke ontmoet. Nynke is de naam van de nieuwste aanwinst van Texel Air, de vrachtmaatschappij uit Bahrein. De nieuwste aanwinst betreft een wereldprimeur, een Boeing 737-700FC. FC staat daarbij voor FlexCombi.

N393AG Boeing 737-700FC Texel Air

Pemco

Door het Amerikaanse bedrijf PEMCO World Air services in Tampa (FL) USA is een passagiers-Boeing 737-76Q/W omgebouwd tot FlexCombi. Texel Air is launching customer van deze conversie en de N393AG is het eerst gebouwde toestel in deze uitvoering.

N393AG Boeing 737-700FC Texel Air, nu nog als experimental

Dit specifieke toestel is in 15 maanden omgebouwd tot FlexCombi. Hiervoor stond deze Boeing op Victorville in Californië tussen (tijdelijk) afgedankte toestellen. In een vorig leven heeft deze Boeing 737 gevlogen bij Air Berlin en het Russische Yakutia.

Boeing 737-700FC c/n 30293

Registratie Maatschappij Datum Opmerking
? Boeing 21-04-04 First Flight
D-ABBN Air Berlin 20-05-04 Stored 05/2009
VQ-BEO Yakutia Airlines 17-07-09
VQ-BEO Alrosa Mirny Air Enterprise 1-02-13 lsd from ACG / Slsd From Yakutia Airlines
VQ-BEO Yakutia Airlines 25-04-15 Stored 12/2015 as N393AG (ACG)
N393AG Pemco 18-05-17 For conversion to B737-700FC
N393AG Texel Air feb. 2019 To enter in service  as A9C-FLX

 

Head-Up-Display

Deze Boeing 737-700FC krijgt een Rockwell Collins Enhanced Vision System van de tweede generatie in de cockpit. Het heeft daarmee straks als eerste Boeing 737 een Head-Up-Display (HUD). Hiermee kunnen de vliegers makkelijker in slecht-zicht condities vliegen, ook als een vliegveld niet de meest up-to-date ILS-voorzieningen heeft.

De N393AG Boeing 737-700FC van Texel Air heeft een moderne cockpit

Flexibel

De flexibiliteit is het die dit toestel zo bijzonder maakt. Het is namelijk geen gewoon vrachtvliegtuig. Het is tevens in te zetten voor passagiersvervoer gecombineerd met vracht. De mogelijkheden zijn hierdoor legio. Volledige vracht of 12 business Seats, 24 economy stoelen al dan niet gecombineerd met vracht. Er kunnen zelfs twee brancardbedden in geplaatst worden zodat het vliegtuig een MEDEVAC-functie kan hebben. En dat alles is in zo’n 12 uur aan te passen. Bij het passagiersgedeelte gaan dan bijvoorbeeld ook de bagagebakken er uit als die ruimte voor vracht nodig is.

Vrachtruim

Wij troffen de Boeing aan met een combinatie van vracht, MEDEVAC (één brancardbed) en 12 businessclass stoelen. Maar er zijn vele andere mogelijkheden denkbaar:

Vele mogelijkheden om de indeling van het toestel op de wens van de klant af te stemmen (© Texel Air)
MEDEVAC uitvoering met één of twee bedden
Of een indeling met luxe business-seats

Er zijn twee keukentjes aanwezig, 1 voorin en 1 achterin. Passagiers zowel voor- als achterin instappen via ingebouwde trappen.

Alleen raampjes in het passagiersgedeelte aan de achterzijde

Alleen in het achterste gedeelte van de romp zitten bij het passagiersgedeelte raampjes. Aan de voorzijde is de grote vrachtdeur gemonteerd. Hierdoor kunnen pallets van civiele- en militaire afmetingen naar binnen geschoven worden.

Grote vrachtdeur

De Boeing 737-700FC heeft ten opzichte van de twee huidige Boeing 737-300 vrachtvliegtuigen in de vloot van Texel air een veel groter vliegbereik. Met ongeveer 2.200 NM is dat ruwweg het dubbele van de bestaande toestellen.
De Boeing 737-700FC moet nog zijn STC (Supplemental Type Certificate) behalen. Dat is de certificering om met deze verbouwde Boeing commercieel te mogen opereren. Tot die tijd vliegt het toestel onder een experimental status. In februari 2019 hoopt Texel Air dat de leverancier Pemco dit voor elkaar heeft zodat men er mee kan gaan vliegen. Dan zal het de registratie A9C-FLX krijgen.

N393AG Boeing 737-700FC Texel Air

Na de Bahrain International Air Show 2018 werd het toestel weer overgevlogen naar Tampa om de certificering verder af te ronden.

Markt

Voor de combinatie van vracht en passagiersvervoer verwacht Texel Air een goede markt in de regio te vinden. Als een klant ver weg op vakantie wil gaan en hij wil bijvoorbeeld zijn auto meenemen, dan kan Texel Air daar straks met de Boeing 737-700FC in voorzien. Toegegeven, niet voor iedereen weggelegd, maar de markt bestaat en Texel Air weet die te vinden.

Huidige vloot

Texel Air vliegt momenteel al met een tweetal Boeing 737-300 kisten in een vrachtuitvoering. Ook deze zijn indertijd door Pemco voor Texel air omgebouwd. Dit zijn de A9C-TXL en A9C-APS. Op 21 januari 2016 hebben we al eens eerder aan dit bedrijf aandacht geschonken. In dat artikel is te lezen in welke niche vrachtmarkt men opereert.

A9C-APC Boeing 737-33A(SF) Texel Air (Sakir Air Base – Bahrein, januari 2016)

Nynke

Dan toch nog even terug naar het nieuwste toestel genaamd Nynke. Nynke is niet bepaald een Arabische naam, maar eerder een Friese. Maar goed Texel Air klinkt ook al niet echt Oosters. Wat zit daarachter? Nederlandse invloeden? Jazeker!

Texel Air; klinkt niet echt Arabisch…

De naam Nynke op het toestel verwijst naar Nynke de Vries, een op en top Friese dame. Zij is getrouwd met John Chisholm, Chairman van Chisholm Enterprises WLL en de oprichter van dochtermaatschappij Texel Air (2013). Chisholm startte dit bedrijf nadat hij voor DHL gewerkt heeft en zo de luchtvrachtmarkt heeft leren kennen. Daarnaast heeft hij jaren in Bahrein gewoond en kent hij de regionale markt daardoor op zijn duimpje.
Die markt strekt zich overigens voornamelijk uit over het Midden-Oosten en delen van Afrika, maar zal beslist een groter gebied gaan bestrijken als de FlexCombi in gebruik wordt genomen. Zelfs Europa is dan haalbaar, inclusief Texel Airport (EHTX) in Nederland. Dat zou toch een mooie stunt zijn als bij de volgende Texel Air Show deze kist een fly-by komt maken! Ja toch!?! 🙂

N393AG Boeing 737-700FC Texel Air

Ook de tweede generatie participeert inmiddels in het bedrijf. Zoon George – die in Bahrein woont – is Director van Texel Air.
Nynke en John Chisholm – de Vries wonen tegenwoordig in Nieuw-Zeeland. Daar fokken ze als hobby Texelse schapen op hun boerderij nadat ze een Texels ram als huwelijkscadeau hadden gekregen. En daarmee is ook de link naar de naam Texel Air gelegd. Een tweede link is dat hun dochter Texel Air een leuke en onderscheidende naam vond voor de maatschappij.

Bahrain International Air Show

Tijdens de Bahrain International Air Show 2018 was Texel Air prominent aanwezig. Naast hun nieuwste vliegtuig, dat ruim toegankelijk was, hadden zij ook een chalet waarin zij hun gasten konden ontvangen.

Chalet Texel Air tijdens Bahrain International Air Show

Net als de Boeing 737 genaamd Nynke was ook de naamgeefster zelf van dit vliegtuig present op de Air Show in Bahrein. We hebben kort Nynke de Vries van Texel Air gesproken. Uiteraard over de nieuwe Boeing 737, maar ook over haar afkomst uit Friesland. En… natuurlijk hebben we in het Nederlands gesproken!

Nynke de Vries van Texel Air spreekt nog vloeiend Nederlands

Na afloop van onze meeting was Nynke de Vries bereid om even te poseren bij de neus van het toestel dat haar naam draagt.

Nynke de Vries bij het toestel van Texel Air dat haar naam draagt

En zo kom je zomaar weer een stukje Nederland tegen op een plek in de wereld waar je het niet direct verwacht!

 

 

Geef een reactie