Old TimersSportvliegtuigen

Kerstverhaal uit 1955; de geboorte van een bijzonder kind

N5000A Cessna 172 (1st productionmodel c/n 28000)

Kerst is het feest van de geboorte. Vandaar dat het ons op deze Tweede Kerstdag een kleine en toepasselijke stap lijkt naar een bijzondere geboorte op gebied van de luchtvaart, de eerste Cessna 172. Als N5000A rolde dit toestel in oktober 1955 uit de kribbe in een kille schuur op Cessna Airfield (CEA) in Wichita (KS). In die dagen was dit het nieuwste kind in de Cessna-familie, een bijzonder kind. De N5000A was iets te vroeg geboren, net een paar weken paar weken voordat de Cessna 172 zijn FAA type-certificatie kreeg in november van dat jaar. Het toestel kreeg constructienummer 28000 mee en is daarmee het eerste exemplaar van een reeks die bij een volkstelling heden ten dage 44.000 opvolgers kent! Tot zover de kerst-paralellen.

Het typeplaatje van de N5000A met c/n 28000

De Cessna 172 is ontwikkeld uit de Cessna 170C. In plaats van een staartwiel is hier een versie met een neuswiel van gemaakt. In de basis is het toestel redelijk hetzelfde gebleven, met aanpassingen aan de staart en de cabineramen. De eerste versie van de Cessna 172 is 5 jaar in productie geweest en er zijn van dit model 4.195 exemplaren vervaardigd.

N5000A Cessna 172 (1st productionmodel c/n 28000)

In 2015 is dit allereerste exemplaar grondig gerestaureerd door zijn huidige (16e) eigenaar Dennis Ozment uit Quincy (Illinois) samen met technicus Rodney Halfpap. Het is helemaal teruggebracht in originele staat. Vanaf een kleurenbrochure uit 1956 die op Ebay gevonden werd kon het juiste kleurenschema bepaald. Het toestel werd cardinal-red met wit. En overal waar geen verf hoort te zitten werd het toestel gepolijst tot het glom als een spiegel. Het polijsten en nieuw spuitwerk heeft het toestel zo glad gemaakt dat de snelheid met een paar knopen is toegenomen!

Ook de belettering werd teruggebracht naar fabrieksstaat

Ooit had een eigenaar deze Cessna “sloffen” aangetrokken, wielkappen. Die had de Cessna 172 nog niet en zijn dus verwijderd.

N5000A Cessna 172 (1st productionmodel c/n 28000)

Het interieur is met originele bekleding gerestaureerd. Cessna gebruikte in die tijd daarvoor materialen van de autofabriek Oldsmobile en dat was nog voorhanden. Verder is het instrumentenpaneel geheel in originele staat teruggebracht, dus geen GPS of andere beeldschermen. Wel zit er een digitale radio-set in, simpelweg omdat je die tegenwoordig nodig hebt om veilig te kunnen vliegen. Echter, als het niet vliegt kan het radiopaneel afgedekt worden met een origineel radiopaneel uit 1955, met werkende draaiknoppen!

N5000A Cessna 172 (1st productionmodel c/n 28000)

Aan de buitenkant is alleen een – niet originele – ELT-antenne op de romp te zien. Dit is de antenne voor de Emergency Location Transmitter. Mocht er ooit iets fout gaan, dan is dit een noodzakelijk hulpmiddel om het toestel in nood terug te vinden.

N5000A Cessna 172 met op de romp de witte antenne van de ELT

De 6 cilinder motor van 145 pk (106 kW) in het vooronder van deze Cessna is nog altijd hetzelfde blok uit 1955. De motor is uiteraard diverse malen gereviseerd maar de basis is ongewijzigd gebleven. Inmiddels heeft deze kist zo’n 4.500 uren op de teller.

N5000A Cessna 172 (1st productionmodel c/n 28000)

In 2017 bezocht de N5000A in zijn fabrieksnieuwe staat de jaarlijkse EAA AirVentrue in Oshkosh (Wisconsin). Het kreeg daarbij een ere-plek tussen de vintage aircraft. Uiteraard viel dit toestel in de prijzen, het sleepte de Grand Champion Gold Lindy award binnen dat jaar. Meer dan verdiend!

N5000A Cessna 172 (1st productionmodel c/n 28000) een terechte winnaar

Gelukkig is dit toestel nog in blakende conditie en luchtwaardig. Maar het mag geen verrassing zijn dat dit toestel ongetwijfeld in een van de belangrijke luchtvaartmusea van de VS zal opduiken als het vliegen echt niet meer mogelijk is met dit toestel. Maar zover is het gelukkig nog niet!

Geef een reactie