HelikoptersHomebuiltSportvliegtuigen

Drie PH-kisten op Lelystad Airport voor het eerst voor de lens

PH-GSZ Dyn’Aero MCR Sportster

Lelystad Airport, 30 november 2018 – Maar liefst drie PH-geregistreerde toestellen die op Lelystad Airport staan en die we nog niet eerder hadden gefotografeerd. We beginnen met de leukste, de PH-GSZ. Deze Dyn’Aero MCR Sportser vliegt al sinds de zomer vanaf Lelystad Airport. En hoewel dit toestel al in 2002 is ingeschreven had ik het nog niet eerder voor de lens gekregen.
De PH-GSZ is een zelfbouwkist en heeft een NVAV-projectnummer, te weten NVAV-214. Het constructienummer is 161 en het is gebouwd door O. Groesz. Dit verklaart meteen de registratie.

PH-GSZ Dyn’Aero MCR Sportster

De striping op het kistje wordt bij de motor onderbroken door sierlijk vormgegeven pianotoetsen. Op vroegere foto’s op internet ontbreekt deze toevoeging nog. Een muzikale link naar de cellist O. Groesz?
Het kistje is naar ons idee gehuisvest in de Pioneerhangaar. Waar het de tijd daarvoor verbleef is bij ons niet bekend, maar Frankrijk zou wellicht een goede gok zijn.

PH-GSZ Dyn’Aero MCR Sportster

De afgelopen maanden heeft de PH-GSZ regelmatig gevlogen, alleen kruisten onze paden steeds niet. Vandaag kwam daar verandering in!

Gletscher

Een ander toestel dat we nog nooit eerder hebben gezien is de PH-ANU. Dit is een Piper PA-28-151 Cherokee Warrior gebouwd in 1976. Het is de ex N4309F met c/n 28-7715013 en is in november 1989 naar Nederland gekomen. Uiteindelijk kwam het op naam te staan van Dutch Roll B.V. van L.G.N. van Dalen uit Bilthoven.
Op vrijdag 21 mei 1993 vertrok deze Piper met drie personen aan boord vanaf Hilversum naar Luxemburg en daarna naar Besançon in Frankrijk. De volgende dag werd doorgevlogen naar het Zwitserse Sion.
Op zondag 23 mei 1993 vond dit toestel zijn Waterloo op de Theodulgletscher in het Wallis in Zwitserland. Op die dag wilde het gezelschap een lokale vlucht maken over de Theodulpass richting Italië en weer terug naar Sion.
Het was prachtig zonnig en helder weer. Alles ging goed tot men bij de gletscher aankwam. Daar zag de piloot dat er een hoogspanningsleiding over de gletscher hing. Het motorvermogen van de kist was op deze hoogte (10.400 ft) slechts 65% van het vermogen op zeeniveau. De 150 pk sterke motor leverde feitelijk maar 105 pk. Dat was te weinig om over de 20 kV hoogspanning te klimmen. Veel tijd om te handelen was er niet en dus besloot de piloot om dan maar onder de hoogspanning door te vliegen. Dat lukte aanvankelijk. Alleen was het toestel dermate laag boven de gletscher dat even later de hoofdwielen de dikke laag sneeuw raakten. De wielen namen afscheid van het toestel. De PH-ANU stuiterde omhoog om vervolgens direct daarna in de sneeuw tot stilstand te komen.
Een van de passagiers raakte bij deze sneeuwlanding licht gewond de piloot en andere passagier bleven ongedeerd.
Het ongevalsrapport leert dat de piloot met zijn 212 uur ervaring en 5 uur op dit type (waarvan 3 uur de laatste 90 dagen) bevoegd was het toestel te vliegen. Technisch waren er geen problemen en de weight & balance was in orde. Op de vliegkaart in het toestel stond de hoogspanningsleiding aangegeven.
Als oorzaak wordt de onervarenheid van de piloot aangemerkt met het vliegen in de bergen. Met de daarbij gepaard gaande afname van het motorvermogen op hoogte is onvoldoende rekening gehouden. De geringe mate van zuurstof in de lucht op 10.000 ft hoogte kan ook meegespeeld hebben in de manier waarop de piloot in staat was de juiste beslissingen te nemen. Een gevaar dat altijd op de loer ligt bij het vliegen zonder extra zuurstofvoorzieningen in deze gebieden.

PH-ANU Piper PA-28-151 Cherokee Warrior

De PH-ANU is daarna geborgen en via omzwervingen waaronder Rotterdam – The Hague Airport op Lelystad Airport terecht gekomen. Op Lelystad heeft het de laatste jaren flink stof staan happen. Recentelijk werden de romp en de vleugels buiten de hangaar van Xtrata25 Aircraft Cabin Configuration Management waargenomen. Benieuwd of er na 25 jaar nog een nieuwe bestemming voor de onderdelen gevonden gaat worden.

Cessna 152

De derde nieuwe PH-registratie op Lelystad Airport was de PH-STQ. Dit is een bij Reims in Frankrijk gebouwde Cessna 152. In februari 2009 is dit toestel in gebruik genomen door Stella Aviation, een vliegschool op Teuge welke inmiddels failliet is gegaan. Hiervoor was de PH-STQ in Duitsland ingeschreven als D-EALA.

PH-STQ Reims/Cessna F152 hier nog in betere doen (Lelystad, 21 november 2014)

De PH-STQ verbleef op Maastricht – Aachen Airport. Daar heeft de vliegtuigbrooker Air Waterland het toestel aangeschaft. Samen met de PH-SKG, PH-JVB en PH-CDS beschikt Air Waterland nu over vier ex-Stella-kistjes. Op de STQ na zijn deze allen luchtwaardig. De PH-STQ mist momenteel zijn motor, een redelijk essentieel onderdeel om op eigen kracht te kunnen bewegen… Vandaar dat de Cessna op een trailer naar Lelystad Airport is vervoerd, de thuisbasis van Air Waterland.

PH-STQ Reims/Cessna F152 zoals het bij Air Waterland in opslag staat sinds deze week

Vanwege ruimtegebrek is de PH-STQ tijdelijk buiten gestald. Zodra er weer hangaarruimte is zal er ook voor dit kindeke een plekje zijn in de nederige herberg van Marinus Bergsma, eigenaar van Air Waterland. Met de kerstdagen voor de deur een warme gedachte. 😉

Rapunzel

De toren van Lelystad Airport heeft een appendix gekregen. Spreekt de Dikke Van Dale over een “wormvormig aanhangsel” in dit geval hebben we het over een gondel die rond de ramen van de toren kan bewegen. Zo kunnen de goed gemikte uitwerpselen van de Flevolandse poldervogels van de ramen verwijderd worden om het zicht van de dames en heren in de toren niet te belemmeren.

Lelystad Tower met zijn buitenbak

Ook biedt het kansen – vermoedelijk ongeoorloofd 🙂 – om bij goed weer de verkeersbegeleiding vanuit een balkonnetje op hoogte te reguleren.

Nieuwe buitenbak aan Lelystad Tower

Eigenlijk moest ik bij het zien van deze uitbreiding gelijk denken aan het sprookje Rapunzel van de gebroeders Grimm (1812). Daarin laat de beeldschone Rapunzel – gevangen in de toren – haar lange blonde vlechten naar beneden hangen zodat haar geliefde prins daarlangs naar boven kan klimmen om haar te ontmoeten.
Benieuwd of naar aanleiding hiervan de haarlengte van de dames op de toren de komende tijd significant zal veranderen…

Traumaheli

Bij de ANWB MAA hangaar stond de PH-HVB buiten. Tenminste dat vermoeden wij want de motorbeplating waar de registratie opstaat ontbrak. Door te combineren welke traumaheli waar vliegt komen we op de PH-HVB uit. Die is een paar dagen eerder naar Lelystad gevlogen.

PH-HVB Eurocopter EC135 T2+ tijdens het proefdraaien
PH-HVB Eurocopter EC135 T2+

Na het proefdraaien werd de helikopter weer op zijn mobiele platform gezet. Daarna verdween het weer naar binnen.

De beplating van de motor is weg, daardoor is de registratie niet te zien

Bezoekers

De PH-JSA stond bij Tom van der Meulen voor de deur. Normaal opereert dit toestel vanaf Ameland en Oostwold voor het droppen van parachutisten. Deze oude Cessna 182N Skylane uit 1970 vertrok richting Seppe / Breda.

PH-JSA Cessna 182N Skylane

Voor benodigde brandstof kwam de PH-KVL binnen. Deze Tecnam P2010 doet wel vaker Lelystad Airport aan. Na het tanken vertrok de Tecnam richting zijn thuisbasis Groningen Airport Eelde.

PH-KVL Tecnam P2010

Air Combat Europe

De Blackshape Prime kisten van Air Combat Europe hadden een paar “missies” op het programma staan. Regelmatig wordt daarbij in formatie gestart, meestal met twee tegelijk. Vandaag werd in een driemans-formatie gestart. Altijd leuk om te zien!

3-ship formation take-off Blackshape Prime BS100 Air Combat Europe
3-ship formation take-off Blackshape Prime BS100 Air Combat Europe

Overige locals

De Diamond Twin Star van Wings over Holland wordt veel gebruikt. Deze kist maakt veel trainingsuren voor twin-ratings en IFR-vluchten. Vandaag moest het in de go-arround vanwege een toestel dat niet snel genoeg van de baan was. Dat leverde de onderstaande plaatjes op.

De PH-ESB wordt momenteel intensief gebruikt door de Martinair Flight Academy. Men had een tekort aan toestellen nu er piloten voor de KLM Flight Academy (KLA) worden opgeleid. Daarom heeft men deze TB-10 aan de vloot leskisten toegevoegd.

PH-ESB Socata TB-10 Tobago GT

 

Geef een reactie