AirShowHelikopters

Mock-up van de Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey in Bahrein

Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey (mock-up)

Sakhir Airbase (Bahrein), 17 november 2018 – Tijdens de Bahrain International Air Show 2018 (BIAS 2018) was de Turkse luchtvaartindustrie goed vertegenwoordigd. Men had een eigen paviljoen op de static-show en liet daar diverse luchtvaartsystemen zien, waaronder UAV’s, onbemande luchtvaartuigen.

Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey (mock-up)

Meest opvallende verschijning bij die stand was de Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey. Dit is een helikopter die vanaf 2013 in Turkije wordt ontwikkeld. Helaas had men een – niet vliegende – mock-up van deze nieuwe multifunctionele helikopter afgevaardigd. Op 6 september 2018 heeft het prototype (TC-HLP) in Ankara voor het eerst gevlogen. Maar dat toestel was toen nog verre van gereed. Veel van de afwerking had nog niet plaatsgevonden ten tijde van de eerste vlucht.

Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey (mock-up)

In Bahrein moest men het daarom doen met een goed gekopieerde versie. Knap stukje huisvlijt, dat wel. Je moest bij dit model wel even goed kijken om te zien dat het een niet-vliegend 1:1 model was.

T-6-2-5

Deze helikopter is een Turks 6-ton wegend toestel met 2 motoren en 5 wieken. Eh voilà! De typeaanduiding T625 is verklaard!

Mooie dorpel met het type erin gegraveerd

Met de T625 hoopt men in Turkije een helikopter te ontwikkelen voor zowel het leger, politiediensten, maar ook voor de civiele markt, MEDEVAC en VIP-vervoer. De T625 wordt gevlogen door twee piloten en biedt plaats aan maximaal 12 passagiers.

Plek voor maximaal 12 passagiers in de T625

De naam Gökbey draagt dit model overigens nog maar sinds 12 december 2018. Toen heeft de Turkse president Erdoğan dit officieel bekend gemaakt. De naam betekend zoiets als luchtgod.
Naast de mock-up van het hele toestel was er in Bahrein ook nog een mock-up van een VIP-cabine ten toon gesteld. Die was uiteraard voorzien van zeer luxueuze stoelen.

De T625-V VIP-cabine

Veel van de belangrijke systemen op en aan deze helikopter zijn in Turkije ontwikkeld. Het gaat dan om de overbrenging naar de rotors, de rotors zelf, het landingsgestel, en de vorm van het toestel. Dit alles komt uit de koker van Turkish Aerospace. Ook is er een lokaal ontwikkelde 4-assige autopilot aan boord en een glazen cockpit van Aselsan met Turkse beeldschermen. Het hydraulische systeem is Spaans en komt van CESA.

De rotorkop van deze mock-up was er een van het betere Meccano-werk

Andere motoren

Het prototype heeft nu nog twee 1,370-shp Rolls-Royce/Honeywell Light Helicopter Turbine Engine Company (LHTEC) CTS800-4A turboshaft motoren van ieder 1.370 pk (1.000 kW). In de toekomst moeten dat TS1400 motoren worden van Tusaş Engine Industries (TEI). Alleen is deze krachtbron nog in ontwikkeleing. TEI is overigens een joint venture Turkish Aerospace en GE Aviation.
Tijdens de BIAS 2018 konden wij het toestel uitgebreid aan de binnenzijde bekijken. De mock-up was zodanig gebouwd dat de cockpitsystemen getoond konden worden. Wat daarbij opviel was het aantal touchscreens, twee hoofdschermen van 8in x 20in en twee 8in x 10in schermen voor data-entry.

Veel en grote beeldschermen in de T625

In 2021 hoopt men de serieproductie van dit model op te starten. Het is in elk geval de bedoeling dat dit toestel de Bell UH-1 helikopters van de luchtmacht gaat vervangen.

Inpakken en wegwezen

De mock-up in Bahrein was over de weg aangekomen. Een klusje van formaat, letterlijk en figuurlijk. Aan het einde van het evenement stond de reis in omgekeerde richting op de agenda. Om het toestel vervoer-gereed te maken moest wel het een en ander gesleuteld worden.

Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey (mock-up)

Met het uit elkaar halen van de mock-up is men nog wel de hele dag bezig geweest. Alles werd netjes verpakt. Voor de rotorbladen waren aparte kratten gemaakt.

Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey (mock-up)
Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey (mock-up)

De helikopter werd na afloop van de show weer ingeladen in een enorme oversized zeecontainer. Die kwam weer op een dieplader te staan.

Turkish Aerospace Industries T625 Gökbey (mock-up) in zijn oversized container

De vrachtwagenchauffeur had daarna een reis van 2.890 km voor de boeg richting Ankara. Die zou hem voeren door Saudi-Arabië, Koeweit, Irak en uiteindelijk Turkije. Een andere route had kunnen zijn via Jordanië en Syrië. Maar gezien de oorlog in Syrië was dat zeker geen veilige optie!

Geef een reactie