Sportvliegtuigen

G-WARA Piper PA-28-161 Warrior III; nieuwe jas, nieuwe carrière

G-WARA Piper PA-28-161 Warrior III in de nieuwe kleuren

Lelystad Airport, 28 december 2018 – De G-WARA is een Piper PA-28-161 Warrior III (c/n 2842021) en is gebouwd in 1997. Vandaag was het op Lelystad Airport te zien in een nieuw kleurenschema. Voorheen was het toestel rood-wit, nu blauw-wit.
Op 25 augustus 1997 kreeg dit vliegtuig tijdelijk de Amerikaanse registratie N9289N. Daarmee is het naar Engeland gevlogen en werd vervolgens op 2 september 1997 alweer uitgeschreven. De ferryvlucht naar Europa heeft dus vermoedelijk in die tussentijd plaatsgevonden.
Op 3 september 1997 startte het zijn vliegcarrière als G-WARA op Elstree. Na in totaal vier verschillende eigenaren gehad te hebben vertrok de G-WARA op 18 juni 2001 naar het zonnige Spanje. Daar kreeg het als kenmerk EC-HXU. Het vloog in Spanje voor Escuela de Pilotos AirPal op Palma de Mallorca. Het toestel kreeg daarbij ook de donker-/lichtblauwe huisstijl van deze vliegschool aangemeten. Die vliegschool is overigens met enig tumult (rechtszaken vanwege het vermoeden van fraude) in 2007 failliet gegaan. De Piper Warrior verhuisde ruim voor die tijd alweer terug naar de UK. Daar werd het op 25 februari 2005 opnieuw ingeschreven als G-WARA. Ook kreeg het toen zijn vorige rood-witte kleurenschema.

KN Singles & Twins

Vanaf 29 april 2013 werd KN Singles & Twins eigenaar van de G-WARA. Dit was een vliegschool annex verhuurbedrijf op Lelystad Airport.

G-WARA Piper PA-28-161 Warrior III in zijn vorige kleurenschema (Lelystad Airport, 30 oktober 2015)

Bij KN Singles & Twins heeft de G-WARA gevlogen tot 17 mei 2017. Toen raakte het beschadigd op een vlucht van Oradea International Airport in Roemenië naar Brno–Turany Airport in Tsjechië. Onderweg vielen de elektrische systemen uit en het toestel maakte een voorzorgslanding bij Mezosas in Hongarije. Daarbij ontstond schade aan de propeller, het neuslandingsgestel en de motorophanging. Gelukkig was er geen persoonlijk letsel.
Na de onfortuinlijke buitenlanding van de G-WARA is het overgebracht vanuit Hongarije naar de hangaar van KN Singles & Twins op Lelystad Airport. In de loop van 2018 heeft dit bedrijf haar activiteiten gestaakt. Voor de G-WARA werd daarom een nieuwe toekomst gezocht.

Focus Aviation

Op 8 juli 2018 werd Focus Aviation uit Lelystad eigenaar van het toestel. Het werd overgebracht naar de hangaar van Dynamic Aviation op Lelystad Airport. Daar heeft men vanaf die tijd gewerkt om de kist weer luchtwaardig te maken.
In september troffen we de G-WARA buiten bij Dynamic Aviation aan, halverwege het herstelproces. Er ontbraken nog onderdelen aan het toestel en het was nog niet gespoten.

G-WARA Piper PA-28-161 Warrior III tijdens het reparatieproces (Lelystad Airport, 25 september 2018)

Nu, eind december 2018, is de G-WARA inmiddels opnieuw gespoten bij Statys op Lelystad Airport. Het is vanaf nu voorzien van een blauw-wit uiterlijk en het kistje ziet er weer strak uit. Klaar voor een nieuw avontuur!
Waar dat avontuur zal zijn… Bij Focus Aviation? Of toch ergens anders? Het toestel wordt momenteel namelijk op PlaneCheck.com te koop aangeboden via Dynamic Aviation. Het toestel heeft inmiddels 9.114 ervaringsuren op de teller. De vraagprijs wordt in de advertentie niet vermeld, daarvoor kan men met Dynamic Aviation contact opnemen. Klik HIER voor de advertentie op PlaneCheck.com (zolang deze online is).

Focus Holding

Naast deze G-WARA heeft Focus Aviation ook de G-WARH overgenomen van KN Singles & Twins. Dit toestel wordt voor exclusief gebruik verhuurt aan de Stichting Piper Pilots op Lelystad Airport. Zij hadden op hun beurt hun Piper Archer III PH-VSX in 2018 verspeeld bij een ongelukkige landing op Seppe/Breda en waren op zoek naar een nieuw toestel. Overigens is de PH-VSX ook op dit moment ter reparatie aanwezig bij Dynamic Aviation.

G-WARH Piper PA-28-161Warrior III wordt exclusief verhuurd door Focus Aviation aan de Stichting Piper Pilots

Als derde toestel vliegt Focus Aviation met de PH-PDN, een Cessna 182P Skylane. Dit toestel is voor een geselecteerd aantal piloten te huur via Focus Flight Service.

PH-PDN Cessna 182P Skylane (Woensdrecht, 13 juni 2015)

Drijvende kracht achter de Focus Holding – met de diverse Focus-onderdelen – is Erik van Ingen. Hij is Captain B737 bij Transavia, flight instructor en examiner.
Meer informatie over de verhuur is te vinden op hun website http://www.focusflightservice.nl/ . De site lijkt niet helemaal actueel, maar heeft wel een prachtige foto van de PH-PDN als boegbeeld! (Foto van AirOnline.nl 😉 )

Geef een reactie