HelikoptersSportvliegtuigenUltralights

Twee knappe kopters op de koffie op Lelystad Airport

PH-EQU Eurocopter EC155 B1

Lelystad Airport, 18 januari 2019 – Vandaag bezoek van twee helikopters. Een was van Heli Holland Offshore. Deze Eurocopter EC155 kwam langs voor een aantal circuitjes. Een paar rondjes werd tussen de gewone kisten gevlogen boven de baan, een aantal andere via het heli-circuit met gebruikmaking van het heli-aiming-point.

PH-EQU Eurocopter EC155 B1

Zo te zien kwam de PH-EQU vanaf de Amsterdam Heliport. Via een route over Noord-Holland werd koers gezet naar de Flevopolder. Het toestel heeft geen full-stop gemaakt en is later weer doorgevlogen met slechts twee personen aan boord.

PH-EQU Eurocopter EC155 B1

Tijdens de kortere en lager gevlogen helikoptercircuits (500t in plaats van 700ft) was nog een leuke foto te maken met de PH-MLO erbij. Het lijkt allemaal dicht bij elkaar, maar dat is gezichtsbedrog. Het leverde wel een leuk plaatje op!

PH-EQU Eurocopter EC155 B1 samen met PH-MLO Socata TB-10 Tobago in het circuit

Ook Lifeliner1 was vandaag op Lelystad Airport te zien. Lifininer1 is de ANWB-traumaheli die in Amsterdam gebaseerd is. Vandaag deed de PH-HVB (Hulp Van Boven) dienst.

PH-HVB Eurocopter EC135 T2+

De PH-HVB was in de buurt en maakte gebruik van de gelegenheid om op Lelystad Airport te tanken. De havendienst is daar goed op voorbereid, men rukt snel uit met de tankauto om de wachttijd voor de heli zo kort mogelijk te houden. In korte tijd was het toestel dan ook weer op weg.

PH-HVB Eurocopter EC135 T2+

Aflevering

Air Waterland had weer een keer een aflevering. De PH-JVB deze keer. Deze Cessna 152 II komt uit de boedel van het failliete Stella Aviation. De groen/blauwe ster in de taart herinnert daar nog aan.
De PH-JVB stond op Maastricht-Aachen en is door Air Waterland in de handelsvoorraad opgenomen. Inmiddels heeft men werk voor het kistje gevonden in Portugal.

PH-JVB Cessna 152 II

Omdat het toestel op Teuge in opslag stond werd het eerst vanaf daar overgevlogen. Na korte tijd werd koers gezet richting het zuiden. Benieuwd of we die nog eens terugzien of dat het omgeregistreerd wordt in Portugal. Time will tell.

Bezoekers

Een paar overige bezoekers. Een Duitse Katana die op Hoogeveen thuishoort, een Robin van Rotterdam – The Hague, een ultralight van Hilversum en een Trinidad van Teuge. Over variatie niet te klagen! 😉

Lokaal gebaseerd

Dan nog een paar plaatjes van lokaal gebaseerde toestellen. Voor het eerst hadden we de PH-RAB in zijn nieuwe kleuren buiten en vliegend voor de lens. De PH-RAB ging op weg voor een lokaal vluchtje.

PH-RAB Diamond DA 40 D Star TDI
PH-RAB Diamond DA 40 D Star TDI

Bij Dynamic Aviation staat al geruime tijd de PH-HKM voor de deur. Dit toetel kwam uit de stal van KN Singles & Twins. Dat bedrijf is gestopt. Indertijd was de PH-HKM tijdens de landing op 9 oktober 2016 door zijn neuswiel gezakt. Sindsdien heeft het niet meer gevlogen en is er weinig met het toestel gebeurd. Of toch, de motoren zijn verwijderd. Redelijk essentieel om te vliegen. Iets wat dan ook niet op korte termijn met dit toestel lijkt te gebeuren.

PH-HKM Piper PA-34-200T Seneca II

Voor aerobatics was het mooi weer. De Pitts Special PH-PGP en de CAP 21 PH-MDY maakten daar gebruik van en kozen het luchtruim.

Tot slot nog een paar “gewone” locals op de gevoelige plaat;

Geef een reactie