(Motor)zweefvliegtuigenHelikoptersHomebuiltSportvliegtuigenTwinsUltralights

Bedrijvig Lelystad Airport met een hoofdrol voor de G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango

G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango

Lelystad Airport, 3 februari 2019 – Eindelijk! Een keer weer mooi vliegweer. Net als wij waren ook veel sportvliegers het saaie grijze weer van de afgelopen dagen beu. Deze zondag waren de VFR-condities prima en dat resulteerde in een lekker drukke dag op Lelystad Airport.

G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango

Een van de hoofdrolspelers deze middag kwam van Vliegveld Hilversum. De daar gestationeerde G-XYZT Aeromat AMT-200S Super Ximango maakte vandaag een aantal vluchten vanaf Lelystad Airport.
De condities op Hilversum waren marginaal. Vandaar dat er alleen gestart mocht worden met tweepersoons toestellen met maximaal twee inzittenden. Toch and go’s op Hilversum waren niet toegestaan om de grasmat te sparen.
Een Aeromot AMT-200S Super Ximango is een Brazilaanse motorzwever. Het model is ontworpen door de Fransman René Fournier. Het is een doorontwikkeling van de AMT-100 Ximango die op zijn beurt weer voortgekomen is uit de Fournier RF-10. Deze kist is uitgerust met een Rotax 912S4 motor. In Europa komt dit type niet zo veel voor. De G-XYZT stamt uit 2007 en staat op naam van BETAV B.V. uit Leiden.

G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango heeft een intrekbaar landingsgestel

De G-XYZT maakte vandaag steeds een full stop en taxiede dan weer naar het begin van baan 23 om weer opnieuw te starten. Tussendoor werd even gepauzeerd voor de hangaar van Rotor en Wings.
Rond 13:15 uur meldde de G-XYZT zich weer in het circuit voor de landing. Die landing leek normaal te verlopen, de hoofdwielen werden op de baan geparkeerd. Nu stond er alleen best een aardig crosswindje van zo’n 70 graden. Daarmee hadden de vliegers van de Super Ximango kennelijk dermate veel moeite dat de uitrol van de landing niet goed verliep. Het toestel raakte rechts van de baan en kwam met een zwaai van 90 graden tot stilstand in het gras. Bij deze onverwachtse manoeuvre raakte de propeller de grond en raakte beschadigd.

G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango vlak voor zijn onfortuinlijke landing
G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango enkele ogenblikken nadat het van de baan is geraakt

Gevolg van dit alles was dat de baan zo’n 45 minuten geblokkeerd was. De havendienst hielp de inzittenden, die verder ongedeerd beleven, bij het bergen van het toestel. Langzaam werd de motorzwever door één van de terreinwagens uit het gras getrokken, de baan op.

G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango met de havendienst ter plekke
G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango wordt weer op de baan gesleept
G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango staat weer op de baan en wordt afgevoerd

Vervolgens werd het toestel weggesleept en kon een korte baaninspectie plaatsvinden. Om 14:00 uur kon men weer gebruik maken van de baan.

De motorzwever heeft in elk geval een beschadigde propeller aan dit onfortuinlijke uitstapje overgehouden

Ondertussen waren een aantal kistjes, die klaar stonden voor vertrek, teruggekeerd naar hun hangaar. Toestellen op weg naar Lelystad kozen eieren voor hun geld en weken uit naar Teuge.

Verrassing

Als verrassing meldde zich halverwege de middag de PH-LCL zich op de radio. Een piloot met een Franse tongval vroeg zijn IFR-klaring aan voor een vlucht naar Frankrijk. Alleen wie of wat is de PH-LCL?!? Ons grijze brein werd doorzocht en ook werd een beroep gedaan op ons extended memory in de vorm van internet. Geen resultaat…

PH-LCL Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III

Het ging om een kersvers ingeschreven toestel. De PH-LCL kwam uit de hangaar waar voorheen Heli Centre was gehuisvest. Het bleek te gaan om een Piper PA-28R-201 Turbo Arrow III. Even combineren, het blijkt hierbij te gaan om de ex D-EUBB met c/n 28R-7803083. Voorheen was dit toestel LX-LCL geregistreerd. Dat verklaart de keuze van LCL in de nieuwe Nederlandse registratie.

D-EUBB Piper PA-28R-201 Turbo Arrow III is nu PH-LCL (Lelystad 11 mei 2017)

De PH-LCL is langdurig in onderhoud geweest. Dit is uitgevoerd door FLOW AeroNautical. De kist heeft bijna twee jaar op Lelystad gestaan en is nu dus weer gereed om te vliegen.

PH-LCL Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III

De kist is vertrokken naar Lognes-Émerainville aerodrome (LFPL). Dit is voorlopig de thuisbasis van deze kist. Dat vertrek verliep aanvankelijk nog niet helemaal lekker. De piloot startte namelijk al terwijl er nog een kist op de baan stond. Die haast ontstond doordat er ook een toestel op final hing. Resultaat; een afgebroken start en de doorstart van de kist op final.

PH-LCL Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III

Hierna taxiede de PH-LCL opnieuw naar de baan voor een tweede startpoging. Die verliep voorspoedig.

PH-LCL Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III

Yellow

Kort na elkaar landde twee van de toestellen van de gele vloot van Bert van de Bunte Aviation afkomstig van Teuge. Eerst arriveerde de PH-ZVC. Kort na deze Piper Super Cub landde de Cessna 172 van hetzelfde bedrijf, de PH-WCM. De PH-WCM vertrok van het platform bij de toren. De route voerde weer terug naar Teuge.

PH-WCM Reims/Cessna F172M Skyhawk
PH-WCM Reims/Cessna F172M Skyhawk

Ook de PH-ZVC kwam na verloop van tijd voor de toren staan. De inzittenden wierpen een blik op de menukaart van Flantua’s en dat gaf ons mooi de gelegenheid het toestel even van dichtbij te fotograferen.

Toen ook de PH-ZVC terug wilde keren bleek dat het toestel daar anders over dacht. Nadat men was opgelijnd en gas had gegeven kwam de Cub vlot los. Echter al snel ging het gas dicht en werd de landing ingezet op het resterende deel van de baan. Een aborted take-off dus! Dit als gevolg van een motorprobleem.

PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub

Even later werd de PH-ZVC weer voor de toren gezet. In tussentijd blokkeerde de G-XYZT de baan, dus een vertrek zat er sowieso niet in. De tijd werd goed besteed en de motor werd vermanend toegesproken. Met resultaat. Toen de baan weer vrij was kon de PH-ZVC alsnog vertrekken naar zijn thuisbasis.

PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub

Overige visitors

Meest opvallende visitor, qua kleur dan, was de D-MJHR, Aerostyle Breezer. Dit is een ultralight. Het toestel is helemaal, van top tot teen, Ferrari-rood geschilderd. De registratie staat er met grillige zilverkleurige letters op. Een schrijfwijze die kennelijk in Duitsland is toegestaan, in Nederland dienen de letters van een strakker formaat te zijn.

D-MJHR Aerostyle Breezer

Wat verder nog opviel bij dit kistje is dat op de vleugelrand diverse kleine spoilertjes zitten die de luchtstroom over de vleugel begeleiden. Het draagvermogen bij lagere snelheden wordt hierdoor gunstig beïnvloed.

Op Rotterdam – The Hague hoort de N8289A thuis. Dit betreft een Piper PA-28-161 Warrioir II. Het kistje heeft een tijdje op het platform gestaan om vervolgens weer naar huis te vliegen.

Ook naar datzelfde huis, Rotterdam – The Hague – ging de PH-RAD. Deze Diamond DA 40D TDI Star vertrok bij Wings over Holland vandaan. Vermoedelijk was het daar voor onderhoud.

PH-RAD Diamond DA 40D TDI Star

Naast de eerdergenoemde en onfortuinlijke G-XYZT verscheen ook de PH-ACX vanaf Hilversum in de polder. Deze Diamond DA20 Katana maakte een lokale lesvlucht.

PH-ACX Diamond DA 20 Katana

Locals

Genoeg lokale vliegtuigen kozen het luchtruim. Texel was een populaire bestemming. Onder de locals een paar noemenswaardige exemplaren. Als eerste de PH-COM. Deze enigste Twin Comanche in Nederland vertrok naar Texel.

IFR vertrok de PH-FHB. Deze Piper Meridian met turbinemotor vliegt niet zo vaak en is daarom de moeite van het vermelden waard.

PH-FHB Piper PA-46-500TP Meridian

De overige lokaal gebaseerde toestellen die we gefotografeerd hebben zijn in de galerij hieronder te bekijken.

 

Een gedachte over “Bedrijvig Lelystad Airport met een hoofdrol voor de G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango

Geef een reactie