Icoon Julie Clark stopt na seizoen 2019 met haar aerobaticshows in de Beech T-34A Mentor

N134JC Beech T-34A Mentor

Een icoon in het Amerikaanse air show circuit heeft haar afscheid aangekondigd. Julie Clark stopt na het seizoen 2019 met het voorvliegen tijdens air shows in haar Beech T-34A Mentor. Na 41 jaar lang air shows bezoeken door de Verenigde Staten vindt ze het welletjes. Dit meldt de EAA (Experimental Aircraft Association).

N134JC Beech T-34A Mentor

Inmiddels is Julie Clark 70 jaar en heeft al 50 jaar haar brevet. Clark heeft tot 2003 als commercieel airliner piloot gevlogen bij Northwest Airlines. Daar vloog ze als captain op de Airbus A320.
Na 2003 is zij zich fulltime gaan toeleggen op het demovliegen. Al met al heeft zij meer dan 30.000 vlieguren in het logboek staan. En daar komen vast nog meer uren bij, want ze stopt dan wel met voorvliegen tijdens shows, haar brevet hangt ze zeker niet in de wilgen.

N134JC Beech T-34A Mentor

Free Spirit

Julie Clark heeft van 1979 tot 2016 onafgebroken voorgevlogen tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh. In 2019 doet ze dat voor het laatst met haar fraaie blauw-zilver gepolijste Beech T-34A Mentor uit 1955 (c/n G-812).

N134JC Beech T-34A Mentor

Dit voormalige militaire opleidings-toestel heeft ze op een veiling in Alaska in 1977 voor USD 18.000,- gekocht van de overheid. Het oude militaire serial van dit toestel was 55-255.

N134JC Beech T-34A Mentor

Na de aanschaf heeft ze het zelf gerestaureerd en gemodificeerd. Al het polijstwerk is bijvoorbeeld handwerk. Ook is het kleurenschema een knipoog naar dat van de Air Force One van de Amerikaanse president. De bijnaam van haar toestel is Free Spirit.

N134JC Beech T-34A Mentor

Patriot

De shows van Julie Clark zijn doorspekt met Amerikaans patriotisme. Zo komt ze bijvoorbeeld langstaxiën met een grote Amerikaanse vlag naar buiten gestoken.

N134JC Beech T-34A Mentor

Ook is de Mentor uitgerust met rood, witte en blauwe rookpotten, de kleuren van de Amerikaanse vlag. Haar show heet dan ook “Serenade in Red, White and Blue” en wordt ondersteund door het nummer van Lee Greenwood; “God Bless the USA”.

N134JC Beech T-34A Mentor

Minstens zo spectaculair zijn haar shows die ze geeft na zonsondergang. Dan wordt het vliegtuig voorzien van vuurwerk. Dat levert een geweldig schouwspel op!

N134JC Beech T-34A Mentor

Het voorvliegen met de Beech T-34A Mentor is niet erg gemakkelijk. Het is een relatief zware kist. De motor levert weliswaar 300 pk (220 kW), in verhouding tot het gewicht van het toestel is dat weinig.

N134JC Beech T-34A Mentor

Als opleidingstoestel is dit type dan ook prima geschikt, voor aerobatics zijn aparte skills nodig. Skills die Julie Clark in ruime mate beschikt!

N134JC Beech T-34A Mentor

Trieste aanleiding

De reden dat Julie Clark ooit is gaan vliegen is macaber te noemen. In 1964 werd haar vader Ernest Clark vermoord. Hij was ook airline pilot en vloog op de Fairchild F-27A Friendship (een in licentie gebouwde Fokker F-27 Friendship) bij Pacific Air Lines. Tijdens een vlucht op 7 mei 1964 werd hij en zijn co-piloot door een suïcidale passagier doodgeschoten tijdens de vlucht. Daarna schoot de dader zichzelf dood. Het toestel hierop stortte neer met daarbij het verlies van in totaal 44 levens.

N134JC Beech T-34A Mentor

Dit incident heeft ertoe geleid dat er wetgeving is gekomen die stelt dat gedurende de vlucht de deur van de cockpit gesloten moet zijn. Een wet die genoemd is naar Captain Ernest Clark.

N134JC Beech T-34A Mentor

Julie Clarks moeder was kort hiervoor ook al veel te jong overleden. Op 15-jarige leeftijd werden Julie, haar tweelingzus Judy en oudere zus Sharon wees. Hierna was Julie Clark vastberaden om ook piloot te worden. Een missie waar ze meer dan in is geslaagd. Ze kan terugkijken op een glansrijke en imposante vlieg-carrière!

N134JC Beech T-34A Mentor

Geef een reactie