N14486 Rearwin Sportster 7000, een zeldzaam pareltje

N14486 Rearwin Sprotster 7000

Oshkosh AirVenture, 25 juli 2017 – Wat een juweeltje! Deze Rearwin Sportster 7000 ziet er fabrieksnieuw uit. Toch stamt het kistje al uit 1935. Het gaat hier om de N14486 met constructienummer 406. Eigenaar Kevin J. Kirk uit Pennsylvania.

N14486 Rearwin Sprotster 7000

Dit model – de Sportster – is ontworpen door Henry Weeks en vloog voor het eerst op 30 april 1935. Vervolgens werd in 1935 en 1936 een eerste serie gebouwd van 75 exemplaren. Dit werd de Sportster 7000 genoemd. Dit model was uitgerust met een LeBlond 5DE of LeBlond 5E stermotor. Die krachtbron leverde een bescheiden 70 pk (52 kW).

N14486 Rearwin Sprotster 7000 met dubbele besturing

De Sportster 7000 is een tweezitter waarbij de twee inzittenden achter elkaar zitten. Er is dubbele besturing beschikbaar, maar alleen de voorste vlieger heeft een (eenvoudig) instrumentenpaneel tot zijn beschikking.

N14486 Rearwin Sprotster 7000 met een bescheiden instrumentenpaneel
N14486 Rearwin Sprotster 7000

Later zijn er andere varianten gebouwd met meer luxe of met krachtigere motoren. Dit waren de 7000 de Luxe, de 8500, 9000-L en 9000-KR. In totaal zijn er 273 exemplaren van gebouwd.
In Europa is een kleine serie van 15 toestellen gebouwd als GV-38 door de Gotaverken Scheepswerf in Zweden. Hiervan zouden nog 4 exemplaren bewaard zijn gebleven in Deense en Zweedse musea.

N14486 Rearwin Sprotster 7000

De Rearwin Sportster 7000 is inmiddels een zeldzame verschijning. In het Amerikaanse luchtvaartregister komen we er nog 7 tegen, waarvan lang niet allen luchtwaardig zijn.
Des te leuker om dit toestel in een blakende gesteldheid aan te treffen tijdens de EAA AirVenture in 2017 op Oshkosh in Wisconsin.

Geef een reactie