AirShowMilitairWarbirdsWrecks & Relics

Koreaanse dogfight tijdens Air Show NAF El Centro (CA, USA)

N186AM North American F-86F Sabre in gevecht met N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15

NAF El Centro, 10 maart 2018 – Een fotoserie van een dogfight tussen een F-86F Sabre en een MiG-15bis. Een tafereel dat zomaar vastgelegd zou kunnen zijn tijdens de Koreaanse oorlog tussen 1950 en 1953.
In die tijd vochten voor het eerst straalvliegtuigen duels in de lucht uit. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog deed het straalvliegtuig wel al voorzichtig zijn intrede, maar in luchtgevechten tegen elkaar hadden deze type vliegtuigen elkaar nog niet getroffen.

N186AM North American F-86F Sabre en N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15

De MiG-15 en de F-86 Sabre hebben elkaar veelvuldig “ontmoet” boven Korea. De MiG-15 was daarbij snel en wendbaar.
De motor van dit toestel was een afgeleide van Britse straalmotoren. Na de Tweede Wereldoorlog had men de Russen een aantal straalvliegtuigen gedoneerd met alle goede bedoelingen van dien. De Russen zijn daarop aan het kopiëren en doorontwikkelen geslagen.

N186AM North American F-86F Sabre en N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15

De North American F-86 Sabre was ongeveer even snel als de MiG-15, maar kon hoger vliegen en goed vanuit duikvluchten aanvallen. Ook had de Sabre als voordeel een radar gunsight te hebben. Dit is een soort voorloper van de tegenwoordige HUD (Head Up Display).
De Sabre was door zijn radar gunsight goed in staat om de MiG-15 te bestrijden. Ook waren de Amerikaanse piloten beter getraind. De overwinningen stonden dan ook in een verhouding 7:1 ten gunste van de Sabre.

N186AM North American F-86F Sabre + N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15

Beide tostellen hadden een vleugel die onder een hoek van 35° naar achteren staat. Gevechtstoestellen uit die tijd hadden eigenlijk allemaal nog rechte vleugels. Dat vormde een belemmering om sneller te vliegen. De Sabre en de MiG-15 waren de eerste toestellen die daardoor beduidend sneller konden vliegen met hun swept-wings.

Planes of Fame

In het museum Planes of Fame in Chino (CA) zijn zowel een luchtwaardige North American Sabre als een MiG-15 bewaard gebleven. Beide toestellen werden voorgevlogen tijdens de air show die op Naval Air Facility (NAF) El Centro (CA) op 10 maart 2018 werd gehouden. De Sabre werd daarbij gevlogen door de vermaarde displaypiloot Steve Hinton Sr.

N186AM North American F-86F Sabre en N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15 in take-off

Er werd in formatie gestart. Op zich al een prestatie om met twee van deze oude jets dat te doen. Beide toestellen gedragen zich verschillend en de benodigde baanlengte is fors. Toch bleven de toestellen netjes in formatie tijdens de start.

N186AM North American F-86F Sabre en N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15 klimmen uit na de start

Daarna werden een aantal highspeed passes gemaakt waarbij de twee toestellen elkaar achterna zaten. Dan de Sabre voorop, dan de MiG voorop. Er werd daarbij pittig gevlogen met hoge bochten en strakke formaties. Imposant om te zien.

N186AM North American F-86F Sabre en N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15

Na de demo landde beide kisten weer, waarbij het grappig was om te zien dat Steve Hinton de kap van zijn Sabre al open had gedaan nog voordat het neuswiel de grond raakte. Dat zie je bij snelle jets niet vaak!

N186AM North American F-86F Sabre met de kap al open

N87CN

Tot slot nog even iets over de vliegtuigen zelf. De N87CN is voluit een Mikoyan-Gurevich MiG-15bis Fagot. Hoewel, eigenlijk is het een J-2 die in 1948 in licentie in China is gebouwd. Het toestel heeft gevlogen voor de Peoples Liberation Army Air Force met s/n 83277. Het constructienummer van het toestel is 910-51.

N87CN Mikoyan-Gurevich MiG-15

N186AM

De Sabre is de N186AM. Het is als North American F-86F-30-NA Sabre in 1952 gebouwd. Bij de USAF heeft het gevlogen als 25012 (52-5012) met code FU-012. Tegenwoordig heeft het toestel als bijnaam “Jolley Roger”. Ook is er een – niet authentieke – registratie op gezet; 12834 (51-2834) met code FU-834. De echte 12834 was een F-86E-10-NA Sabre.

N186AM North American F-86F Sabre met zijn 7 MiG-kills duidelijk te zien op de neus

De echte 12834 werd indertijd boven Korea gevlogen door Capt. Clifford D. Jolley. Deze piloot werd als 18e piloot tijdens deze oorlog een fighter-ACE. Dat kwam door zijn 7 bewezen en 30 vermoedelijke overwinningen op MiG-15’s.

N186AM North American F-86F Sabre touching down

Teuge

Grappig genoeg is er nog een Sabre op deze wereld die de registratie 25012 draagt, inclusief code FU-12. Dit is een oude Duitse Sabre die bij Canadair in licentie gebouwd is. Dit toestel staat op een paal bij de Skydeck hangaar in Teuge.

“25012/FU-012” Canadair CL-13B Sabre USAF-c/s ex Luftwaffe JC-240 op een paal op vliegveld Teuge

Dus de originele 25012 is de N186AM en draagt nu 12834 / FU-834. En de Sabre op Teuge draagt weliswaar de registratie 25012 / FU-012 maar is in feite de ex JC+240 van de Duitse luchtmacht. Volgt u het nog!? 🙂

Geef een reactie