Beech V-Bonanza op bezoek en een helder fonkelende diamant

N888DB Beech V35B Bonanza

Lelystad Airport, 15 december 2018 – Koud en grijs, dat omschrijft de dag op Lelystad Airport het best. Dan maar die ene spaarzame bezoeker in het zonnetje zetten… Want ondanks het matige weer wist de N888DB het vliegveld te vinden. Deze Beech V35B Bonanza uit 1977 hoort thuis op Midden Zeeland.

N888DB Beech V35B Bonanza

Na de landing werd de kist voor de toren neergezet. De inzittenden konden zich daarna tegoed doen aan een versnapering bij Flantua’s restaurant. Dat gaf ons weer de kans om de kist “up-close” te fotograferen.

Tecnams

Bij Zelf Vliegen staan momenteel twee Tecnam P 92 Echo Super ultralights op liftjes gestald. Het gaat om de PH-3Z7 en de PH-4H8. De PH-3Z7 hebben we wel eens vliegend waargenomen, de PH-4H8 nog nooit.

PH-3Z7 Tecnam P92 Echo Super

Ook op internet zijn van de PH-4H8 geen foto’s te vinden. Kennelijk heeft dit kistje maar weinig gevlogen nadat het eind januari 2012 in Nederland is ingeschreven.

PH-4H8 Tecnam P 92 Echo Super
PH-4H8 Tecnam P 92 Echo Super

De PH-3Z7 komt uit de hangaar aan de Flamingoweg 14. Die hangaar wordt momenteel gesloopt. Het kan goed dat de PH-4H8 daar ook uit is overgeplaatst.

De hangaar aan de Flamingoweg 14 wordt momenteel gesloopt

In deze hangaar stonden verder nog de D-EJRS Socata TB-9 Tampico Club en de PH-ZLA Reims/Cessna FA150K Aerobat. Die laatste staat momenteel zonder vleugels buiten naast de hangaar die gesloopt wordt. Waar de D-ERJS staat is bij ons momenteel niet bekend.

De PH-ZLA Reims/Cessna FA150K Aerobat staat momenteel zondervleugels naast de hangaar die gesloopt wordt

PH-RAB opgeknapt

De PH-RAB hoorde toe aan de vloot Diamond DA 40D Diamond Star TDI van de Rotterdamsche Aero Club (RAC). Al geruime tijd stond dit toestel in opslag op Lelystad Airport.

PH-RAB Diamond DA 40 D Diamond Star TDI in opslag (mei 2018)

De laatste tijd is er door Wings over Holland aan gewerkt om het toestel op te knappen. In de tussentijd is het waargenomen zonder motor en daarna is een gloednieuwe motor gemonteerd.

PH-RAB Diamond DA 40 D Diamond Star TDI zonder motor (juni 2018)
PH-RAB Diamond DA 40 D Diamond Star TDI met nieuwe motor (september 2018)

Inmiddels lijkt het toestel klaargestoomd voor een tweede carrière. Daarvoor is het voorzien van een aantrekkelijk lijnenspel en de opschriften van Bright Spark. Het logo van dit Friese bedrijf uit Joure staat op de staart en zelfs boven op de vleugel. Het is daarmee een helder fonkelende diamant geworden…

PH-RAB Diamond DA 40 D Diamond Star TDI

Bright Spark is een bedrijf dat creatieve ideeën omzet in prototypes. Zo heeft men een elektrolyse techniek ontwikkeld die effectief bacteriën, virussen en schimmels bestrijdt, zonder chemicaliën. Daarmee wordt drinkwater bereid, koelwater behandeld, legionella bestreden en ammonium gereduceerd. Een ander creatief idee van Bright Spark is nu kennelijk om de PH-RAB aan het bedrijf te koppelen.

Naast de PH-RAB stond broer PH-RAC in de onderhoudshangaar van Wings over Holland. Dit toestel is nog wel van de Rotterdamsche Aero Club.

PH-RAC Diamond DA 40D Diamond Star TDI

Uitwijker vanwege ongeval

Tegen het einde van de middag landde op Lelystad Airport de PH-TCM. Deze Tecnam van Vliegschool Hilversum kwam binnen voor een nachtstop. Op zijn thuisbasis Hilversum kon het namelijk niet meer landen omdat daar een ongeluk had plaatsgevonden met de Europa PH-BGV. Helaas is de piloot – de enige inzittende – daarbij zo zwaargewond geraakt dat hij korte tijd later is overleden. We wensen allen die door dit droevige voorval geraakt zijn veel sterkte.

Archieffoto van de verongelukte PH-BGV Europa AL Europa (Hilversum, juli 2018)

 

Geef een reactie