HomebuiltSportvliegtuigen

G-EGEN, een Piel op z’n achterwiel

De piloot van de G-EGEN Piel CP-301A Emeraude vangt iets te veel af en landt op z’n achterwiel

Sywell, 31 augustus 2018 – Vandaag een mooi klassiek vliegtuigje, de G-EGEN. Dit is een Piel CP-301A Emeraude uit 1961. De ontwerper van dit kistje was de Fransman Claude Piel en het vloog voor het eerst op 19 juni 1954. Het is een mooi gelijnde tweezitter dat ook geschikt is voor aerobatics. De Piel CP-301 Emeraude heeft later nog model gestaan voor de Mudry CAP-10. Dat was ’s werelds eerste aerobatic vliegtuig dat specifiek voor dit doel was ontworpen.

G-EGEN Piel CP-301A Emeraude

De CP-301 is een model dat bij opvallend veel fabrieken en fabriekjes in licentie is gebouwd; Coopavia, Scintex, Fairtravel, Binder Aviatik KG / Schempp Hirth en nog een aantal. Daarnaast is dit vliegtuig ook door zelfbouwers gebouwd. Tot die laatste categorie behoort ook de G-EGEN. Dit toestel is gebouwd door H.M. Eszingen. Dat klinkt Duits en dat klopt ook. Deze CP-301A is in Duisland gebouwd en vloog voorheen als D-EGEN. Officieel is de G-EGEN dan ook ingeschreven als een Eszingen HM Piel CP301A met serienummer AB 402

G-EGEN Piel CP-301A Emeraude is een homebuilt-versie

We hebben dit kistje ook al eens eerder gezien toen het nog Duits was. Als D-EGEN zijn we dit toestel op 11 juni 2005 tegengekomen in Denemarken tijdens de KZ-Rally op Stauning.

D-EGEN Piel CP-301A Emeraude op Staning (11 juni 2005)

Sinds 28 januari 2018 is de D- veranderd in G- en is het toestel verhuisd van Duitsland naar Engeland en kwam op naam te staan van Paul Turner. Tot op heden heeft de G-EGEN zo’n 2.100 vlieguren in het logboek staan.
Tijdens de LAA Rally 2018 kwam de G-EGEN binnen op de vrijdag. Daarbij maakte het een staartwiellanding. Niet helemaal de standaard landingsprocedure met een staartwielkist maar alles verliep verder zonder problemen.

De landing van de G-EGEN Piel CP-301A Emeraude verloopt verder prima

Geef een reactie