Nieuwe toestellen en metamorfoses bij Air Waterland op Lelystad Airport

I-IZAJ Mudry CAP 10B

Lelystad Airport, 11 januari 2019 – Deze keer zorgt Air Waterland voor wat nieuwe feitjes en weetjes. We maken er daarom dan meer eens een Air Waterland Special van!

I-IZAJ Mudry CAP 10B

Al op 12 december 2018 kwam de I-IZAJ binnen. Dat is een keurige/kleurige Mudry CAP 10B uit 1990 met c/n 251. Dit aerobatic-toestel is gehuld in de rood-wit-groene kleuren van de Italiaanse vlag en ziet er fris uit.

I-IZAJ Mudry CAP 10B

Op de vliegtuigverkoopsite Planecheck stond het toestel als CAP 10C met bouwjaar 1992 te koop voor € 85.000,-. Aangezien de advertentie er niet meer is kunnen we aannemen dat het toestel in andere handen is gekomen. Benieuwd of dit een eigenaar in Nederland is geworden!

I-IZAJ Mudry CAP 10B

Overigens dat de typeaanduiding in de advertentie 10C is zou kunnen duiden op een paar structurele verbeteringen ten opzichte van de 10B-versie (die nog in de staart vermeld staat). De hoofdligger van de vleugels zou dan nu in carbon-fiber uitgevoerd moeten zijn. Verder op internet wordt het toestel als CAP 10B aangeduid. Ook het typeplaatje vermeld nog CAP 10B, dus daar houden we het dan ook maar op.

I-IZAJ Mudry CAP 10B
Typeplaatje van de I-IZAJ Mudry CAP 10B

Brexit

De Aeroclub Schweighofen Wissembourg is een trouwe klant van Air Waterland. Zo hebben zij ooit de G-IPPL via dit bedrijf aangeschaft. Deze Reims/Cessna 172 was geïmporteerd uit Denemarken en vloog daar voorheen als OY-PPL. Regelmatig is de toestel bij Air Waterland voor onderhoud.

G-IPPL Reims-Cessna F172M Skyhawk II

Met de aanstaande Brexit wort het lastiger om binnen de EU met vliegtuigen met een Brits kenmerk te opereren. Straks vallen deze niet meer binnen de EASA-richtlijnen t.b.v. onderhoud. Gevolg is dat eigenaren in de EU met een Brits geregisterd vliegtuig massaal hun toestel zullen verwijderen uit het Britse register.

PH-IPL Reims/Cessna F172M Skyhawk II

Zo ook de G-IPPL van de Aeroclub Schweighofen Wissembourg. Op 20 december lieten zij hun toestel uitschrijven in Engeland. En inmiddels is er een nieuw Nederlands kenmerk voor aangevraagd, PH-IPL. Met deze regi stond het toestel in de hangaar van Air Waterland.

PH-IPL Reims/Cessna F172M Skyhawk II

Nog een Brexit-vluchteling is de G-IDTO. Deze Piper Turbo Arrow IV van Aeronautix BV is op 3 december 2018 verwijderd uit het Britse register en moet de PH-DTO worden.

G-IDTO Piper PA28RT-201T Turbo Arrow IV (11 JAN 2019)

Deze Turbo Arrow is indertijd op Lelystad bij Air Waterland aangekomen als EC-DTQ. Vervolgens werd die registratie verwijderd en werden er (kleine letters) met G-IDTO op aangebracht. Die vond men uiteindelijk te klein en zijn daarop vergroot. Ook stonden de letters verkeerd schuin op de romp. Beide keren waren de letters voorzien van een schaduwrandje. Hieronder – in chronologische volgorde – hoe dat er allemaal uitzag.

EC-DTQ Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV (5 MRT 2016)
(EC-DTQ) Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV om G-IDTO te woden (26 MRT 2016)
G-IDTO Piper PA28RT-201T Turbo Arrow IV met kleine letters en schuin naar links (8 APR 2016)
G-IDTO Piper PA-28RT-201T Arrow IV met iets grotere letters en schuin naar rechts (28 JAN 2017)
G-IDTO Piper PA28RT-201T Turbo Arrow IV zonder regi om PH-DTO te worden (12 DEC 2018)

Op 12 december was de Britse registratie van het toestel verwijderd op er PH-DTO op te kunnen zetten. Een logisch gevolg zou dan ook zijn dat de navolgende foto er een van de PH-DTO is… maar nee! Er is toch nog weer G-IDTO op het toestel gezet! Dit keer met eenvoudige letters, zonder schaduwlijntje.

Nu toch (nog) weer G-IDTO Piper PA28RT-201T Turbo Arrow IV (12 JAN 2019)

Benieuwd wanner het dan nu daadwerkelijk de PH-DTO gaat worden, want G-IDTO is het formeel momenteel ook niet meer.

Metamorfoses

Via Air Waterland wisselen zeer regelmatig vliegtuigen van eigenaar. Logisch, de handel daarin is hun broodwinning. Leuke bijkomstigheid is dat daardoor vliegtuigen regelmatig voorzien worden van een nieuw kenmerk. Helemaal interessant wordt het als een vliegtuig zelfs ook een nieuw uiterlijk krijgt.

Air Waterland met altijd interessante toestellen

Twee van dergelijke voorbeelden hebben we onlangs van dichtbij mee kunnen maken. De foto’s daarvan waren nog niet eerder gepubliceerd in afstemming met Air Waterland.

PH-SHC

Het eerste toestel dat we kunnen laten zien is de PH-SHC. Deze Glasair Sportsman 2+2 stond al een tijdje te koop via Air Waterland op de vliegtuigverkoopsite Plane Check.

PH-SHC Glasair Sportsman 2+2

De PH-SHC stond sinds mei 2012 in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven op naam Wietze Lei uit Dokkum. De eigenaar heeft het toestel als bouwpakket gekocht. Bij Dynamic Aviation op Lelystad Airport is het toestel voor hem in elkaar gezet. De eigenaar heeft zelf het Friese kleurenschema bepaald. Dat is uitgewerkt door het Amerikaanse bedrijf Scheme Designers.
De verkoop via Air Waterland wilde alleen nog niet zo vlotten. Dat kan onder andere gelegen hebben aan het feit dat dit toestel getooid was met een op en top Fries uiterlijk. En tja, als de nieuwe koper geen Fries is, dan heeft die daar niet zo’n binding mee.
Wordt het toestel dan ook nog in België verkocht, dan wordt het tijd voor een nieuw uiterlijk. En daar heeft Air Waterland voor gezorgd.
Op Internet werd naar voorbeelden van aantrekkelijke kleurenschema’s gezocht. Uiteindelijk kwam men terecht bij een fris geel-wit schema, afgewerkt met een subtiele zwarte striping.

N947HG Glasair GS-2 Sportsman floatplane als voorbeeldkleurenschema voor de PH-SHC (Oshkosh 2011)

Een Galsair kan gemakkelijk op een aanhanger vervoerd worden. Daarom heeft Air Waterland alle onderdelen die los konden er afgehaald en zo is het toestel naar de spuiterij gebracht. De striping en de registratie zijn later door de medewerkers van Air Waterland zelf op het toestel aangebracht.

PH-SHC Glasair Sportsman 2+2 hier nog zonder registratie en zwarte striping

Door de geel-witte combi matchte het interieur ook niet meer bij de kleuren. De stoelen waren namelijk rood-blauw bekleed. Deze zijn daarom eveneens voorzien van een nieuw jasje, stemmig grijs met daarbij de naam Glasair in de rugleuning gestikt.

PH-SHC Glasair Sportsman 2+2, met nog rood-blauwe bekleding

Het resultaat mag er zijn. Een wereld van verschil. Welke uitvoering mooier is? Da’s een kwestie van persoonlijke smaak.

(PH-SHC) Glasair Sportsman 2+2

Inmiddels is de PH-SHC afgeleverd aan zijn nieuwe eigenaar op het Belgische veld Goetsenhoven (EBTN). Hopelijk zien we het kistje nog eens terug voor onderhoud of gewoon op een gezellig vliegtochtje naar Nederland.

PH-SHC Glasair Sportsman 2+2 klaar voor aflevering naar België, inclusief nieuwe grijze bekleding

Er bestaat nog een kans dat in de toekomst de PH-SHC wordt uitgerust met een staartwiel. Beide opties (neus- of staartwiel) zijn namelijk mogelijk bij dit toestel. Met een ombouwkit kunnen de hoofdwielen dan iets naar voren geplaatst worden en kan er achteraan een klein staartwieltje geplaatst worden. Daardoor krijgt het kistje nog weer een ander verschijningsvorm.

PH-SHC Glasair Sportsman 2+2

PH-AWB

D-ESAL Cessna 172N Skyhawk II

Minder spectaculair, maar ook leuk om te volgen is de verandering van de D-ESAL naar de PH-AWB. De D-ESAL was op augustus 2018 overgevlogen door de crew van Air Waterland naar Lelystad Airport en is voor de verkoop.

(PH-AWB) Cessna 172N Skyhawk II

De PH-AWB is een Amerikaans gebouwde Cessna 172N. Een uiterlijk opmerkelijk kenmerk bij dit toestel is de vierbladige propeller van Hoffmann. Ook zit er een geluiddempende uitlaat onder van het Duitse Gomolzig. Beide items zorgen voor een laag geluidsniveau van deze kist.

PH-AWB Cessna 172N Skyhawk II

Air Waterland heeft dit vliegtuig inmiddels voorzien van een Nederlands kenmerk. De PH-AW.. serie is daarvoor gereserveerd. Na de PH-AWA (Cessna 150) was nu de PH-AWB aan de beurt.

PH-AWB Cessna 172N Skyhawk II

Knappe Cessna 172’s vliegen doorgaans letterlijk en figuurlijk de deur uit bij Air Waterland. Het zal ons daarom niet verbazen als dit kistje ook zeer snel een nieuw baasje heeft gevonden.

PH-AWB Cessna 172N Skyhawk II

Geef een reactie